Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, D3, 26 000 kr, ca 3000 exp.

Kjøpt utland.

Ikke bruksmerker visstnok.

 

Men det svir litt å tenke på at selgeren mest sannsynlig selger med fortjeneste. Og 4 års gjennværende norsk reklamasjon er vel verdt litt det og?

 

(En kunde som skal selge sine brukt pga. påvente av d3s)

 

 

Jeg har veldig liten tro på at det er så mye å hente hos Nikon eller min forhandler

dersom det går galt med min D3 om noen år.

(Reklamasjon og garanti er nå også to forskjellige ting.)

 

...og hadde det vært bedre om Nikon, Japan Foto, ElKjøp eller andre hadde hatt "fortjenesten"? Hvor fikk man egentlig kjøpt ny D3 for under 26000?

 

Lurer litt på hvordan jeg skal tolke innlegget ditt. Godt kjøp eller ikke? Er det sannsynlig at D3 sin bruktpris havner mye under 25 000 før jul?

 

Billigste prisen D3 har hatt hos JP er 24.999, men det var i fjor.

 

EDIT: Vurderer også D700 også, men kommer uansett til å skaffe PDK om jeg går for den + at D3 har noe bedre betjening visstnok (og mindre størrelse sammenlignet med D700+PDK).

Endret av ET!
Lenke til kommentar
Lurer litt på hvordan jeg skal tolke innlegget ditt. Godt kjøp eller ikke? Er det sannsynlig at D3 sin bruktpris havner mye under 25 000 før jul?

 

Har du lyst på så får du neppe mange sjanser til å kjøpe et som bare har 3 tusen klikk.

Om 3 år får du vel et for ca 10000, men ikke sikkert det er like aktuelt.

Man vet aldri, men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter.

 

Her er en diskusjon om AF forskjeller på D3 og D700 - mange meninger.

Lenke til kommentar
Nå kommer mørketida snart og jeg har pakka blitsen ut av skapet igjen. Har også begynt å lese i en engelskspråklig bok om blitsbruk. Så nå har jeg lest et helt kapittel om hva jeg kommer til å lære av å lese den.. F***.. jeg har alt glemt alt det fine jeg kommer til å lære om lyset allerede, får visst ikke ting inn så kjapt som jeg skulle ønske.. har litt tungt for å konsentrere meg. Har også andre bøker om både foto og redigering som jeg nok aldri kommer helt gjennom, når jeg legger dem fra meg så blir de gjerne liggende der.

 

Skal du lære om lys? Da må du på pilegrimsferd gjennom Lighting 101 på Strobist så du kan bli frelst og se (slæsj bruke) lyset!

 

Er begynt som smått selv på denne pilgrimsferden. Interesant lesestoff.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting.

 

Hvis man skal selge utskrifter av sine egne bilder, er det noen tredjepart man kan bruke til print og direkte forsendelse til kunden som skal ha bildet?

 

Den "enkle" versjonen av dette vil jo f.eks. være JPXXL, med leveringsadresse direkte til den som skal ha bildet (dersom det er mulig), men er det noen firmaer som driver med slikt litt mere spesifikt?

Lenke til kommentar

Skjønner. Men jeg tenkte å kutte det mellomleddet at jeg må hente og sende ut selv. De fleste firmaer har mye bedre avtaler med Posten enn det vanlige folk kan få. Bare se på JP. De tar 99,- for postsending, mens en vanlig dødelig må betale (fra 1/1-2010) 150,- + 92,- for spesialemballasje, fordi papprør er i "rulleform". Det blir 242,- (!!) kroner. Sinnsvak pris.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan flere av disse oppfører seg på FX... Jeg mistenker forøvrig at Vivitaren blir litt stusselig som macroobjektiv. 1:2 blir ikke det samme.

Minst like bra tenker jeg, i hvert fall når det gjelder 50 f/1.8 og 105 f/2.5. Det er bare å slenge på et passe antall mellomringer på Vivitaren om det skulle knipe.

Lenke til kommentar
Legg papprørene i en vanlig pappeske?

 

Det vil fungere. En eske er enklere å behandle enn en sylinder.

"rulleform".går ikke så bra i Posten sine automatiserte sorteringssystem så dermed blir det spesialbehandlet. Posten må jo spare penger og det er dyrt å folk som står å sorterer for hånd.

 

 

Joda, skjønner den. Det finnes faktisk greier for å unngå dette gebyret, men det vil likevel koste 150,- å sende en eneste pakke.

 

Så da gjenstår fortsatt spørsmålet mitt:

Finnes det en fotolab eller liknende som sender til en kunde av meg igjen?

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan flere av disse oppfører seg på FX... Jeg mistenker forøvrig at Vivitaren blir litt stusselig som macroobjektiv. 1:2 blir ikke det samme.

Minst like bra tenker jeg, i hvert fall når det gjelder 50 f/1.8 og 105 f/2.5. Det er bare å slenge på et passe antall mellomringer på Vivitaren om det skulle knipe.

Som du kanskje husker, så spiste ikke Vivitaren mellomringer... har ikke hatt tid til å forske noe videre på det.

 

Imidlertid oppdaget jeg raskt at 50/1.8 har en ganske så råtten boke. Den er ikke så påtrengende på DX, fordi man der bruker den på en annen måte, men når den skal fungere som en erstatning for den nydelige 30/1.4en, så blir det fort slitsomt. Det var en liten nedtur, og jeg tror jeg må begynne å planlegge for en Sigmalux.

 

24-120 har så langt vært et relativt hyggelig bekjentskap, men det er jo forferdelig mørkt og trist, så det er sjelden jeg beveger meg under iso 2000... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Som du kanskje husker, så spiste ikke Vivitaren mellomringer... har ikke hatt tid til å forske noe videre på det.
Sorry, husker tydeligvis ikke godt nok.

 

Imidlertid oppdaget jeg raskt at 50/1.8 har en ganske så råtten boke. Den er ikke så påtrengende på DX, fordi man der bruker den på en annen måte, men når den skal fungere som en erstatning for den nydelige 30/1.4en, så blir det fort slitsomt. Det var en liten nedtur, og jeg tror jeg må begynne å planlegge for en Sigmalux.
Nå er jo 50mm en korttele på DX, så det blir vel mer som 85/1.8 på FX. Den kan du forresten få prøve for sammenlikningens skyld hvis du kommer på treffet i morgen. Evt. kan du sjekke om det er forskjell på 50/1.8 og 50/1.2. Det er vel ikke til å komme bort fra at dette varierer fra objektiv til objektiv.

 

24-120 har så langt vært et relativt hyggelig bekjentskap, men det er jo forferdelig mørkt og trist, så det er sjelden jeg beveger meg under iso 2000... :roll:
Høres bra ut. Jeg vurderte den som normalzoom, men var skeptisk. Ikke mye lys nå om dagen nei, og dette objektivet er vel ikke av de mest lyssterke heller...
Lenke til kommentar

Det er prisen man betaler for 50mm f/1.8 AF-D. Flott objektiv til prisen, men bokeh og kontrast før f/2.8 er heller kjedelig. 50mm f/1.4 AF-S var jeg svært fornøyd med på FX bortsett fra flare. Det skal ikke mye til før du ser dette, selv med solblender.

 

Da var ColorMunki i hus. Skal bli spennende å se hva den faktisk kan klare på en glovarm printer som MP970.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...