Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Nå er virkelig dollaren fin. 5,6 kr.

Canon EF 300mm f/4L IS USM til $1270 hos bhphotovideo. Medregnet mva. og gebyr blir vel det snaue 9300 kr. Ikke dårlig... Får håpe dollaren holder seg på dette nivået litt, eventuelt synker enda litt ned mot 5.

Har lyst til å skyte fugl (selvom det ikke akkurat er sesong for det nå)!

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært på en lengre fototur idag med en i familien. Og det er det verste lyset jeg noengang har vært borti. Det var ganske lav og sterk sol, knall blå himmel, nesten vindstille, og litt dis på lange avstander.

Det første bildet er 0 på eksponeringskompansasjon. Det andre bildet er -1 2/3. Ingenting ble bra... :ohmy: Ikke engang et HDR-bilde med 0, -1 og -2 ble bra.

post-31358-1256147879_thumb.jpg

post-31358-1256147873_thumb.jpg

Hva hjelper på forhold som dette? Gråfilter? Polafilter?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Ratleto: Utgangspunktet er håpløst, men om du legger bildene på to lag i Photoshop er det jo bare å bruke historybrush der du vil ha frem lysere eller mørkere eksponering. Jeg lagde dette på under et minutt uten å hele sjelen min i det:

Takker for tipset, men jeg fikk det til noenlunde med HDR likevel (3 eksponeringer).

4032381011_fcc164b89f_m.jpg

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Det ser ut som om det er brukt polafilter her, man kan se gjennom vannet. Det er kun, etter min mening, bare en måte å få dette perfekt på. Flere bilder (HDR lages best av 5-7-9 bilder, mer dynamisk omfang) vil gjøre tonene i bildet bedre om du kan/klarer å redigere rett. Et gradert ND filter kan også gjøre susen, problemet er bare at toppen av himmelen blir veeeldig mørk da.

Hva har du gjort? Forgrunnen er det eneste som er rørt, og det ser ikke helt bra ut. Det er himmelen (for sterkt) lys som er problemet ja?

Ratleto: Gi meg en beskrivelse over hva du vil ha gjort, personlig syns jeg ikke HDR-fila ser så ille ut. Om du kan sende over alle filene så kunne jeg kanskje klart å hjelpe deg. Men hva vil du ha gjort?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Det er kun, etter min mening, bare en måte å få dette perfekt på. Flere bilder (HDR lages best av 5-7-9 bilder, mer dynamisk omfang) vil gjøre tonene i bildet bedre om du kan/klarer å redigere rett.

Stiller meg litt skeptisk til den. I de fleste tilfeller er 3 eksponeringer nok.

Lenke til kommentar

Det ser ut som om det er brukt polafilter her, man kan se gjennom vannet. Det er kun, etter min mening, bare en måte å få dette perfekt på. Flere bilder (HDR lages best av 5-7-9 bilder, mer dynamisk omfang) vil gjøre tonene i bildet bedre om du kan/klarer å redigere rett. Et gradert ND filter kan også gjøre susen, problemet er bare at toppen av himmelen blir veeeldig mørk da.

Hva har du gjort? Forgrunnen er det eneste som er rørt, og det ser ikke helt bra ut. Det er himmelen (for sterkt) lys som er problemet ja?

Ratleto: Gi meg en beskrivelse over hva du vil ha gjort, personlig syns jeg ikke HDR-fila ser så ille ut. Om du kan sende over alle filene så kunne jeg kanskje klart å hjelpe deg. Men hva vil du ha gjort?

Takker for tilbudet, men jeg ble ganske fornøyd med HDR-utgaven (landskapsformat, ikke portrettformat), så da klarer jeg meg. :) Men bildene viser i alle fall hvor vanskelige lysforholdene var idag. Har ikke vært borti så vanskelig lys før. Ikke engang hytteturen til Meråker med Sille og gjengen hadde så vanskelig lys, enda så grått det var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...