Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Var faktisk ute en tur jeg også. Synes dette bildet fanget stemningen ganske godt:

post-94759-1257003370_thumb.jpg

Flotte greier.

Jeg har fortsatt de første bildene jeg tok med E-400 på fullauto med nestbeste JPEG-kvalitet i 2007. Det er et spørsmål om en arv man etterlater seg, dessuten var noen av de beste bildene av Findus, katten min der. Da han døde i fjor ble mamma opptatt av å ha bilder av ham i forskjellige situasjoner (vi var ganske glad i ham), og dermed ble det til å lete gjennom de tidlige bildene da jeg var mye hjemme og tok mye bilder av ham.

Ellers har jeg som prinsipp at bildene mine er min mest verdifulle eiendom. Jeg har et enormt arkiv med bilder som dokumenterer alt fra små landsbyer i Serbia til en viss skole i Hedmark til det meste av betydning som har skjedd lokalt her de siste to årene.

Slette? Hvorfor det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må du også skille mellom bilder fra turer og bilder av en flaske som stod på bordet som du tok bilde av fordi du kjedet deg ... :p

Jeg sletter ikke alt fra en situasjon, men rydder gjerne opp i tilnærmet duplikater og hvor teknisk kvalitet er dårligere enn bedre alternativer i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Bekymrer meg heller ikke når jeg har 4x1tb i Mac Pro, 2x1tb i NAS og 2x1tb eksterne FW-800-disker, men det jeg ikke behøver sletter jeg av den enkle grunn av vanlige harddisker yter best med minst mulig på diskene.

SSD har fordelen av lik skrivehastighet uansett hvor full disken er, men som regel lavere hastighet om man ikke ønsker å punge ut med 2-3000kr for en 250gb SSD med god ytelse. Blir en Intel X25-M/E på meg så fort lønning begynner å sige inn på konto. Som systemdisk der ting for det meste kun leses fra disk yter disse SSD-ene utrolig bra. :)

Lenke til kommentar

Dette med tiff filer og størrelsen på. F.eks noen bilder man mekker en del på så blir filen ganske stor. Lagrer dere de for seg og en kopi via lightroom?

Hvis jeg skal ha en raw fil med alle lag havner størrelsen fort oppi 400-500Mb pr stk og da som TIFF i zip...

Som oftest merger jeg alle lagene for minst fil størrelse og satser på at ikke den må endres i ettertid.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg tipper jeg sletter en tredjedel av alle bildene jeg tar. Jeg tar ofte mer enn ett bilde per motiv, og jeg synes ikke det er noen vits å ta vare på noen flere enn det beste (bortsett fra i tvilstilfeller, som det også er en del av). Ellers går stort sett alltid grove eksponeringsbom, fokusbom eller komposisjonsbom rett i papirkurven.

Lenke til kommentar
Inc: Alle bilder jeg behandler utenfor Lightroom (PTgui, PTlens, Photoshop, Photomatix) lagrer jeg i 16-bit Tiff for best mulig grunnlag. Med mindre jeg ikke skal ha bildet utenfor Lightroom lager jeg i grunn bare en virtuell kopi og sparer dermed mye plass.

Som smart object da?

Når jeg lagrer en lightroom kopi i PS så blir det ikke som en psd fil at en kan endre lagene ved en senere anledning.

Slik jeg gjør det nå er å importer filer fra kamera (konverteres til .dng) og legges i kataloger i lightroom. En fil som skal redigeres i PS blir eksportert som TIFF. Når jeg da trykker save i PS dukker en kopi i lightroom opp som heter 42345-edit.TIFF og da har jeg lagret med alle lagene synlig. Når denne åpnes igjen vises ikke lagene og jeg kan ikke endre de eller.. Hvordan løse dette?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg lagrer kun i vanlig 16-bit TIFF når jeg er ferdig i for eksempel Photoshop. Hvis jeg vil redigere videre på fila med lagene velger jeg Edit > Edit in Photoshop CS4 > Edit as original. Da beholder jeg lagene og justeringene fra tidligere.

Edit: Jeg legger til en video som beskriver dette. Det er et par sekunders opphold innimellom, men så står maskinen med 7 kjerner å rendrer en lengre video satt sammen med 5DMkII-klipp :-)

Snurr film! (.mov, h.264 Quicktime)

PS: Du kan også lage virtuelle kopier av TIFF-filene.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Har testet LR3 beta en smule. Det er 2-3 ting som LR3 skulle hatt og da har jeg droppet PS pga lite behov.

1. Clone stamp tool. Å klone bort lyktestolper etc.

2. Utvidet funksjon på Adjustment brush og nr. 1.

3. Mulighet for å legge 2-3 bilder i lag, deretter bruke adjustement brush til å viske bort utvalgte deler

av bildet/bildene. Fint når man tar 2 forskjellige eksoneringer av landskap etc.

Lenke til kommentar
Jeg lagrer kun i vanlig 16-bit TIFF når jeg er ferdig i for eksempel Photoshop. Hvis jeg vil redigere videre på fila med lagene velger jeg Edit > Edit in Photoshop CS4 > Edit as original. Da beholder jeg lagene og justeringene fra tidligere.

Edit: Jeg legger til en video som beskriver dette. Det er et par sekunders opphold innimellom, men så står maskinen med 7 kjerner å rendrer en lengre video satt sammen med 5DMkII-klipp :-)

Snurr film! (.mov, h.264 Quicktime)

PS: Du kan også lage virtuelle kopier av TIFF-filene.

Hmm. Merkelig, jeg får ikke de samme valgene som du har, dette må jeg undersøke litt nærmere... Takk for video btw :)

Lenke til kommentar
Urgh. Bruktmarkedet renner ikke akkurat over av D700. D300en bør være ute av huset ila. neste uke, og det stresser meg litt... Tror godtfolket at dette er en kjeltring:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18981684

Ja, jeg tror den karen er en kjeltring; det lukter ihvertfall svidd av det han holder på med.

edit: samme fyr er gjenstand for en diskusjon i egen tråd her på forumet.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...