Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm... har fått et bud på 3000 for D200'en (den har en liten feil, og er kjøpt i USA). Det er vel egentlig ikke et totalt skambud gitt de forutsetningene? :hmm:

Det jeg pleier og gjøre hvis jeg er usikker på om jeg skal selge for en noe redusert pris er og si at tilbyder får det for forspurte pris hvis ingen andre kjøper det i løpe av en uke,ofte så pleier tilbyder og ringe/mail etter noen timer og akseptere min pris.

Lenke til kommentar
JoonGooi: Hvis det er luftveiene mine du prater om så har du helt rett at de ikke er helt åpne for tiden.

Ikke vet jeg av hvor mye teknisk innsikt du sitter på, men verken Sigma eller Nikon sitt 50mm f/1.4-objektiv er uskarpt på f/1.4. Dog er jeg enig at bildene oftest har mindre kontrast og særskilt mindre dybdeskarphet enn ved mindre blenderåpning. Oppløsningsmessig gjør objektivene en meget god jobb i forhold til lysstyrken.

Hvis du har sett at "skarpheten" er bedre på f/5.6 enn f/1.4 så har du forsåvidt rett. Det er vel bare å forvente i grunn? Svært lyssterke objektiver konstrueres for å yte jevnt bra fra største til minste blenderåpning. Svært få objektiver er derimot optimalisert for største blenderåpning.

Nikkor Noct 58mm f/1.2 MF og Canon 50mm f/1.2 L er to slike objektiver som spesialiseres til å yte best mellom f/1.2 og f/2.8. Fra f/4 og videre banker Canon 50mm f/1.8 begge objektivene når det gjelder "skarphet", men ikke personlighet og sjarm.

Napoleon: Hvis jeg skulle få markedsføre objektivet ville jeg skrevet følgende..

Carl Zeiss Makro-Planar T* 2.0/50 ZF: Flaggskip blant normalobjektivene :cool:

:mrgreen:

Noe av grunnen til at jeg spør er hvordan de som har brukt dette oppfatter dette subjektivt, ett bilde av en tegn/tekst plakat er en ting, en annen ting er hvordan dette fungerer i den virkelige verden. Eneste grunnen til at jeg nesten dro til Oslo idag er DOF egenskapene på spesielt portrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...