Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ut på tur aldri sur, her har vi camping på sitt beste. Midt på E6

post-26623-1253829748_thumb.jpg

Er det fartsbot eller parkeringsbot han får :thumbup:

Får da ikke håpe det da,er jo normalt og legge hengeren på siden når man bytter hjul :)

hehe, uansett ganske så genialt. Skulle visst kjøre forbi noen eller noe sånt. Det artigste er at vi møtte 3 karer fra moss avis også. De gikk lenger men de fikk ikke noe bilde ser det ut til. Mulig han var litt "kort" med 17-55 elns... jeg hadde tross alt en 150-500 på maks...

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips om kamera forsikring?

Ja. Koster kameraet ditt under 100k holder det i masse med innebo og reiseforsiking...

Det er litt både og, synes jeg. Egenandel på innboforsikring er jo gjerne 2000-4000 kr. Jeg har verdigjenstandsforsikring på mitt utstyr, og betaler 10% egenandel (minimum 500,-). F.eks for utstyr verdt 20.000 betaler man ca. 500,- i året på.

Lenke til kommentar
Det er litt både og, synes jeg. Egenandel på innboforsikring er jo gjerne 2000-4000 kr. Jeg har verdigjenstandsforsikring på mitt utstyr, og betaler 10% egenandel (minimum 500,-). F.eks for utstyr verdt 20.000 betaler man ca. 500,- i året på.

Med en god reiseforsikring er du ganske godt dekket (opp til 20k på den jeg har), dyrt er det heller ikke, men les vilkårene nøye. Helårs reiseforsikring er uansett smart å ha da den dekker det meste etter at du går ut døra. Egenandelen varierer litt fra forsikring til forsikring, min er på 700 tror jeg.

Lenke til kommentar
Helårs reiseforsikring er uansett smart å ha da den dekker det meste etter at du går ut døra.

Tvert imot. Vanlige reiseforsikringer dekker kun tyveri, hærverk e.l. - de dekker f.eks. ikke skadene som oppstår dersom du mister kamera i bakken eller fuktskader. Dessuten gjelder den ikke til og fra jobb/skole.

Nja, det kommer vel an på forsikringsselskapet det. Har mista mobilen på sjøen og fikk dekket det uten spørsmål. Her er det nok stor forskjell mellom selskapene, så som nevnt anbefaler jeg å lese vilkårene nøye. Hvor du er på vei når uhellet skjer er vel strengt tatt vanskelig å bevise, uten at jeg på noen måte oppfordrer til forsikringssvindel.

Lenke til kommentar
Helårs reiseforsikring er uansett smart å ha da den dekker det meste etter at du går ut døra.

Tvert imot. Vanlige reiseforsikringer dekker kun tyveri, hærverk e.l. - de dekker f.eks. ikke skadene som oppstår dersom du mister kamera i bakken eller fuktskader. Dessuten gjelder den ikke til og fra jobb/skole.

Må såklart ha en dyr og god reiseforsikring som dekker det meste.. helt basic reiseforsikring er ikke nok nei..

Men billigere enn masse individuelle forsikringer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nikon D80, så jeg har i huset. Jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal kjøpe "kvalitet" når jeg først kjøper noe, eller om jeg skal gå for en litt billigere løsning og samtidig kjøpe blitz. :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Spørs på hva du skal gjøre med det og hvilket kamera du har. 50 f/1,8 gir ikke autofokus på de rimeligere Nikon-husene (D40(x), D60, D3000 og D5000).

For min del bruker jeg mye naturlig lys, så 50mm f/1,4 ser mye mer bruk enn blitsen. Men tar du ofte bilder i situasjoner der det er vits å bruke blits, så er 50 f/1,8 pluss en blits (jeg ville dog gått for minst SB-600) mer allsidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Spørs på hva du skal gjøre med det og hvilket kamera du har. 50 f/1,8 gir ikke autofokus på de rimeligere Nikon-husene (D40(x), D60, D3000 og D5000).

For min del bruker jeg mye naturlig lys, så 50mm f/1,4 ser mye mer bruk enn blitsen. Men tar du ofte bilder i situasjoner der det er vits å bruke blits, så er 50 f/1,8 pluss en blits (jeg ville dog gått for minst SB-600) mer allsidig.

Egentlig tenkte jeg til protrettfotografering eller på konserter. Liker best naturlig lys, men er jo enkelte situasjoner der jeg føler jeg trenger en blitz (har bare pop-up på huset). Om jeg skulle gå for blitzen og det så hadde det blitt SB-600 som du nevner.

Lenke til kommentar

Fra Posten.no:

AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig

Tiltak: sendt til tollundersøkelse

Herlig. Spesielt siden butikken alltid pleier å oppgi verdi på utsiden av pakken, og denne er under 200.

Angående forsikring: en skal ha litt utstyr før det er verdt å forsikre det. Jeg har ingen egen forsikring for mitt, men så har jeg heller ikke mer utstyr enn at jeg bare kan kjøpe nytt om noe skulle skje. Selges mye tullete småforsikringer som umulig kan lønne seg – ser blant annet at mange kjøper forsikring til mobiltelefonen sin; føler man et behov for det bør man ha en langt rimeligere telefon.

Lenke til kommentar

Spør bare her, siden det finnes de med gode datakunnskaper som også kan foto ;) Har litt dårlig tid, så gidder ikke lete frem riktig kategori å lage en ny tråd:

Jeg skal til fjells om 1,5time, og fant en tråd på en forum jeg gjerne ville ha lest igjennom. Men til fjells så er det dårlig med internett dekning, så må lagre denne tråden(med 5 sider) på pcen på et vis. Hvordan?

Lenke til kommentar
Egentlig tenkte jeg til protrettfotografering eller på konserter. Liker best naturlig lys, men er jo enkelte situasjoner der jeg føler jeg trenger en blitz (har bare pop-up på huset). Om jeg skulle gå for blitzen og det så hadde det blitt SB-600 som du nevner.
Tja, det er ikke noe enkelt svar på det. Min personlige erfaring er at 2/3 stopp faktisk hjelper en del i konsertfotosituasjoner (spesielt siden D80 er nokså begredelig på ISO over 1600, og egentlig ikke noe å rope hurra for på alt over 800). Det utgjør fort forskjell mellom helt greie 1/100-1/80 sek som er helt greit og 1/50 sek som er i grenselandet. Men til portrettfoto er nok 50 f/1,8 og en blits som kan styres trådløst nok et mer anvendelig alternativ.

(Personlig er jeg i den luksussituasjon at jeg har AF-D 50/1,4 og SB-800 :p )

En helt vanlig verdigjenstandforsikring,dekker det meste utenom fabrikasjonsfeil.
...og fabrikasjonsfeil dekkes av helt vanlig norsk forbrukerlovgivning. Hvis det ikke dukker opp på fem år er det neppe en fabrikasjonsfeil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...