GLN Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 "Ulykken" er selvfølgelig utrolig tragisk, men selve fotografiet er ganske interessant. Var det et tilfeldig bilde? Rask reaksjon? Mange bilder i sekundet? Etter kvaliteten å dømme ser det ut som et mobilkamera (masse støy osv), men det gjør bare prestasjonen enda større i mine øyne. Mitt mobilkamera er alt annet enn raskt for å si det mildt. Eller er det bare en knallhard crop? Ellers må det en temmelig rask lukkertid til for å fryse bevegelsen til alle gjenstandene som flyr hit og dit. Skulle likt å høre historien bak bildet. Det var nok en fotograf som skulle ta bilde av sykklistene, siden de syklet et sykkelritt, og da var vel allerede lukkertiden ganske rask. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Det kan også være video, og fryst frame. Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Kan man bruke vanlige cd-plater som backup? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Kan man bruke vanlige cd-plater som backup? Selvfølgelig. Men ta flere kopier, så er du sikrere. CD er nemlig ikke det sikreste mediet du kan velge. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Kan man bruke vanlige cd-plater som backup? Jada. Men ettersom de tar kun 600-700MB, så blir det fort en helsikes masse CD-er. De vanlige har vel heller ikke så veldig lang levetid; så du bør vurdere å skaffe deg slike som varer lenge - 50-100år. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 CD-plater kan brukes men det er ikke særlig praktisk om man har 50 GB med bilder å ta backup av. Ekstern harddisk er mye mer praktisk. PS. Backup betyr at man har ting lagret (minst) to plasser samtidig. F.eks på PCen og på den eksterne harddisken. Det er veldig liten risiko for at begge ryker samtidig. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 DVD-er eller ekstern harddisk er å anbefale. Prisene er jo så lave at det lønner seg nesten med en ekstern harddisk på 500GB Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Det kan også være video, og fryst frame. Jeg er rimelig sikker på at det er det det er. Så videoen på nyhetene i dag morges. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Hva har man å tjene på en minnekortleser? I hastighet altså. Hvis man har en rask minnekortleser (f.eks Sandisk Extreme leserne) og rask maskinvare så har man sinnsykt fantastisk utrolig mye å tjene. Muligens en liten overdrivelse, men raskt minnekort + rask minnekortleser + rask maskinvare = rundt 30-40MB/S Raskt minnekort + rask maskinvare uten rask minnekortleser = what? 10-15MB/S? Edit: Nå har forresten D200en min gått over 10k eksponeringer Er mulig en liten overdrivelse ja men sikkert ikke veldig gæli. 30-40 MB/s er ytterste grense for Compact flash, SanDisk Extreme IV CompactFlash leverer max 40 MB/s og det er: *Based on SanDisk internal testing. Til ettertanke: Testet nettop mitt Sandisk Extreme III 4GB SDHC i Clas Ohlson kortleseren min og sandisk MicroMate som følger med kortet, kortet har skrive hastigheter fra 7MB/sek til 14,8 MB/s. Lesehastighetene er inntil 17-18MB/s og det er ikke veldig gæli da kortet har maks ytelse på 20 MB/s. Man kan tjene mye på at kortet er nylig formattert, minst 3-4 MB/s. Dessuten er USB 2.0 Standarden angitt til 480 Mbit/s som kan regnes om til 60MB i sek, Dette er en teoretisk maks hastighet. Ting som påvirker denne ytelsen videre kan være kabler (usb har maks kabel lengde på 5m), selve kortleseren, operasjoner som setter i gang filoverføringen og mediet det skal lagres til. Hastigheten på brikken begrenses til hvor mange IOPS (Input/Output operations Per Second) det klarer å gjøre. Videre er regnes hastighetene på brikkene i antallX som f.eks. Pretec SD-kort, High Speed 133X, denne standarden er bygget på CDrom standarden og regnes slik: 133 x 150Kb/s / 1024 = 19,4824 (20MB/s) Man kan lese mere om de forskjellige kortene hos Wikipedia Trykk på linkene under Card Family for å lese mer om korttypen. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Er mulig en liten overdrivelse ja men sikkert ikke veldig gæli.30-40 MB/s er ytterste grense for Compact flash, SanDisk Extreme IV CompactFlash leverer max 40 MB/s og det er: *Based on SanDisk internal testing. *snip snap* Jeg har sett en test (husker ikke hvor) der Lextar elns piss merke klarte å få 43MB/S lesehastighet med sandisk sin firewire minnekortleser. Det var riktignok på en helt sinnsyk mac pro, men det er ihvertfall mulig. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Yay... nå begynner hobbyprosjektet mitt å ta form =) LiveView.no Endret 3. juni 2008 av Philo Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Mulig jeg leste noe sånt på hjemmesiden til sandisk. Min Nikon D80 overfører 9-9,8 MB/s fra kamera til PC-en. Når akam testet det klarte de 6,4MB/s??? btw: Jeg har brukt Sisoftware Sandra til å teste ytelsen på kortet mitt. Yay... nå begynner hobbyprosjektet mitt å ta form =) LiveView.no Cool side.. Hadde hvert kult å klare å lage noe sånt.. Hjemme siden min er ikke akkurat i samme klasse Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Yay... nå begynner hobbyprosjektet mitt å ta form =) LiveView.no joomla skin? Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Det er korrekt. Benytter meg utelukkende av Joomla til alle nettsteder jeg spytter ut Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Det er korrekt. Benytter meg utelukkende av Joomla til alle nettsteder jeg spytter ut Ble fint Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Takker Lang vei å gå enda men Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Pakken min er sendt! Ikke så lenge til jeg får både makro og batterigrep da. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 (endret) Det er korrekt. Benytter meg utelukkende av Joomla til alle nettsteder jeg spytter ut Hva heter den templaten der da? Er det til Joomla! 1.1 eller 1.5? Er en liten Joomla! nerd selv Endret 3. juni 2008 av Inc Lenke til kommentar
Philo Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Joomla 1.5 Er Hyperion fra Rockettheme. Relativt out-of-the-box foreløpig, men vil nok gjennomgå litt endringer før siden er ferdig. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 3. juni 2008 Del Skrevet 3. juni 2008 Noen som vet hvor bra crumpler sine laptop vesker funker til kamera? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå