Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg må slutte å sitte på forumet her tror jeg. Det er så mange objektiver jeg leser om som jeg får lyst på. Hadde jeg ikke visst om dem så hadde jeg ikke visst at jeg "trenger" dem. Hadde helt sikkert klart meg fint med det jeg har.

Frem til nå var planen egentlig å gå for en 25mm pancake som neste innkjøp, men så har jeg begynt å lese og har igrunn funnet ut at det hadde kanskje vært greit med noe som var litt mer lyssterkt. Eller kanskje noe med litt god makroegenskaper... Eller et bra allroundobjektiv... Eller... Eller... Eller...

 

*sukk*

Den som bare hadde vært en millionær. Eller millio-nokså-nær. Desverre er jeg bare en millio-langtifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Haha, fikk akkurat samme mail da jeg skulle selge mobben :p

Jeg skjønner ikke helt hva som er opplegget her - det legges opp til forskuddsbetaling, og det kan jo umulig være selve produktet de er interessert i?

 

Skulle ønske jeg hadde en ekstra identitet, så jeg kunne henge med litt lenger på denne svidelen, bare for å se hvordan de vil lure penger ut av meg...

 

Tom: Glem det. Det var HPen min som fikk mennesker til å se døde ut. Det var vel bare generelt litt grøtete bilder som var Pixmaens problem, når jeg tenker meg om. sRGB ftw.

Lenke til kommentar
Haha, fikk akkurat samme mail da jeg skulle selge mobben :p

Jeg skjønner ikke helt hva som er opplegget her - det legges opp til forskuddsbetaling, og det kan jo umulig være selve produktet de er interessert i?

 

Skulle ønske jeg hadde en ekstra identitet, så jeg kunne henge med litt lenger på denne svidelen, bare for å se hvordan de vil lure penger ut av meg...

 

Tom: Glem det. Det var HPen min som fikk mennesker til å se døde ut. Det var vel bare generelt litt grøtete bilder som var Pixmaens problem, når jeg tenker meg om. sRGB ftw.

 

De prøver å få deg til å gi litt mer kortinformasjon enn nødvendig :p Helst de fine tallene forran på kortet xP

Lenke til kommentar
Jeg må slutte å sitte på forumet her tror jeg. Det er så mange objektiver jeg leser om som jeg får lyst på. Hadde jeg ikke visst om dem så hadde jeg ikke visst at jeg "trenger" dem. Hadde helt sikkert klart meg fint med det jeg har.

Frem til nå var planen egentlig å gå for en 25mm pancake som neste innkjøp, men så har jeg begynt å lese og har igrunn funnet ut at det hadde kanskje vært greit med noe som var litt mer lyssterkt. Eller kanskje noe med litt god makroegenskaper... Eller et bra allroundobjektiv... Eller... Eller... Eller...

 

*sukk*

Den som bare hadde vært en millionær. Eller millio-nokså-nær. Desverre er jeg bare en millio-langtifra.

 

Kjenner meg igjen i utstyrshungeren, tror mange har det sånn. Så lenge jeg er en amatør og ikke får betalt for bildene mine kan jeg ikke forsvare å kjøpe noe nytt på en stund. Har dog veldig lyst til å ha bryllupsfoto som en sideinntekt og da kan nye innkjøp lettere forsvares. Apropo, er det noen som vet om folk som har jobbet gratis som bryllupsfotograf i starten, for å bygge opp portfolie og kompetanse? Kunne tenke meg å gjøre det.

Lenke til kommentar

VIl tro det er mange som bør slutte å sitte foran forumet ja....

Hvertfal begynne å åpne øynenen når de sitter der. *hint*--> meg :p

 

Jeg må slutte å sitte på forumet her tror jeg. Det er så mange objektiver jeg leser om som jeg får lyst på. Hadde jeg ikke visst om dem så hadde jeg ikke visst at jeg "trenger" dem. Hadde helt sikkert klart meg fint med det jeg har.

Frem til nå var planen egentlig å gå for en 25mm pancake som neste innkjøp, men så har jeg begynt å lese og har igrunn funnet ut at det hadde kanskje vært greit med noe som var litt mer lyssterkt. Eller kanskje noe med litt god makroegenskaper... Eller et bra allroundobjektiv... Eller... Eller... Eller...

 

*sukk*

Den som bare hadde vært en millionær. Eller millio-nokså-nær. Desverre er jeg bare en millio-langtifra.

