Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan klarer dere å fokusere Manuelt når dere har dårlig tid?

Manuell fokus + dårlig tid er generelt ingen heldig kombinasjon.

 

Forøvrig skal jeg forsøke å få opp en halvferdig artikkel om fargerom (bla. sRGB og aRGB) på Fotowikien i kveld.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer dere å fokusere Manuelt når dere har dårlig tid?

Forøvrig skal jeg forsøke å få opp en halvferdig artikkel om fargerom (bla. sRGB og aRGB) på Fotowikien i kveld.

Meget nais. Skal spare noen kalde pils til det kosestoffet :p

Lenke til kommentar
Jepp! Jeg aner ikke hva fargerom osv er, så skal bli interessant.

Da får du forberede deg på litt hjernevrengende lesning... ;)

 

Sånn litt malapropos fargerom og hjernevrengning - for noen år siden hadde jeg litt ledig tid på universitetet, så da tok jeg like godt "Grunnkurs i astronomi" ved Intstitutt for teoretisk astrofysikk (instituttnavnet er så kult at jeg bare måtte skrive det... :roll:) - et stykke ut i forelesningen om sorte hull begynte det å bli så far out at jeg virkelig begynte å føle at verdensbildet mitt var i ferd med å rakne... man tåler bare begrensede mengder uendelighet pr. dag... :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
De fokuserer ikke manuelt. De har bare lagt merke til at kameraet tar bildet raskere når knappen står på MF.

 

(Siden kameraet ikke trenger å fokusere før det tar bildet)

Hjelp.

Det blir påstått at man må ha en IQ på ca 70 for å forstå at det er mulig å åpne ei dør for å gå igjenom. Lurer på hvordan de folka kom seg inn på jobben om morgenen.

Lenke til kommentar
De fokuserer ikke manuelt. De har bare lagt merke til at kameraet tar bildet raskere når knappen står på MF.

 

(Siden kameraet ikke trenger å fokusere før det tar bildet)

Hjelp.

Det blir påstått at man må ha en IQ på ca 70 for å forstå at det er mulig å åpne ei dør for å gå igjenom. Lurer på hvordan de folka kom seg inn på jobben om morgenen.

70 er innenfor 2 standardavvik av 100 på "IQ-kurven", og dermed (såvidt) innenfor grensen av "normal" intelligens (om enn temmelig tett i pappen). Psykisk utviklingshemning ligger vel rundt 60, og de klarer nok en dør de også... :roll: Normalområdet er 70-130, og dekker vel ca. 95% av befolkningen om jeg husker riktig.

 

Jeg er glad for at den fjerde statsmakt, vokternes vokteres voktere, er såpass oppegående.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at man må ha rundt 40 for å åpne en dør. Hunder klarer det jo! :)

Det stemmer. "Tilbakestående" vil si en som har under 60 i IQ. I gamle dager var under 60 definisjonen på en idiot, som faktisk har vært en term innen kognitiv psykologi for mange år siden. Etterhvert har ordet blitt en del av dagligtalen som et skjellsord, og har da mistet sin saklige verdi.

 

Angående MF vs AF. Jeg setter mye raskere fokus med MF på et kamera som er laget for det, enn jeg gjør med AF. Det er fordi jeg aldri er helt sikker på om fokus sitter med AF, siden det er hvordan kamera tolker ved hjelp av kontrast som bestemmer fokus i AF-modus. Splittbilde og mikroprisme gjør meg 100% trygg på at fokus er satt helt riktig på øynene, for eksempel. Det vet de av dere som har erfaring med slikt veldig godt.

 

Neste produkt på innkjøpslisten er en mattskive av typen Katzeye. Jeg savner MF så sårt til portrettbruk at jeg nesten ikke klarer å vente lenger, spesielt etter at jeg begynte å bruke den gamle Nikkor-optikken min. Før jeg monterte adapteret satt jeg FM foran øynene igjen (det er ørtende gang jeg gjør den tabben), og fikk en god påminnelse om hva som er viktigst for meg for øyeblikket. Jeg brukte omtrent to sekunder på å sette presis fokus på de fleste motiver jeg siktet mot. Det er klart at AF jobber raskere, men jeg må alltid ta flere eksponeringer før jeg er trygg på at fokus sitter skikkelig. Ingenting er mer irriterende enn å komme hjem med bilder der fokus er på nesen isteden for øynene, eller feil øye når et bilde tas i profil. Faren for slike feil blir eliminert ved bruk av splitt/mikroprisme. Katzeye next.

 

Dere som bruker D200/300 bør virkelig vurdere en slik mattskive, i og med at dere kan bruke gammel AI-S med full funksjonalitet på deres hus. I tillegg kan dere bestille mattskiver med lysrammer for rule of thirds, grids for arkitekturfoto, croppemerker for 8x10"/4x5", kvadrat eller såkalt portrett. Jeg tipper mange av dere kunne tenkt dere å ha rule of thirds markert med lysrammer i søkeren. Go for it. Noen av dere har mer penger enn meg til hobbien vår, så det hadde vært artig hvis noen kunne kommet med en "kritikk" av mattskivens nyttighet.

Lenke til kommentar
For de spesielt interesserte, kan man få se hvordan en oppakking av en pakke fra BH PhotoVideo foregår, her. Kan t.o.m se noen resultater av oppakkingen på slutten. :)

Du må innrømme at det er ganske nerdete å sitte å se på bilder av en som pakker opp en pakke fra BP PhotoVideo? Vel, jeg så på alle bildene jeg :blush:

 

Knallbra bilde av den øyenstikkeren (hvis det var det det var). Litt uenig i komposisjonen, men det er ikke det vi snakker om her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...