Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg tipper mange av dere kunne tenkt dere å ha rule of thirds markert med lysrammer i søkeren.

Det er en av tingene vi Nikonister alt er bortskjemte med. Selv lille D60 (men ikke D40) kan slå "grid lines" med RoT av og på i søkeren.

 

Super8: Jeg så gjennom alle jeg også... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe. Som jeg en gang kommenterte, så er det utrolig irriterende at man aldri kan slippe unna med en liten brainfart her på forumet... :)

 

Forresten kommer jeg trolig til å handle KatzEye til D200'en, om ingen kjipinger kjøper den, så med litt flaks blir det noen erfaringer fra meg.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer dere å fokusere Manuelt når dere har dårlig tid?

 

Hos meg må jeg bruke år og dag på å justere fokusen, og om noe rører seg 2 mm, da er helvette løs.

Trening min venn. Trening, trening og atter trening. Og så selvfølgelig en god del vedlikholdstrening :)

 

Med nok trening blir det nærmest en refleks. Får du trent nok, så gjør hjernen din det samme som autofokusen, den kalkulerer hvor mye du må vri hånda for å oppnå fokus. Å kjenne objektivet og mattskiva fult ut er en forutsetting. Hver kamera-objektiv kombinasjon oppfører seg litt forskjellig. Men nøkkelen er grunntrening.

 

Jeg for min del forstår ikke hvordan du greier makrofokusering med autofokusen.Jeg får det ikke nøyaktig nok til at jeg har tilstrekkelig kontroll på DOF.

Men det er meg. Har sikkert og med trening å gjøre :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hehe. Som jeg en gang kommenterte, så er det utrolig irriterende at man aldri kan slippe unna med en liten brainfart her på forumet... :)
Er litt artig at en liten tullekommentar fører til så mye skriverier, mens når jeg faktisk sier noe inteligent, da er reaksjonen ærbødig taushet. Forumdyret er en underlig art. Omtrent umulig å forutse de kollektive reaksjonene.

Mens Hr. Olsen derimot. Han er forutsigbar ;)

Lenke til kommentar
Hehe. Som jeg en gang kommenterte, så er det utrolig irriterende at man aldri kan slippe unna med en liten brainfart her på forumet... :)

 

Forresten kommer jeg trolig til å handle KatzEye til D200'en, om ingen kjipinger kjøper den, så med litt flaks blir det noen erfaringer fra meg.

Finnes det bare en igjen på lager?

 

Ps: Jeg fjerter så mye jeg gidder. Så lenger lukten ikke lar seg overføre via bredbånd, og jeg ikke vet (eller bryr meg om) hvordan man lager spoilertekst, så kommer det til å fortsette :grin:

Lenke til kommentar

Ps: Jeg fjerter så mye jeg gidder. Så lenger lukten ikke lar seg overføre via bredbånd, og jeg ikke vet (eller bryr meg om) hvordan man lager spoilertekst, så kommer det til å fortsette :grin:

Merk teksten du vil f.eks vil "quote" og trykker på "quote" tagen og vòila, det er gjort.

Edit: eller elg om du liker det bedre..

Endret av Inc
Lenke til kommentar

til D200'en, om ingen kjipinger kjøper den, så med litt flaks blir det noen erfaringer fra meg.

Finnes det bare en igjen på lager?

"Den" henspiller altså på D200'en min, som er til salgs (og som jeg fikk en forespørsel på i går... :()

 

Tim: Om et briljant innlegg møtes med øredøvende stillhet, så er det selvsagt fordi det ikke er pent å bare si "jeg også" (;)), men en brainfart må korrigeres, siden den ellers kan bli stående som en sannhet i Internettmytemalstrømmen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

til D200'en, om ingen kjipinger kjøper den, så med litt flaks blir det noen erfaringer fra meg.

Finnes det bare en igjen på lager?

"Den" henspiller altså på D200'en min, som er til salgs (og som jeg fikk en forespørsel på i går... :()

 

Tim: Om et briljant innlegg møtes med øredøvende stillhet, så er det selvsagt fordi det ikke er pent å bare si "jeg også" (;)), men en brainfart må korrigeres, siden den ellers kan bli stående som en sannhet i Internettmytemalstrømmen.

Ja, eller de som tier samtykker.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Jeg tipper mange av dere kunne tenkt dere å ha rule of thirds markert med lysrammer i søkeren.

Det er en av tingene vi Nikonister alt er bortskjemte med. Selv lille D60 (men ikke D40) kan slå "grid lines" med RoT av og på i søkeren.

 

Super8: Jeg så gjennom alle jeg også... :blush:

 

Synes forøvrig det er behagelig med innebygget digitalt Vater i kamera jeg ;-)

Lenke til kommentar
Det virker som om det er en viss uenighet i dette, men:

 

Er det nyttig med 50 mm 1.8 om jeg skal kjøpe 17-50 2.8?

 

50mm F/1.8 eller 1.4 er jo de(t) ultimate portrettobjektivene, og kan være fine å ha i lite lys situasjoner, siden de er enda mer lyssterke enn 17-50. Skal snart selv bestille tamron 17-50 F/2.8 (siden sigma 18-50 som jeg bestilte var tomt på lager, og jp bruker en evighet på å kansellere ordreen etter to mailer... men det er en annen sak) og har 50 1.8 fra før.

Lenke til kommentar

Teknisk: Egentlig ikke, spør du meg. 17-50 er ikke noe særlig dårligere enn 50mm på 2,8. Den er også ganske rett-tegnende, så fortegning er ikke noe godt argument.

 

Pedagogisk: All fastoptikk har noe for seg pedagogisk, og kan dermed ha innvirkning på det kreative resultatet.

 

Størrelse: Det er opp til enhver å vurdere.

Lenke til kommentar
Er det nyttig med 50 mm 1.8 om jeg skal kjøpe 17-50 2.8?

Tanrons 17-50 f/2,8 er faktisk svært bra på 50mm, mens den skitbillige Canon 50mm f/1,8 har elendig hjørneskarphet før f/2,8. Da er den faktisk ganske jevn med Tamron 17-50 på 50mm og f/2,8.

 

CA er svært bra på begge på 50mm.

 

Det er en litt mer fortegning på zoom-objektivet på 50mm enn med fastobjektivet men ikke noe alvorlig.

 

Forskjellen på 1 + 1/3 blendertrinn er ganske lite i utgangspunktet og når man helst bør stoppe den ned til f/2,8 så blir det ganske meningsløst å kjøpe fastobjektivet. Mitt råd er å spare pengene til noe som gir mer nytte og glede.

Lenke til kommentar

Meningsløst er det ikke, i og med at jeg insisterer på at de fleste vil ta bedre bilder med apostelzoom. Teknisk er jeg enig i at det er nesten meningsløst, men ikke helt. Vekt og størrelse gjør også at det ikke er meningsløst. Det er ikke bare pris som avgjorde mitt valg av 28mm. Jeg vurderte både Sigma 28/1,8 - Canon 1,8 og Canon 2,8. Størrelse i kombinasjon med pris avgjorde saken for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...