Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

"Ulykken" er selvfølgelig utrolig tragisk, men selve fotografiet er ganske interessant. Var det et tilfeldig bilde? Rask reaksjon? Mange bilder i sekundet?

 

Etter kvaliteten å dømme ser det ut som et mobilkamera (masse støy osv), men det gjør bare prestasjonen enda større i mine øyne. Mitt mobilkamera er alt annet enn raskt for å si det mildt. Eller er det bare en knallhard crop?

 

Ellers må det en temmelig rask lukkertid til for å fryse bevegelsen til alle gjenstandene som flyr hit og dit.

 

Skulle likt å høre historien bak bildet.

Det var nok en fotograf som skulle ta bilde av sykklistene, siden de syklet et sykkelritt, og da var vel allerede lukkertiden ganske rask.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD-plater kan brukes men det er ikke særlig praktisk om man har 50 GB med bilder å ta backup av. Ekstern harddisk er mye mer praktisk.

 

PS. Backup betyr at man har ting lagret (minst) to plasser samtidig. F.eks på PCen og på den eksterne harddisken. Det er veldig liten risiko for at begge ryker samtidig.

Lenke til kommentar
Hva har man å tjene på en minnekortleser?

 

I hastighet altså.

 

Hvis man har en rask minnekortleser (f.eks Sandisk Extreme leserne) og rask maskinvare så har man sinnsykt fantastisk utrolig mye å tjene.

 

Muligens en liten overdrivelse, men raskt minnekort + rask minnekortleser + rask maskinvare = rundt 30-40MB/S

Raskt minnekort + rask maskinvare uten rask minnekortleser = what? 10-15MB/S?

 

Edit: Nå har forresten D200en min gått over 10k eksponeringer :)

 

Er mulig en liten overdrivelse ja men sikkert ikke veldig gæli.

30-40 MB/s er ytterste grense for Compact flash, SanDisk Extreme IV CompactFlash leverer max 40 MB/s og det er: *Based on SanDisk internal testing.

 

Til ettertanke:

Testet nettop mitt Sandisk Extreme III 4GB SDHC i Clas Ohlson kortleseren min og sandisk MicroMate som følger med kortet, kortet har skrive hastigheter fra 7MB/sek til 14,8 MB/s.

Lesehastighetene er inntil 17-18MB/s og det er ikke veldig gæli da kortet har maks ytelse på 20 MB/s.

Man kan tjene mye på at kortet er nylig formattert, minst 3-4 MB/s.

 

Dessuten er USB 2.0 Standarden angitt til 480 Mbit/s som kan regnes om til 60MB i sek, Dette er en teoretisk maks hastighet. Ting som påvirker denne ytelsen videre kan være kabler (usb har maks kabel lengde på 5m), selve kortleseren, operasjoner som setter i gang filoverføringen og mediet det skal lagres til.

 

Hastigheten på brikken begrenses til hvor mange IOPS (Input/Output operations Per Second) det klarer å gjøre.

 

Videre er regnes hastighetene på brikkene i antallX som f.eks. Pretec SD-kort, High Speed 133X, denne standarden er bygget på CDrom standarden og regnes slik:

133 x 150Kb/s / 1024 = 19,4824 (20MB/s)

 

Man kan lese mere om de forskjellige kortene hos Wikipedia Trykk på linkene under Card Family for å lese mer om korttypen.

Lenke til kommentar
Er mulig en liten overdrivelse ja men sikkert ikke veldig gæli.

30-40 MB/s er ytterste grense for Compact flash, SanDisk Extreme IV CompactFlash leverer max 40 MB/s og det er: *Based on SanDisk internal testing.

*snip snap*

 

Jeg har sett en test (husker ikke hvor) der Lextar elns piss merke klarte å få 43MB/S lesehastighet med sandisk sin firewire minnekortleser.

Det var riktignok på en helt sinnsyk mac pro, men det er ihvertfall mulig.

Lenke til kommentar

Mulig jeg leste noe sånt på hjemmesiden til sandisk.

Min Nikon D80 overfører 9-9,8 MB/s fra kamera til PC-en. Når akam testet det klarte de 6,4MB/s???

 

btw:

Jeg har brukt Sisoftware Sandra til å teste ytelsen på kortet mitt.

 

Yay... nå begynner hobbyprosjektet mitt å ta form =)

 

LiveView.no

Cool side.. Hadde hvert kult å klare å lage noe sånt.. Hjemme siden min er ikke akkurat i samme klasse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...