Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Morosam liten video om fotografering på Grand Central Station i Washington (fann linken i blogen til Scott Kelby):

http://www.myfoxdc.com/myfox/pages/Home/De....1.1&sflg=1

Morsomt å se hvor paranoide verden er blitt, ja.

 

Kan selv fortelle en liten historie. Var på slottet og fotograferte for et par helger siden. Som en stativelsker rigget jeg meg opp, og gjorde ting klare. Etter å ha fotografert slottet fra et par forskjellige vinkeler, ser jeg to gardister masjere synkronisert i min retning. Jeg tenker at det kanskje skyldes meg og kameraet, og jammen var det det.

 

Han hilser og spør om jeg snakkes norsk. Deretter lurer han på hvorfor jeg tar bilder av slottet. Jeg svarer at det er flott arkitektur. "Greit" svarer han på en disiplinert måte. Så spør han om det er til privat eller profesjonell bruk. Jeg svarer privat. Så vil han se ID. Jeg viser han bankkortet mitt, og han sier igjen "greit". Så lurer jeg på om jeg får lov å publisere bildene hvis jeg var fornøyd med noen av dem. Det var kun én av dem som pratet med meg, mens han andre sto tre meter bak, rett opp og ned. Ettersom han var usikker, marsjerer han tilbake til kameraten og videreformidler spørsmålet. Han var også usikker, og ringer opp over sambandet. "Mottatt"! Han ene går tilbake til meg og svarer "nei". Blant annet grunnet terrorfrykt fikk jeg ut av han.

 

Så gikk jeg i latter. Titalls turister sto med sine kompaktkameraer og knipset, så det er helt tydelig at det er stativet som trigger de. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare sånn som en liten innskutt kommentar i kameradebatten, så mener jeg at det er viktigere å kjenne utstyret sitt godt (dets fordeler og ulemper), enn å ha det aller beste utstyret på markedet.

 

Med det samme du får et kamera vil du vite like lite om det, om det er et D40 eller D3, spørsmålet er om man klarer å venne seg til kameraet raskt nok, eller om et lettlært (Ofte degradert kamera) vil gi ok bildekvalitet, når du kjenner det.

Lenke til kommentar

Bestandene av mange arter er klart i tilbakegang. Her i Nordfjord merker vi det spesielt på vipe, terner og hettemåke. De er rett og slett vanskelige å finne. Vipa blir tatt i forhøsteren, mens for sjøfuglene handler det nok mye om mattilgang. Oljesøl og annen forurensing gjør det heller ikke bedre. Vindmøller er og et økende problem. Blir de plassert i typiske trekkrutene kan de desimere bestander på ekstremt kort tid.

 

Utviklingen merkes på Runde også. Foreløpig ikke like radikalt, men det kan bli kritisk der og. NIVA driver forresten kartlegging nettopp på Runde i disse dager. Skulle ikke forundre meg om de kommer fram til at utsiktene er dystre også der. Skal etterhvert bli spennende å se hva klimaendringene fører til av nye arter i vår fauna. Akkurat de tsiste har jeg litt blanda følelser overfor. Nye eksotiske arter er forsåvidt spennende, men og litt skremmende.

Lenke til kommentar

Bah! Boikott USA og England!

Er så lei av å se artikler og reportasjer som den vist på forrige side. Den vestlige delen av verden begynner å bekymre meg. Hvor vil den spredende paranoia ende?

 

Ser også fra andre situasjoner at den eneste grunnen er, som IceFox nevner over her, at det brukes en tripod - da blir man stemplet som profesjonell, noe som er av en eller annen grunn fyfy.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

I forhold til terrorfrykt på slottet. Det er som grensepasseringer mellom Serbia og Bosnia. Det er forbudt å ta bilder der, og det er greit.

 

Men jeg har vanskelig for å forstå at et bilde av selve tollstasjonen skulle være farlig. En terrorist kan bare kjøre over grensen og spane i real life. Hrm.

Lenke til kommentar
Det er forbudt ved lov å planlegge terror. :)
Joda. Myndighetene kan planlegge så mye terror de bare vil :)

Jeg spøker selvfølgelig, men det er et paradoks at vi innfører så mange ulike former for tvang for å beskytte vår frihet.

 

Please. Ikke les dette som innleding til en flammende politisk debatt, mer som en liten skrårefleksjon.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Oh yeah, da blir 300/4L'en solgt i løpet av helga, og 300/2.8L står for tur! Ooooh yes! :D

Rolig nå. Trekk pusten dypt og pust sakte ut. Ta en kald dusj hvis det ikke hjelper.

Rolig? Er rolig jeg.... Men når det snart er festet en 300/2.8 og 2x konverter på kameraet mitt - er jeg nok like rolig. It's gonna be maaad!

Lenke til kommentar
Tim, hvordan går det med fuglefotograferinga, forresten. Har sett lite av deg i bildegalleriet / bildekritikken i det siste, selv om du er aktiv i diskusjonsdelen. :)
Men hvordan går det med fuglefotograferinga di da? Jeg ser du la inn en del pipper ved månedskiftet, bokfinken var forresten virkelig bra, et riktig malerisk bilde.

 

Men ,så ser det ut som du har drevet mest med andre ting.

 

Og så har du snakka en del om raskere 300/2,8. Er du i en sånn "venter på det optimale objektivet, som skal løse alle problemer" periode? ;)

Sånn som vi alle har av og til.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...