Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så har jo sommer og vinter noe å si med hvor på himmelen ting er, driver ikke jorda og bikker litt frem og tilbake etter årstidene. Noe av grunnen til at vi her i nord midtvinters har det helt mørkt mens vi om sommeren ikke har det.
Nei, ikke med årstidene... Grunnen til at vi har mørketid i Nord-Norge er at jordaksen står ca 23.5 grader på normalaksen til solen. Det varierer noe, men den flytter seg bare noen meter i året. Hele perioden på denne fluktuasjonen er ca 41000 år, så lite trolig at noen av oss får oppleve ytterpunktene...
Lenke til kommentar
Så lenge applikasjonen er 32-bit vil aldri Photoshop alene kunne spise noe mer enn 3076mb minne uansett. Derfor er det viktigere med _rask_ scratchdisk. Jeg har skrudd av OpenGL-aksellerasjonen i CS4 på min Mac Pro fordi det faktisk degraderer ytelsen med det arbeidet jeg holder på med. Enda værre er det når Photoshop kun utnytter èn av de åtte kjernene i maskinen min i de aller fleste tilfellene.

 

Håper CS5 forandrer hverdagen ganske snart!

 

 

Har testet ut ColorMunki bittelitt i kveld. Jeg har laget ICC-profil for "Canon Photo Paper Plus Satin" og får faktisk nøytrale utskrifter nå. Ingen glodvarm Canonglød over bildene lenger. :new_woot:

En ting jeg ikke skjønner helt. Etter en tid med jobbing i CS4 begynner hele programmet å bli tregt, selv om det bare er enn liten fil 30-40mb.

Når PS starter bruker den 195068K minne ifølge task manager, men etter noen runder med layers, åpning og lukking av diverse filer er den oppe på 3.6-4Gb nivå minne, selv med kun en liten fil åpen.

Hva er det som gjør dette da?

Lenke til kommentar
Så har jo sommer og vinter noe å si med hvor på himmelen ting er, driver ikke jorda og bikker litt frem og tilbake etter årstidene. Noe av grunnen til at vi her i nord midtvinters har det helt mørkt mens vi om sommeren ikke har det.
Nei, ikke med årstidene... Grunnen til at vi har mørketid i Nord-Norge er at jordaksen står ca 23.5 grader på normalaksen til solen. Det varierer noe, men den flytter seg bare noen meter i året. Hele perioden på denne fluktuasjonen er ca 41000 år, så lite trolig at noen av oss får oppleve ytterpunktene...

OK.. da så. Skjønte vel egentlig ikke så mye av det, men du har nok helt rett og jeg trenger ingen forklaring på det. Men hvorfor er det sånn med de stjernebildene og hvor på himmelen den sirkelen dannes?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på bildene så er det ikke en fullstendig sirkel en enkel stjerne tar men flere stjerner som medvirker til synsinntrykket om en sirkel.

 

Jorda roterer rundt sin egen aksel,litt skrått i forhold til nord/syd akselen.Så ville tro at hvis du retter kamera nordover ville du får best effekt.

Lenke til kommentar
OK.. da så. Skjønte vel egentlig ikke så mye av det, men du har nok helt rett og jeg trenger ingen forklaring på det. Men hvorfor er det sånn med de stjernebildene og hvor på himmelen den sirkelen dannes?

Sirkelen dannes nord - polarstjernen vil være sentrum. Forestill deg at vi er inne i en globus med alle stjernene på innsiden av globusen. Så roterer globusen, og stjernene blir til streker. Strekene ved midten av globusen lager rette linjer, mens stjernere mot toppen eller bunnen av globusen vil lage kurvede linjer. De på toppen eller bunnen lager kurver som tydelig er sirkler rundt et senterpunkt - rundt aksen det roteres rundt.

 

Vel - nå er det ikke stjernehimmelen som roterer i forhold til oss, det er jordkloden som snurrer, men det blir den samme effekten. ;)

Var det forklaring? :)

Lenke til kommentar

Jo, det var en fin forklaring. Takk for den. Kanskje jeg og får testet det litt etterhvert. Noe må man jo ha å gjøre med kameraet i vinter. Og fokuset har vel stort sett vært mot sør egentlig..

 

Blits. Er det sånn at når man har blitsen på kameraet (har bestilt ledning så den kan være av kameraet, men bestilte en sånn som man kan bruke TTL, var det en tabbe?) så kan man ikke bruke den i M om man ikke også har kameraet i M? I manualen står det at man bør sette kameraet i enten M eller Av om blitsen er i M. Men om jeg har kameraet i Av så får jeg lukkertiden 1/8000 sek uansett hvilken blender jeg velger. Hva er det jeg ikke skjønner tro? (Jeg driver bare å prøver litt forskjellige ting som står i manualen og på nett, ikke noe praktisk problem på bilder)

Lenke til kommentar

Okey.. har funnet fram bruksanvisniga til kameraet også nå. Og der står det veldig lite om blits. Men tror jeg skjønner. Om jeg skal bruke Av så må blitsen stå på TTL. Men hva om man har en sånn pc-synk kabel? Bruker man da også TTL? Jeg tror at man ikke gjør det siden det sto at den kabelen jeg bestilte (som man kobler til i hot shoe på båden kamera og blits) hadde "TTL-støtte" eller noe sånt?

 

Og kan jeg bruke en gammel Nikon blits med Canonkameraet? Vet ikke type/navn enda, far min har en gammel blits til et Nikonkamera fra begynnelsen av 80-tallet. Kameraet ble ødelagt pga glass med Cola over det, men blitsen er visst OK. Han skulle finne den fram til meg i tilfelle det er noe jeg kan leke meg med.

----

Kameraet mitt er EOS 30D og blitsen en Speedlite 430EXII

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

Har ikke fått kabelen enda. Men det er denne jeg bestilte.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330340201178

 

Det jeg egentlig ikke helt skjønte som bragte meg ut på denne undringen var hvordan jeg skulle bruke blitsen som fill-light om jeg i Av burde hatt lukkertider raskere enn 1/250sek. Men jeg fant det ut, blitsen har en knapp som heter "hurtigsynkronisering", en H med et lynsymbol ved siden av. Den fungerer.

Lenke til kommentar
Har ikke fått kabelen enda. Men det er denne jeg bestilte.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=330340201178

 

Det jeg egentlig ikke helt skjønte som bragte meg ut på denne undringen var hvordan jeg skulle bruke blitsen som fill-light om jeg i Av burde hatt lukkertider raskere enn 1/250sek. Men jeg fant det ut, blitsen har en knapp som heter "hurtigsynkronisering", en H med et lynsymbol ved siden av. Den fungerer.

Da fant du ut avd et :) Ulempen med den modusen er at det kommer mindre lys fra blitsen - det kan bli et problem.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...