Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forsikring

Jeg har en utvidet reiseforsikring som dekker alt opp til 30 lapper, og den virker fra jeg går ut ytterdøra. Den reiseforsikringa som ligger i grunnen, krever faktisk at det er ei overnatting med på turen, så pass opp for slike begrensninger.

det er ganske vanlig egentlig det - men normalt anbefales det ikke å bare ha reiseforsikring om en skal forsikre fotoustyr og verdisaker.

Personlig foretrekker jeg verdigjenstand der - selv om selskapet mitt er en anelse firkantet til tider, ble stress før helgen med å få forsikret det nye utstyret.

Lenke til kommentar

Jeg har en venninne som har begynt å interessere seg for foto i det siste, og hun tenker å kjøpe nytt kamera. Hun har en Nikon D50 fra før og har lyst på Nikon denne gangen også.

Hun har sett på D3000, men jeg ser også at D200 ofte går for rundt samme prisen brukt nå for tiden.

Ville dette være et bedre kjøp? Evt. annet brukt som kunne være aktuelt?

Jeg har ikke så mye greie på Nikon, noen med litt innsikt som har råd? :)

Lenke til kommentar

Gå for et D90. Da får du brukt fastoptikk som ikke heter "Sigma 30mm f/1.4 HSM", "Sigma 50mm f/1.4 HSM", "Nikon AF-S 50mm f/1.4G" eller "Nikon AF-S 35mm f/1.8". Dersom det ikke er noe kriterie blir det værre. Er D3000 veldig mye dårligere enn D5000? Har ikke D3000 samme sensor som D200, på en måte? :p

I så fall ville jeg spart mellomlegget mellom et D90 og et D5000, kjøpt et D5000 og kost meg med lavtlysytelsen, gjerne kombinert med et 35/1.8..

:)

Lenke til kommentar

Hjelpes – jeg må legge meg. Men kom over denne fra et svensk Volvoforum, som absolutt bør deles (beklager til de som har lest dette 14. ganger før).

«Jag behöver råd gällande ett beslut som kan komma att förändra min framtid....

Jag har under en längre tid misstänkt att min tjej är otrogen. Flera tecken, mobilen ringer och hon lägger på, någon ringer ofta och lägger på luren etc. Hon är ute med "tjejerna" ofta och när jag frågar vilka så är det alltid någon från jobbet som jag inte har kontakt med.

Jag försöker alltid kolla efter hennes taxi när hon kommer hem men hon går alltid sista biten och jag hör att en bil åker iväg. Det kanske inte är en taxi?

För ett par dagar sen plockade jag upp hennes mobil bara för att se vad klockan var och då blev hon helt tokig, hon skrek att jag skulle ge fan i hennes mobil och att jag snokade.

Hursomhelst så har jag inte konfronterat henne än. Jag tror att innerst inne ville jag inte veta sanningen men igår kväll bestämde jag mig för att kolla upp henne. Jag bestämde mig för att gömma mig bakom min bil för att få en blick över hela gatan och se vilken bil hon kom ut ur. Det var medans jag hukade mig bakom bilen som jag såg att jag hade rost i hela bakre hjulhuset.

Tycker ni att jag ska lämna in bilen på en verkstad eller köpa lite prylar på mekonomen och fixa det själv?»

Lenke til kommentar
Hjelpes – jeg må legge meg. Men kom over denne fra et svensk Volvoforum, som absolutt bør deles (beklager til de som har lest dette 14. ganger før).

«Jag behöver råd gällande ett beslut som kan komma att förändra min framtid....

Jag har under en längre tid misstänkt att min tjej är otrogen. Flera tecken, mobilen ringer och hon lägger på, någon ringer ofta och lägger på luren etc. Hon är ute med "tjejerna" ofta och när jag frågar vilka så är det alltid någon från jobbet som jag inte har kontakt med.

Jag försöker alltid kolla efter hennes taxi när hon kommer hem men hon går alltid sista biten och jag hör att en bil åker iväg. Det kanske inte är en taxi?

För ett par dagar sen plockade jag upp hennes mobil bara för att se vad klockan var och då blev hon helt tokig, hon skrek att jag skulle ge fan i hennes mobil och att jag snokade.

Hursomhelst så har jag inte konfronterat henne än. Jag tror att innerst inne ville jag inte veta sanningen men igår kväll bestämde jag mig för att kolla upp henne. Jag bestämde mig för att gömma mig bakom min bil för att få en blick över hela gatan och se vilken bil hon kom ut ur. Det var medans jag hukade mig bakom bilen som jag såg att jag hade rost i hela bakre hjulhuset.

Tycker ni att jag ska lämna in bilen på en verkstad eller köpa lite prylar på mekonomen och fixa det själv?»

Hahaha! Jeg ler høyt! :D

Lenke til kommentar
Gå for et D90. Da får du brukt fastoptikk som ikke heter "Sigma 30mm f/1.4 HSM", "Sigma 50mm f/1.4 HSM", "Nikon AF-S 50mm f/1.4G" eller "Nikon AF-S 35mm f/1.8". Dersom det ikke er noe kriterie blir det værre. Er D3000 veldig mye dårligere enn D5000? Har ikke D3000 samme sensor som D200, på en måte? :p

I så fall ville jeg spart mellomlegget mellom et D90 og et D5000, kjøpt et D5000 og kost meg med lavtlysytelsen, gjerne kombinert med et 35/1.8..

:)

Okei, det er mulig jeg er treig, men det der ble litt vel kryptisk for meg:p

Du mener hun bør gå for D90? D5000?

Ser at D90 ligger på i overkant av 7000kr, D5000 for snaue 6000,

budsjettet hennes er på rundt 4000 så vidt jeg har forstått.

Jeg antar poenget du forsøker å få fram, er at D3000 mangler autofokusmotor, så det taler vel i favør for D200. Den har vel det, etter det jeg skjønner?

Lenke til kommentar
Jeg antar poenget du forsøker å få fram, er at D3000 mangler autofokusmotor, så det taler vel i favør for D200. Den har vel det, etter det jeg skjønner?

Ja, D200 har fokusmotor (en rask sådan også).

Det er vanskelig å gi noen anbefaling uten å vite noe mer enn budsjettet. D200 og D3000 er to temmelig forskjellige kameraer. D3000 er et moderne nybegynnerkamera som er lite og lett, med geniale opplæringssystemer for ferske fotografer som ikke kan så mye om blender, lukker og ISO. D200 er et relativt gammelt proffkamera som er stort og tungt, men med genial knappelayout som muliggjør rask og effektiv bruk, rask AF, mer avansert lysmåler, proff byggekvalitet osv osv.

Lenke til kommentar

No fortel nok avisartikkelen berre delar av historia. Så om ho var "tøs" eller han var tullebukk el. er det vel umuleg for oss å vita noko om. For meg virkar han som tullebukk, med tanke på at han spanderte på ho både det eine og det andre av dyre gåver etter mindre enn eit halvt års forhold..........

Lenke til kommentar
Forsikring

Jeg har en utvidet reiseforsikring som dekker alt opp til 30 lapper, og den virker fra jeg går ut ytterdøra. Den reiseforsikringa som ligger i grunnen, krever faktisk at det er ei overnatting med på turen, så pass opp for slike begrensninger.

Går jo fint det. Hvis du ødelegger noe utstyr, så tar du ei natt hos ei veninne. Problemet løst :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...