 

Kjenner meg igjen i utstyrshungeren, tror mange har det sånn. Så lenge jeg er en amatør og ikke får betalt for bildene mine kan jeg ikke forsvare å kjøpe noe nytt på en stund. Har dog veldig lyst til å ha bryllupsfoto som en sideinntekt og da kan nye innkjøp lettere forsvares. Apropo, er det noen som vet om folk som har jobbet gratis som bryllupsfotograf i starten, for å bygge opp portfolie og kompetanse? Kunne tenke meg å gjøre det.

Been there, done that... Hva tenker du på?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Tom: Glem det. Det var HPen min som fikk mennesker til å se døde ut. Det var vel bare generelt litt grøtete bilder som var Pixmaens problem, når jeg tenker meg om. sRGB ftw.

OK. Oppløsningen er et problem på IP4000, den egner seg kun til A4. en blir ganske nice med riktig papir. HP mistet jeg troen på for lenge siden ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Jaja... da ser det ut til at D300+18-70 er solgt for 8500,-, og jeg er nå offisielt kameraløs. Ingen god følelse. Sjekket bruktmarkedet for D700 ca. 20 ganger på jobb i dag.

 

Sigma 30/1.4 ser imidlertid ut til å være litt "tungsolgt". Prøvde meg på 2500 for å ha litt prutningsrom, men det har bare vært én henvendelse...

 

Edit: forøvrig er det intet mindre enn imponerende hvor godt D300 har holdt seg i pris, mtp. at jeg betalte 10.000 for huset for ca. halvannet år siden.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Har dog veldig lyst til å ha bryllupsfoto som en sideinntekt og da kan nye innkjøp lettere forsvares. Apropo, er det noen som vet om folk som har jobbet gratis som bryllupsfotograf i starten, for å bygge opp portfolie og kompetanse? Kunne tenke meg å gjøre det.

 

Ikke for og sette din fotografiske kompetanse til siden,kanskje det er en ide og være en gratis anonym Nr.2 fotograf i en periode i tilfelle brudeparet ikke er helt fornøyd med dine resultater.Det er ikke lett og få tatt bildene på nytt.

 

All type fotografering av fremmendfolk vil gjøre det mer sikker/komfortabel ute i felten,ta og mas litt rundt omkring så du kan ta en del bilder av div. happening.

Ta og lag deg noen visittkort som du kan dele ut til folk så de kan ta kontakt med deg hvis de trenger en fotograf,forklar dem at du gjør jobben Gratis/billig i en periode.

Lenke til kommentar
Sjekket bruktmarkedet for D700 ca. 20 ganger på jobb i dag.

Hehe, høres kjent ut... Men jeg hadde det heldigvis ikke like travelt siden jeg hadde god nok likviditet til å sitte på D300 mens jeg ventet. Misunner deg absolutt ikke dersom du ikke får tak i D700 relativt kjapt.

 

Sigma 30/1.4 ser imidlertid ut til å være litt "tungsolgt". Prøvde meg på 2500 for å ha litt prutningsrom, men det har bare vært én henvendelse...

Ja, dette er faktisk et argument mot å kjøpe 3. partsoptikk. Jeg har samme erfaringen både med Tamron 17-50/2.8 og Sigma 50-150/2.8. Begge er jo temmelig populære, men jeg sleit ganske lenge med å selge dem brukt.

 

(Sigma 30/1.4 var jeg heldigere med da det var en stakkar som hadde sendt sin egen 30/1.4 til kalibrering og så rotet posten den bort. To dager etter han mottok min dukket hans gamle opp etter fire uker i postsystemet...)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Ikke for og sette din fotografiske kompetanse til siden,kanskje det er en ide og være en gratis anonym Nr.2 fotograf i en periode i tilfelle brudeparet ikke er helt fornøyd med dine resultater.Det er ikke lett og få tatt bildene på nytt.

 

All type fotografering av fremmendfolk vil gjøre det mer sikker/komfortabel ute i felten,ta og mas litt rundt omkring så du kan ta en del bilder av div. happening.

Ta og lag deg noen visittkort som du kan dele ut til folk så de kan ta kontakt med deg hvis de trenger en fotograf,forklar dem at du gjør jobben Gratis/billig i en periode.

Er forsåvidt enig, bryllupsbilder er noe som bør bli riktig første gang. Men på den annen side så er det forskjell på bryllup og bryllup. En bekjent av meg hadde et forholdsvis lite bryllup, der bildene er tatt med canon ixus. Så i den typen bryllup så vil nok alt være en forbedring, selv om det ikke blir perfekt.

 

Så jeg mener at det er bare å komme seg ut i det, men på helt klare premisser - så lenge det går tydelig frem at det ikke kan forventes samme resultat som fra en fotograf som tar seg godt betalt så mener jeg det er helt greit. Kanskje en god ide å takke nei til oppdrag der invitert 100 gjester...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...