Trondster Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ellers angående sigma-objektivet: Lysavfall i hjørnene er ikke et så viktig parameter - det kan du til en viss grad korrigere i etterbehandlingen - det som derimot er viktigere er om det er skarpt helt ut til hjørnene. Det spesielle med Sigma'en er at den er ganske så skarp på full blender til å være et 1.4-objektiv, helt ut i kantene (igjen - til å være et 1.4-objektiv). ..Selv om slrgears Sigma 50/1.4-review viser at den ikke er noe særlig skarp helt ute i hjørnene på fullframe. I alle fall ikke det eksemplaret slrgear har testet. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Nei nei nei.50mm f/1,4 er 50mm f/1,4 på FT også. Med tanke på utsnitt og skarphetsdybde, så tilsvarer det sånn ca. det resultatet du får med 100mm f/2,8 på 135-format. Slenger meg på her med et kjapt oppfølgingsspørsmål: Vil dette si at 50mm f2.0 på FT tilsvarer sånn ca. det resultatet jeg ville fått med 100mm f4.0 på 135/FF? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Slenger meg på her med et kjapt oppfølgingsspørsmål: Vil dette si at 50mm f2.0 på FT tilsvarer sånn ca. det resultatet jeg ville fått med 100mm f4.0 på 135/FF?Jepp. Tommelfingerregel: du ganger både brennvidde og f-tall (nevneren i brøken, altså ) med beskjæringsfaktoren for å få 135-ekvivalenten. 50mm på FT gir omtrent samme utsnitt som 100mm på 135-format, og 50mm f/2 og 100m f/4 gir begge en inngangspupill på 25mm, slik at opplevd skarphetsdybde blir (omtrent) den samme. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Takk, der gikk det opp et lys for meg Edit:eh, men gjelder det også lysstyrke? Vil jeg få samme lukkerhastighet som med en 100 f4 på FF? DOF er jeg med på. Endret 6. oktober 2009 av Johnny™ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Slenger meg på her med et kjapt oppfølgingsspørsmål: Vil dette si at 50mm f2.0 på FT tilsvarer sånn ca. det resultatet jeg ville fått med 100mm f4.0 på 135/FF? I følge denne DOF-kalkisen så ja. Ikke lysmessig, men DOF-messig. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Huffamei... Vet at 50mm objektivet er et 50mm objektiv uansett om man har FF, APS-C og FT. Utsnittet tilsvarer 100mm. Hvorfor blir det f/2,8? 2xCrop=2 f/-trinn opp? Det tilsvarer f/2,8 i dybdeskarphet sammenheng, men den samler inn lys som en f/1,4. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Der kom svaret ja. Takk Trondster. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Lysmengden per arealenhet blir mindre, men den totale innsamlede lysmengden blir teoretisk sett den samme. Så i prinsippet skal man kunne skru opp ISOen på 135-kameraet med to trinn og få samme resultat med tanke på støy Endret 6. oktober 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hvorfor blir det f/2,8? 2xCrop=2 f/-trinn opp?Det er som sagt med tanke på skarphetsdybde. 100/2,8 = 50/1,4, altså samme inngangspupill og dermed samme skarphetsdybde. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Lysmengden per arealenhet blir mindre, men den totale innsamlede lysmengden blir teoretisk sett den samme. Så i prinsippet skal man kunne skru opp ISOen på 135-kameraet med to trinn og få samme resultat med tanke på støy La oss ikke blande pixelstørrelse inn i diskusjonen her - dette er DOF og optikk, ikke sensor. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Portrett/head-shot tatt med: 1) FX med 100mm f/2,8@2,8 2) FT med 50mm f/1,4@1,4 La oss si at lukkeretiden er 1/250sek på begge. Hva vil ISO verdiene være for å få samme/korrekt eksponering på begge kameraene? Edit: Hvis ISO'en er 400 på FX, vil den være 100 på FT? Endret 6. oktober 2009 av Ildhode Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Portrett/head-shot tatt med: 1) FX med 100mm f/2,8@2,8 2) FT med 50mm f/1,4@1,4 La oss si at lukkeretiden er 1/250sek på begge. Hva vil ISO verdiene være for å få samme/korrekt eksponering på begge kameraene? Edit: Hvis ISO'en er 400 på FX, vil den være 100 på FT? Når vi ganger opp blenderåpninger med cropfaktor er det kun for å sammenligne dybdeskarphet, og ikke eksponering. Cropfaktor har ikke noe å si for eksponeringen. (Kverulanter vil påpeke at mangel på lys vil gjøre at man får støy på små sensorer for å få høy oppløsning og/eller høy ISO, men det er ikke interessant her.) Forskjellen på f/2.8 og f/1.4 er to stops, og forskjellen på ISO 100 og ISO 400 er også to stops. Eksponeringsmessig har hverken brennvidden eller sensorstørrelsen noe å si her - så - helt riktig, ISO 100 på f/1.4 er tilsvarende eksponering som ISO 400 på f/2.8. Endret 6. oktober 2009 av Trondster Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Takker for kjappe svar. Da drar jeg kort. Sigma 30/1,4 og 50/1,4 er "in the can". Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 La oss ikke blande pixelstørrelse inn i diskusjonen her - dette er DOF og optikk, ikke sensor. Det har egentlig ikke noe med pikselstørrelse å gjøre, bare med total lysmengde. 1/4 så stor lysstyrke over 4 ganger så stort areal betyr like mange innsamlede fotoner, og i prinsippet samme utnyttbare signal. I praksis kommer jo ting som pikseltetthet og fyllfaktor inn i bildet og insisterer på å spille en rolle, men så lenge motivet er noenlunde godt opplyst (jfr. denne tråden), så skal 100mm f/2,8 på 1/250s og ISO 400 på fullformat gi så og si samme bilde som 50mm f/1,4 på 1/250s og ISO 100 på FT. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har kjøpt Nikon D50 brukt og skal hente den fra postkontoret snart. Blir kjekt å endelig få seg digitalt. Har alltid fotografert analogt. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg har kjøpt Nikon D50 brukt og skal hente den fra postkontoret snart. Blir kjekt å endelig få seg digitalt. Har alltid fotografert analogt. Gratulerer Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Takk for det. Jeg har Nikon FM/EM fra før med 50mm f/1.8 Series E objektiv. Da har jeg sammen med 18-55 mm noe å starte med. Flere objektiver kommer vel med tiden. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 La oss ikke blande pixelstørrelse inn i diskusjonen her - dette er DOF og optikk, ikke sensor. Det har egentlig ikke noe med pikselstørrelse å gjøre, bare med total lysmengde. 1/4 så stor lysstyrke over 4 ganger så stort areal betyr like mange innsamlede fotoner, og i prinsippet samme utnyttbare signal. I praksis kommer jo ting som pikseltetthet og fyllfaktor inn i bildet og insisterer på å spille en rolle, men så lenge motivet er noenlunde godt opplyst (jfr. denne tråden), så skal 100mm f/2,8 på 1/250s og ISO 400 på fullformat gi så og si samme bilde som 50mm f/1,4 på 1/250s og ISO 100 på FT. I mitt tilfelle så kjøpte jeg ikke Olympus E-620 for dens ISO ytelser. Jeg gikk til Olympus p.g.a. størrelse (og en liten personlig sak mellom Pentax og meg som kunde ). Siden jeg foretrekker mindre kameraer så er FT et godt valg. FF + 50-60mm f/2,8 og 100mm f/2,8 er mye tyngre og større enn FT + 30mm f/1,4 og 50mm f/1,4. En liten fordel(for meg) er at man får lysstyrken til en f/1,4 og dybdeskarpheten til en f/2,8. Bakdel er at det er få lyssterke objektiver fra 20-30mm med FT-fatning. Skal sjekke linkene dere har postet litt nærmere, har egentlig ikke brydd meg så mye om dette tidligere. Bestilte Sigma 30/1,4 og 50/1,4 fra JP. De gav meg messeprisen til Fotovideo Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Bestilte Sigma 30/1,4 og 50/1,4 fra JP. De gav meg messeprisen til Fotovideo Jeg foreslo det samme til Japan Photo her i Bergen, men de gadd ikke svare på e-posten en gang - så da bestilte jeg fra Fotovideo (50'en altså). Tok med Spyder 3 Pro for 995 siden jeg har slitt litt med farger og lysstyrke i det siste. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Han i butikken sa at de match'er messeprisene, men det er ikke noe de annonserer. JP som ligger i samme området som Fotovideo pleier å gjøre dette automatisk. Men det må være priser som er fysisk satt ned i nettbutikken til Fotovideo. Har prisene kun vært satt ned i Fotovideo butikken og ikke på nettet, da kunne jeg bare glemme det. Heldigvis for meg, satt Fotovideo ned prisenen med 20% på all Sigma optikk igår Endret 6. oktober 2009 av Ildhode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå