Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Når jeg skrur D2x med 300mm f/2.8 rett på monopoden, så kan jeg bære hele greia over skuldra (med objketivet skrått nedover.

(Så foresten en med et skikkelig Canon objektiv (5,6 eller 800mm?) gjøre det på samme måte, men så ikke om han brukte hode.)

Kan det gjøres med dette Manfrotto hodet? (er det swiss arca type?)

Vet RRS sitt monopodhode tåler slik behandling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løste RAW på Olympus (E-410) Tom, litt google så fant jeg ut hva menyen het så eieren skal forsøke RAW fotografering framover.

Fine saker.

 

Utenomsnakk så er nye til Kent jævla bra uansett hva norske kritikere klarer å lire av seg. Tålte vel ikke at sverige største rockeband ble sveriges største synthband :new_woot:

Takk for tipset - hørte at kritikerene sutret; greit å vite hvorfor. Får spandere et øre til den.

 

Tom

Lenke til kommentar
Kort brennvidde og mange lange eksponeringer satt sammen til en kjempelang.

 

Her ser du hvor mye jorden roterer på fire minutter. Anew har et enda bedre eksempel i en av sine fester.

 

Håhå, noe sånt har jeg også prøvd en gang for lenge siden!

Dette er fem eksponeringer på 15 min hver, hvis jeg husker rett.

 

post-175628-1257553072_thumb.jpg

 

Lenge siden jeg har vært her inne nå forresten, alltid like forvirrende å sette seg inn i chattetråden på nytt^^

Endret av _nomad
Lenke til kommentar

De derre startrails-programgreiene er litt overkill imo, greiere å bare prøve seg ut på egenhånd. Jeg prøvde den der; og alt den gjorde så langt jeg kunne se, var å legge alle bildene oppå hverandre og skifte blending mode til noe som jeg ikke husker helt i farten.. Screen kanskje? :)

Lenke til kommentar

Prøve ut på egenhånd med hva? Photoshop? Hadde jeg bare hatt en uendelighet med minne for det og 100+ bigass layers den må jobbe med så (De må virkelig få gjort noe med at den bruker så mye minne på tull). Her dør jo photoshop omtrent med en gang bare jeg prøver å slenge sammen panorama på noen få bilder =(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Oppgrader til CS4. Det tar nytte av grafikkprosessoren i tilegg til ram og prosessorkraft, som tidligere versjoner kun benytter seg av.

Er vel muligens enklere sagt enn gjort, ettersom det er en dyr oppgradering men definitivt verdt det mtp. ytelse.

 

edit: Vedr. utstyr for astrofoto, så er det ikke så dyrt som man skulle tro å ta akseptable bilder. Da jeg var på NSFFs landsmøte i Mai, var det en som hadde foredrag om astrofoto. Nå skal jeg ikke si hvilke utstyr og pris det lå på, men det var overraskende billig. Skal se om jeg finner link.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hmm. Før jeg oppgraderte pc/kjøpte meg ny, satt jeg også med en relativt gammel pc og jobbet i CS3 med arbeidsfiler på godt over 150mb, men opplevde aldri at det gikk noe tregere enn bare småtregt :hmm:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Så lenge applikasjonen er 32-bit vil aldri Photoshop alene kunne spise noe mer enn 3076mb minne uansett. Derfor er det viktigere med _rask_ scratchdisk. Jeg har skrudd av OpenGL-aksellerasjonen i CS4 på min Mac Pro fordi det faktisk degraderer ytelsen med det arbeidet jeg holder på med. Enda værre er det når Photoshop kun utnytter èn av de åtte kjernene i maskinen min i de aller fleste tilfellene.

 

Håper CS5 forandrer hverdagen ganske snart!

 

 

Har testet ut ColorMunki bittelitt i kveld. Jeg har laget ICC-profil for "Canon Photo Paper Plus Satin" og får faktisk nøytrale utskrifter nå. Ingen glodvarm Canonglød over bildene lenger. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...