Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange proffer bruker Canon G, spesielt fotokunstnere. Dragan startet med en G3, men i dag bruker han riktignok slr.

 

Selv har jeg en delvis proffbakgrunn fra åttitallet, og tar meg selv i å ønske enda mer minimalisering av utstyret, til blant annet jobb. Den dagen jeg har penger til overs kommer jeg nok til å kjøpe en 350/400/450D brukt, som jeg kun skal bruke sammen med fast 28mm. Det holder til 90% av alle bildene jeg tar. Da jeg jobbet presse var det ikke uvanlig at fotografer gikk på jobb med F3 uten motor, og kun med en 35mm. Man vet jo om en jobb krever lang tele, eller ekstrem vidvinkel. Det er sjelden pressefotografer trenger det, selv om den norske varianten av arten liker å dra på et tonn utstyr på jobb. Det er kanskje mer et spørsmål om "forfengelighet" enn egentlige behov. Vi ser jo ut til å være enige her på forumet om at pressefoto ikke var dårligere for 20 år siden.

Lenke til kommentar

Tjo. Men har sett Dagbladetfotografer med en 1dmk2 og en 50/1.4. That's it. Så noe av det du forteller om må vel ligge igjen.

 

Jeg tror noe av grunnen til at dagens fotografer drasser med seg "alt" er at de vil være klare for alt. Derfor har de alltid sekken i bilen. Frilansfotografer pakker kanskje ned utstyr som ikke er fotorelatert i tilfelle de må reise. Men det er mange arter der ute. Få er helt like. :)

Lenke til kommentar
Bare sånn som en liten innskutt kommentar i kameradebatten, så mener jeg at det er viktigere å kjenne utstyret sitt godt (dets fordeler og ulemper), enn å ha det aller beste utstyret på markedet.

Er så og si helt enig med deg.

 

I siste nummer av Fotografi er en av fotografene som presenteres Marcel Lilienhof, en av to "Canon Masters" i Norge. Hans siste bok (Unto dust thou shalt return) er i stor grad fotografert med Canon G9, som han beskriver som "utrolig godt".

Japp, Marcel liker fremgangen på kompaktfroten. Var på et foredrag med han her i Bergen hvor han viste fram en del bilder han tok i USA med blant annet G9. En av grunnene til at han brukte G9'en så mye var at det ikke var gunstig å drasse med seg sin 1D til enhver tid - spesielt ikke på hesteryggen.

Han spesifiserte dog, om jeg husker rett, at G9 ikke kan måle seg med resultatene han får fra 1D huset, men at kompakte kameraer har forbedret seg veldig.

 

Artig person.

 

Jeg kan nesten si at jeg hadde byttet inn mitt speilrefleks for en Leica M8.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt blåsebelg, minnekortleser og National Geographic bag :)

 

(og forhåndsbestilt MGS4)

 

 

Edit: Jeg gjentar spørsmålet mitt bare for syns skyld;

Finnes det adapter som gjør at jeg kan bruke de gamle minolta MF objektivene mine på D200?

Gjerne med lysmåling...

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Finnes det adapter som gjør at jeg kan bruke de gamle minolta MF objektivene mine på D200? :)

Gjerne med lysmåling...

Nei, det tror jeg ikke. De som bruker gammel Rokkor foretrekker Olympus til slik bruk.

 

Btw: Marcel er halvt maroccansk/halvt bergenser, noe som er svært tydelig. Jeg husker ham fra mitt eget miljø på Cafe Opera, selv om vi ikke var venner. Da han senere studerte foto i London på slutten av åttitallet/starten av nittitallet, laget han en bok om det nynazistiske skinhead-miljøet. Han forkledde seg som skin, og infiltrerte miljøet. Da han ble konfrontert med sin mørke hudfarge, hadde han en forklaring som ble godtatt av nazistene. Han hevdet nemlig at han ikke var araber, eller noe annet skummelt. Han var same, påstod han. For nasjonalistiske (og svært dumme) nynazister var det et hederstegn. En ekte nordmann :!:

Lenke til kommentar
Ser at hva folk startet med er relevant for diskusjonen.

 

Ifht det med kompaktkameraer, så er det litt viktig å se at de ikke bruker de spesielt mye i sitt dagelige virke. Boken hans er neppe noe han har fått en bestilling på for å si det slik.

Det skal du ikke si. Jeg husker ikke navnet på fotografen, men en av National Geographics mest meriterte fotografer fikk i sin tid oppdrag av Sony Ericcson å lage en utstilling og bok med K700. Uten sammeligning forøvrig, men så godt i Canons lomme som han er, så skulle det ikke forundre meg om den var "sponset" av Canon.

