Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var vel storstilte planer om å få tysken inn som verdensspråk,

men etter noen år ble folk leie og det sluttet med D-dagen.

Altså Deutch-dagen (tror jeg :wow: )

Det er igjen litt tysk i Afrika.

Det selvfølgelig fint å kunne lese bruksanvisninger på orginalspråket,

om man kjøper storfint fotoutstyr!

Lenke til kommentar
Snakk om et bortkastet språk å lære seg. Det er noe få land i hele verden hvor de snakker tysk, og de er samlet i en liten klump i Sentral-Europa hvor de også (for det meste) snakker utmerket engelsk. Det eneste faget jeg hadde som var mer ubrukelig enn nynorsk.

Øhh.. Hva jobber du med egentlig? Tyskland er Norges viktigste sammarbeidspartner hvis man ser på ting som marked, verdiskapning, hadel, og så videre. At det ikke er flere i dette landet som ikke kan tysk er for mange helt uforståelig. Menmen.. slik er det å leve i trehytta si her oppe i mellom fjell og daler :)

Lenke til kommentar

Poenget er at tyskere generelt snakker utmerket engelsk pga. et høyt gjennomsnittlig utdanningsnivå. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg mye heller lært meg spansk eller fransk. Det er språk som snakkes av langt flere mennesker i langt flere land, og i mange av disse landene snakker ikke "folk flest" andre språk enn morsmålet.

Lenke til kommentar
Det er også kjekt å kunne tysk når man er turist i Tyskland.

Hehe, det er vanskelig å argumentere mot det.

Men man lærer seg som oftest et begrenset antall språk, og dersom jeg skulle velge mellom "den tyske landsbygden" og summen av Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Den Dominikanske Rebublikk, Ekvador, El Salvador, Ekvatorialguinea, Guetemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Spania, Uruguay og Venezuela er ikke valget så vanskelig...

Lenke til kommentar

arnold_layne: Slik du mente det ja. Da er vi enige :)

Føler forresten med deg Marius. Nå kjenner ikke jeg til forholdene og trafikkbildet der du ble målt, men det er uansett direkte latterlig av politiet å ta de som ligger litt over fartsgrensen på E6. Hadde skjønt det om det var et annet sted. Det kryr av sjåfører på trønderske veier som aldri skulle hatt lappen, men de får lov til å kjøre rundt å skape farlige situasjoner likevel. De som "ikke gidder" å ligger i 70 eller 80 det veiene er laget for langt mer.. de får svi. Det hjelper ikke om man tar alle forhåndsregler i verden så lenge man kjører litt for fort nei...

..og før noen begynner å tjate i vei om at en regel er til for å følges: Det fungerer ikke å _bare_ legge begrensninger på brukere av et system. Er det 30-sone over alt kommer nok ingen til å dø i møteulykker lenger, men ingen vil ha respekten for de regler som er satt i trafikken. Slik holder det jo på å bli i dag. Man må ha skikkelig opplæring av brukerne - noe som har sviktet kollosalt her i trh.

Lenke til kommentar
Kommer an på om man er mye over dammen eller om man nøyer seg med en spansk en på Kielferga.. ;)

Det er det jeg tenker også.

Har vel ca 2 ukers fartstid i spansktalenede land (Cuba) så langt i livet mitt. Men jeg har vært på ferie i Tyskland til sammen i over 9 måneder ...

Tom

Lenke til kommentar

Vell, som en som bor i tyskland, kan jeg vell kanskje si et eller annet til spräk debatten. Hadde trossalt 1/0 pä tysk tentamen pä gymnaset (stryk til full stryk). ;~)

Tyskere kan generelt därlig engelsk. Bortsett fra de som har bodd i USA / England, eller de som har vaert gift med US soldater. Man kommer helt klart länger med norsk og tegnspräk. Evnt, hvis man pröver seg med selv bitte litte gran tysk som man laerte en eller annen gang langt tilbake pä skolen, kommer man langt.

Visser man at man har et minimum av tysk kunskap og trör ä pröve det (og sier man er fra Norge), er de fleste veldig venlig. Grammatik, Sie eller du, an auf hinter vor und zwischen, dativ eller akkusativ er da mest uinteressant. 9 av 10 tilfeller hvor jeg kommer i kontakt med nye mensker kommer temaet, de har bekjennte som har tatt hurtigruta.

Vaere er det ä bli stoppa av typiske tysk politi, när de pröver ä snakke engelsk. Ikke alltid like lurt ä begyne ä le pga merklig engelsk.

Og som tidligere diskusjon. 139kmt i 100 sone. Rundt regna 900NOK. Og med norsk förerkort, fikk jeg heller ikke prikker. ;~)

Lenke til kommentar
Tyskere kan generelt därlig engelsk.

Nå vet jeg ikke helt hvilken aldersgruppe du sikter til, men min erfaring er at min generasjon (20-40) snakker bra engelsk. Personlig har rett og slett aldri truffet noen i den alderen i Tyskland som ikke kan gjøre seg brukbart forstått på engelsk. Gjennomsnittet er dårligere enn i Skandinavia, men helt klart bedre enn i Frankrike og Spania (og andre land jeg har vært i som snakker disse språkene - f.eks. i Afrika).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...