Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Indeed. Tom, er du fornøyd med skarpheten på pannekaken din? Må si at det ikke akkurat virker som et skummelt skarpt objektiv her jeg står. Jeg visste at det var mindre skarpt enn kitobjektivet, men still.

 

Noen tanker?

Den er ikke utpreget skarpt. Jeg synes jeg får mye det samme fra 25mm-en min som jeg får med Canon EF 35mm f/2 på EOS 350D og 30D. Greit nok; men ikke mer enn det. Det som er rart; er at Ildhode ser ut til å få veldig fine og skarpe bilder med 25mm-en (mer PP kanskje?), og når jeg prøvde min EF 35mm f/2 på en 5D MkII, så ble jeg nesten forelsket. De var den skarp som juling. Go figure.

 

Men det som kanske bør telle mer, var at på høstens Tysklandstur, så ble 25mm brukt mye mer enn opprinnelig tenkt. Den bare virker, er ikke i veien og det blir en del gode bilder under "ikke optimale" forhold.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

E-3 har en pikseltetthet som er avsindig høy, 5D2 + 35/2.0 har langt lavere pikseltetthet. I sentrum skal den altså være fordømt skarp, i alle fall skarpere enn på crop.

 

Vi vet jo at 25/2.8 ikke er verdens skarpeste objektiv, men jeg syns det skuffer ørlite. Før f/5.6 syns jeg det er litt i underkant skarpt.

 

(Kanskje jeg rett og slett er bortskjemt av Olympus-glass?)

Lenke til kommentar
E-3 har en pikseltetthet som er avsindig høy, 5D2 + 35/2.0 har langt lavere pikseltetthet. I sentrum skal den altså være fordømt skarp, i alle fall skarpere enn på crop.

Jeg har jo E-620 med 12MP ...

 

Vi vet jo at 25/2.8 ikke er verdens skarpeste objektiv, men jeg syns det skuffer ørlite. Før f/5.6 syns jeg det er litt i underkant skarpt.

Kan være produskjonsvarianter og/eller udugelige fotografer :innocent:

 

(Kanskje jeg rett og slett er bortskjemt av Olympus-glass?)

Du forventer for mye ... ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
E-3 har en pikseltetthet som er avsindig høy, 5D2 + 35/2.0 har langt lavere pikseltetthet. I sentrum skal den altså være fordømt skarp, i alle fall skarpere enn på crop.

Jeg har jo E-620 med 12MP ...

Ja, men detaljgjengivelsen bør være høyere med 12mp enn 10mp i nesten alle eventualiteter, enkelt og greit fordi det blir flere piksler å definere. Men 12mp på FF er mye lettere å oppløse enn 12mp på 4/3. :)

 

Kan være produskjonsvarianter og/eller udugelige fotografer :innocent:

Kanskje. Mitt fokuserer litt usikkert også.

 

Du forventer for mye ... ;)

 

Tom

Ja ...

 

:(

Lenke til kommentar
...

 

Sa noen oktoberfest? Dessverre utrolig sjelden man ser slike vesen som kan drikke øl i disse dager. Hun hadde lurt meg...

Been there, done that ... sånn cirka 12 ganger.

 

Det er faktisk ikke fake; damene er såpass spreke der ;)

post-126935-1257038118_thumb.jpg

 

Ok, dette er mødrene deres ...

post-126935-1257037896_thumb.jpg

 

Og så har vi en gjeng fra Australia ...

post-126935-1257038303_thumb.jpg

 

Men det dreier seg egentlig om dette:

post-126935-1257038423_thumb.jpg

 

Om ikke noe annet, så kan man alltid sende et kort hjem ;)

post-126935-1257038568_thumb.jpg

 

Tom

Lenke til kommentar

Når skal folk begynne å forstå at nedskalerte bilder forteller lite om skarphet med mindre objektivet er SKIKKELIG uskarpt? :p

 

Her har vi et fulloppløst bilde fra 25mm f/2.8 blendet ned til f/5.6. Exif er også i bildet (noe jeg skulle ønske var til stede i flere bilder på nettet, men det bestemmer ikke jeg). Det bildet demonstrerer skarphet fordi det viser hvor mye detaljer objektivet fanger opp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...