Lenke til kommentar
Finnes det adapter som gjør at jeg kan bruke de gamle minolta MF objektivene mine på D200? :)

Gjerne med lysmåling...

Nei, det tror jeg ikke. De som bruker gammel Rokkor foretrekker Olympus til slik bruk.

 

Men det burde jo gå ann å lage, så hvorfor er det ingen som har gjort det? >_<

 

Edit: Det finnes jo nikon -> minolta adapter, men ikke minolta -> nikon? :(

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Da har UPS vært innom og forsøkt å levere pakken. Dette var dessverre 11.15, og ingen var hjemme. De prøver igjen i morgen, og da har jeg fri fra skolen og kan motta pakken. På følelsen av at morgendagen kommer til å gå med til makrojakt gitt. Gleder meg som en unge! :D

Lenke til kommentar
Finnes det adapter som gjør at jeg kan bruke de gamle minolta MF objektivene mine på D200? :)

Gjerne med lysmåling...

Nei, det tror jeg ikke. De som bruker gammel Rokkor foretrekker Olympus til slik bruk.

 

Men det burde jo gå ann å lage, så hvorfor er det ingen som har gjort det? >_<

 

Edit: Det finnes jo nikon -> minolta adapter, men ikke minolta -> nikon? :(

Det er ikke så enkelt. Det kommer ann på hvor langt et objektiv beveger seg under fokus, størrelsen på fatning (ingen kan klare å presse en Eos inn i en Nikon), og mange andre faktorer. Speil, dimensjoner og bla bla bla.

 

Canon FD kan f.eks. ikke monteres på Eos (ikke kom trekkendes med det latterlige adapteret med optikk som Canon laget for 20 år siden), men de fungerer glimrende på Olympus. Av en eller annen grunn virker det som om fourthirds er den eneste fatningen som kan ta så og si alt, med Eos på andreplass. Jeg er ikke sikker på om fourthirds tar alt, men den tar i alle fall de særeste fatningene.

 

Det skal ikke være enkelt. Har du massevis av flott Rokkor så bør du kjøpe et kamera som kan bruke det, mener jeg. Hva du har fra før bør jo påvirke ditt valg mer enn reklame og fordommer, hvis det du har er av skikkelig kvalitet. Gammal-rokkor er stort sett av en slik kvalitet. Du får gjøre litt mer research. Hva med en Minolta-fanboyside? Hvis det kun er fourthirds som takler det bør du kjøpe Olympus.

Lenke til kommentar

Etter litt om og men med bestilling (interenttleverandør som ikke greier å holde epostadresse levende) så har jeg nå litt stash i transitt over dammen. Blitz, blitzkabel pluss kontaker, Better Beamer, og Lumiquest bounsesett. Nå skal det bli blitzing for alle penga. Har bla. tenkt å bruke det til fill ved fuglefotografering.

 

Better Beamer øker rekkevidde på blitzen en god del. Skal bli artig å prøve hva som er mulig å oppnå.

Lenke til kommentar
Tim, hvordan går det med fuglefotograferinga, forresten. Har sett lite av deg i bildegalleriet / bildekritikken i det siste, selv om du er aktiv i diskusjonsdelen. :)
Piffen gikk litt ut av meg etter at jeg mista en haug med bilder. Men jeg driver nå på, selv om jeg ikke viser så mye. Det at jeg holder litt mer på for meg selv henger sammen med at miljøet på photosight har endra seg i negativ retning. Litt for mye konflikter, og litt for mye utveksling av stemmer og koozekommentarer. Den store vaktbikkja der gikk lei og forsvant, og det gjorde det ikke noe bedre.

Jeg har ikke særlig annlegg for paranoia, men må innrømme at jeg blir litt tilbakeholden når jeg ikke vet hvor jeg har folk. Håper det endrer seg etterhvert.

 

Men du skal se at ting endrer seg snart. Til helga skal jeg en snartur på Runde, og i månedsskiftet skal jeg en ny tur dit sammen med ihuga fuglefreakeer. Så da kommer nok inspirasjonen :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Runde er bra, men jeg har hørt at det har falt litt mtp. forskjellige type arter. Jeg har hørt at det på et generelt basis er blitt både færre ulike arter, og færre individer av hver art. Men likevel er det jo godt med fugler, så om det har noe å si rent fotografisk er nok usagt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...