Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvilke tester du har lest, men de burde vel forklare deg det meste om objektivet? Forskjellen mellom 60mm, 70mm og 100mm burde være opplagt.

Bortsett fra at objektivet stiller med svært høy oppløsningsevne, utsøkt bokeh, farger som tilfredstiller særlig de mer erfarne fotografene og mekanisk kvalitet som ingen andre matcher til prisen - så er det utvilsomt bruksområdet for objektivet som jeg føler er viktigst.

Helt riktig at objektivet "bare" gir 1:2 forstørrelsesgrad og kan nok sees på som kjedelig for de som _kun_ bruker objektivet til nærfotografering. De fleste makroobjektiver er optimalisert for 1:1-1:5 forstørrelse. Zeiss har klart å balansere dette slik at objektivet også yter særdeles bra på lengre fokusavstander. Tenker du motsatt vil f.eks et portrettobjektiv med samme brennvidde ha mye lengre nærgrense enn Zeiss.

Jeg bruker Zeiss sin 50mm Makro-Planar ene og alene fordi det er mer universalt objektiv enn tilsvarende en vanlig 50mm fra Nikon. 6000 kr for objektivet høres veldig billig ut når nypris ligger rundt 15 000 kr.

PS: Du kan også skryte på deg det mest lyssterke makroobjektivet i produksjon som dekker FX/35mm-formatet....

PPS: Mer zoom ved makro? Du mener mer arbeidsavstand håper jeg? Din AF-S 60 N vil forstørre mer enn Zeiss, men vil gi mindre arbeidsavstand. Zeiss vil komprimere motivet mer på grunn av brennvidden og gi større mulighet for at ting ute av fokus blir pent å se på.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samyang er koreansk og har eksistert siden midten av 70-tallet. På det amerikanske markedet går objektivene deres under navnet Bowen(s) mener jeg.

Bowen merket har jeg sett i noen sammenhenger.

Samyang har nylig kjøpt rettighetene til Vivitar-navnet, og har relansert "Series 1" med 85/1.4, som jo har kunnet vise til forbløffende gode resultater ifht. prisen. Etter hva jeg har forstått planlegger de en hel serie med Series 1 høykvalitetsglass (altså mye billigere, litt dårligere konkurrenter til gullringer og L'er). Ulempen er at de så langt er MF.

Samyang selges under en rekke navn - bla. Bower og Vivitar, men de har hittil vært low-end. I og med at speilrefleksmarkedet har eksplodert de siste årene, så kan dette være starten på en ny "gullalder" for tredjepartsprodusenter - så fremt de får dreisen på AF.

Arnold: Så Oktoberfestprogrammet ditt - du lykkelige menneske. Jeg må selge noen av barna og flytte til en billigere by skjønner jeg... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Arnold: Så Oktoberfestprogrammet ditt - du lykkelige menneske. Jeg må selge noen av barna og flytte til en billigere by skjønner jeg... :roll:

Holder det ikke å selge barna og få en 9-4 jobb ?

I motsetning til en døgnet-rundt-hele-uken-jobb, mener du? Jo, det hadde vel hjulpet litt på fotograferingen... :roll:

Lenke til kommentar

Det har aldri vært så spennende med et nytt objektiv før :) Blir spennende å prøve det ut i felten. Testbildene så langt er meget lovende :D

Jeg har motvillig funnet ut at MF ikke er noe for meg (akk, så mange bilder ute av fokus - spesielt av barn), så jeg finansierte det med å kvitte meg med manuellparken min (35/1.4, 55/3.5 og 105/2.5). Det gikk faktisk nøyaktig opp i opp.

Lenke til kommentar
P.g.a. kondensatorvirkninga av kablar og ledningar i huset

Det heter vel induksjon...

Nei, det er nok den kapasitive koplinga mellom fasane og mellom fasar og jord som gjer dette.

Induksjon er derimot gitt av den magnetiske koplinga og straumen som går der.

Lenke til kommentar
Er ganske varierende kunnskapsnivå der nå da. Noen som er helt ferske og noen som har mye peiling. Er hovedsakelig fotojournalistikk vi holder på med ja, men blir vel litt studioarbeid etterhvert. Sosialt i hvertfall. :)

Og jeg får leke meg 5DII og diverse rød ringer. :)

Liker du å skyte med Canon da? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...