Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakka såvidt med han bak kassa i dag. Spurte litt forsiktig de ville gjøre om objektivet har den berømte fokusfeilen. Han betrygget meg med at det ikke skulle bli noe problem, og at de skulle ordne opp i så fall. Likevell er jeg litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stress, men du må jo vente litt for å få det justert. Jeg fikk min justert, og fungerer fint på min Canon som ikke har mikrojustering eller hva det nå heter. Når du handler i butikk blir det kostnadsfritt (uten frakt), bortsett fra ventinga.

Spør også om du kan ta det med hjem noen dager og teste, for så å bytte. Ellers handler du bare på nettet og sender tilbake. Men jeg ville sendt det til rep hvis du ser at det er litt feil. Jeg så mitt var feil via skjermen på kameraet på første bildet, så det var ikke noen tvil.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg se etter.

Det opplagte er vel å sjekke om fokus faktisk havner der jeg setter det?

Blende ned på 1.4 ta en kort fokusavstand og så la autofokus gjøre jobben, for så å sjekke etter på?

Noe mer?

Lenke til kommentar

Du må bruke midterste fokuspunkt og enkeltbildeopptak (eller noe sånt), hold kameraet rolig og ta bildet med en gang med en rimelig lukkertig (kanskje 1/200) på f/1.4. Feks kan du ta bildet av ansiktet til en som står på tvers slik at ansiktet skal være i fokus, men skuldra skal være ute av fokus. Eller en overskrift i en avis osv.. Det må være veldig klart hva du hadde i fokus. Du trenger ikke være så nært motivet for å se det på kameraet.

Lenke til kommentar

Viser sjeldent mer enn egenskapene på nært hold siden slike lyssterke objektiver kan fint bakfokusere nært og frontfokusere ved uendelig fokusavstand. Den beste testingen jeg har funnet ut er utelukkende å ta bilder "i felten". De aller færreste AF-systemer (eller kameraer for den del) klarer å legge fokus nøyaktig på pupillen ved portrettfotografering.

Ta et søk på google om du vil lese litt om dette: Focus shift

Lenke til kommentar

Har hatt både 30mm og 50mm sigma, begge med feil og begge rettet (dog ble ikke 30mm'eren helt bra), så jeg begynner få litt erfaring nå.

Du ser det med en gang. Blir du plaget med at det er litt feil i ettertid, så sender du det bare inn. En person noen meter unna bær være en bra start.

Men ja, å ha det hjemme et par dager er gunstig.

Lenke til kommentar

Har blitt fasinert over nattbilder og trenger en blits eller lyssett. For actionbilder og portretter i vanskelig fotolys trengs det noe mer enn høy ISO. Har prøvd meg med bruk av arbeidslampe, men det er ikke så funksjonabelt.

Er Canon Speedlite 580EX II tingen for meg? Og fungerer den på Canon EOS 1000D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...