Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noe jeg hater så er det jordingsfeil som inntreffer vilkårlig og slår av jordfeilbryteren,umulig finne ut hvor feilen ligger da den ikke er konstant.Kan opptre med flere ukers mellomrom eller et par timer.

Og jeg har skjekket om alle løse strømforbrukere har feil,varmekabler,breder,lys,etc er også friskemeldt.

Driten er at selv om du har sjekket punktene kan de likevel ha feil. Eller så ligger det inni veggen hvor rør og ledninger går.

Ps. Du bor i en gammel boenhet skjønner eg?

Bor ikke i noe som normalt blir kalt boenhet :)

Har flere mulige "ikke-boenhet-kilder" til feil,får bare ta tiden til hjelp,en eller annen gang blir vel feilen permanent.

Jordfeil..hmm.. vanskelig er det. Når jeg tenker tilbake noen år så husker jeg at kraftlaget her i distriktet var ute å lette etter en jordfeil en gang. Da sa de at det kunne være i hvilket som helst av husene som var koblet mot samme trafostasjon. Jordfeilen kunne "smitte" fra ett hus til ett annet. Om jeg husker riktig så er det altså ikke sikkert at din jordfeil er i ditt hus.

Lenke til kommentar
Er det noe jeg hater så er det jordingsfeil som inntreffer vilkårlig og slår av jordfeilbryteren,umulig finne ut hvor feilen ligger da den ikke er konstant.Kan opptre med flere ukers mellomrom eller et par timer.

Og jeg har skjekket om alle løse strømforbrukere har feil,varmekabler,breder,lys,etc er også friskemeldt.

Driten er at selv om du har sjekket punktene kan de likevel ha feil. Eller så ligger det inni veggen hvor rør og ledninger går.

Ps. Du bor i en gammel boenhet skjønner eg?

Bor ikke i noe som normalt blir kalt boenhet :)

Har flere mulige "ikke-boenhet-kilder" til feil,får bare ta tiden til hjelp,en eller annen gang blir vel feilen permanent.

Jordfeil..hmm.. vanskelig er det. Når jeg tenker tilbake noen år så husker jeg at kraftlaget her i distriktet var ute å lette etter en jordfeil en gang. Da sa de at det kunne være i hvilket som helst av husene som var koblet mot samme trafostasjon. Jordfeilen kunne "smitte" fra ett hus til ett annet. Om jeg husker riktig så er det altså ikke sikkert at din jordfeil er i ditt hus.

Det stemmer pybalto, naboen kan ha jordfeilen... Jordfeil i 230v anleggene er helvette å finne ut av fordi det er så mange av de. Når 400v kommer så er det ingenting som fungerer med jordfeil...

Kjenner godt til ekstern jordfeil.

Det er en av grunnene til at mange båteiere kutter jordforbindelsen til land,er ikke akkurat det lureste og bruke en båt som jordingsplan for hele nærområdet.Heldigvis så finnes det mulighet til og montere en skilletrafo ombord,men koster skjorta.

Angående ekstern jordingsfeil så skal vel ikke den feilen kunne slå ut en sekundær/intern jordfeilbryter som er koblet etter jordingsfeilen.

Lenke til kommentar
Har vi fått en norsk ryktespreder eller er det bare en liten trykkfeil? :tease:
Jeg synes bildet virket Photoshoppet, men det er kanskje bare meg. 40mm f/1.2L? Så vitterligen ikke sånn ut :-) 35mm f/1.4 er langt større enn det der, er vel ikke allverdens langt unna 50mm f/1.4 det bildet...
Lenke til kommentar
Angående ekstern jordingsfeil så skal vel ikke den feilen kunne slå ut en sekundær/intern jordfeilbryter som er koblet etter jordingsfeilen.

Jo! Faktisk kan den det!

Sjø figur under:

post-19109-1253638617_thumb.png

P.g.a. kondensatorvirkninga av kablar og ledningar i huset vil det kunne gå ein usymetristraum når ein av fasane blir lagt til jord utanfor huset. Størelsen på denne straumen er bestemt av lengda på ledningsnettet i huset.

Lenke til kommentar

Jo! Faktisk kan den det!

Sjø figur under:

post-19109-1253638617_thumb.png

P.g.a. kondensatorvirkninga av kablar og ledningar i huset vil det kunne gå ein usymetristraum når ein av fasane blir lagt til jord utanfor huset. Størelsen på denne straumen er bestemt av lengda på ledningsnettet i huset.

Så det kan være lurt og få et skikkelig jordingsplan rundt hele huset,i stede for et spyd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...