Ciryaher Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Håll Brillan - det blir oktoberfest i år også. Tom Deltakelse avhenger av om Pentax i Hamburg har noe fast-snækks inne:) Stikker dit straks:) (Hadde vært moro å få noe informasjon om den kanskje kommende 30mm også ) Vel - teknisk er det vel en IR-mottaker som detekterer retning for innkommende IR-stråler, og som så sender kraftig IR-lys (tipper såvidt under det synlige spekteret) i retning det kom fra. "Blender" sensoren og sikkert også ubehagelig for eventuelle øyne - tror ikke et IR-filter kan ta av for dette.. Sender en sensor ut IR-stråler? Trodde det kun var mottak jeg. Kjenner igjen det der fra army-en der endel båter hadde mitraljøser som begynte å skyte etter oss hvis vi prøvde å måle avstand mellom oss og båten med laserkikkert Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Sender en sensor ut IR-stråler? Trodde det kun var mottak jeg. Kjenner igjen det der fra army-en der endel båter hadde mitraljøser som begynte å skyte etter oss hvis vi prøvde å måle avstand mellom oss og båten med laserkikkert Blæ, som utløser en IR-laser, da. Man skal være forsiktig med lys i visse bølgelengder rundt militære installasjoner, ja.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Håll Brillan - det blir oktoberfest i år også. Tom Deltakelse avhenger av om Pentax i Hamburg har noe fast-snækks inne:) Stikker dit straks:) (Hadde vært moro å få noe informasjon om den kanskje kommende 30mm også ) Aaah, Hamburg. Jever pils, fiskemarked, Alster see, Reperbahn ... Tom Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Jepp, da skal jeg skrive reportasje (og fotografere) om dette stykket http://bit.ly/4ANRff, som har Altapremiere i morgen klokken 18. Wish me luck!! Reportasjen blir publisert i FD's torsdagsavis, og jeg gruer meg. Er det noen skrivekyndige som har tips å komme med? Jeg er motagelig for alt! Endret 21. september 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 stonhans: Har du lest en del anmeldelser av teater/opera etc tidligere? Om ikke er det en grei start. Hovedformatet er oppsummering av historien etterfulgt av litt mer eller mindre meningsfull synsing. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) stonhans: Har du lest en del anmeldelser av teater/opera etc tidligere? Om ikke er det en grei start. Hovedformatet er oppsummering av historien etterfulgt av litt mer eller mindre meningsfull synsing. Takk Euklid Men jeg er usikker på om jeg skal anmelde stykket, det blir nok heller at jeg skriver en middelslang reportasje samt. en typisk "5 på gata". Derimot er det kanskje greit at jeg skriver litt egne meninger også? Jeg skal i vertfall bruke kvelden i dag til å lese andres anmeldelser og reportasjer om teaterstykker o.l. Og nei, jeg har ikke lest så mange anmeldelser/kulturreportasjer tidligere, så i kveld starter jeg med blanke ark. Endret 21. september 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Om det ikke er en anmeldelse du skal skrive klarer du kanskje å huke tak i regissør eller andre for å få noen kommentarer istedet? Ellers blir det fort til at det ikke står annet enn at salen var full og dette var det som ble spilt. Men det er gjerne der lokalavisnivået ligger, så tror ikke du skal bekymre deg for mye. Aftenposten har mange gode kulturreportasjer, ville tatt et dypdykk på deres nettsider (evt Atekst om du har tilgang). Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Som lokalavisjournalist må jeg si at «fem på gata» ofte er pyton å lage, ettersom mange, særlig her sørpå, takker nei til slikt og/eller ikke har noe vettugt å si. Koster mer enn det smaker. Prøv heller å trekke frem noe ved forestillingen som imponerer deg. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Om det ikke er en anmeldelse du skal skrive klarer du kanskje å huke tak i regissør eller andre for å få noen kommentarer istedet? Ellers blir det fort til at det ikke står annet enn at salen var full og dette var det som ble spilt. Men det er gjerne der lokalavisnivået ligger, så tror ikke du skal bekymre deg for mye. Aftenposten har mange gode kulturreportasjer, ville tatt et dypdykk på deres nettsider (evt Atekst om du har tilgang). Om Finnmark Dagblad regnes som en lokalavis, er jeg usikker på. Da den dekker halve Finnmark. Men så kan den kanskje ikke sammenlignes med de litt større avisene heller når det kommer til antall lesere. Jeg skal gjøre alt for å få tak i regissøren og andre som spiller en stor rolle i stykket. Takk. Som lokalavisjournalist må jeg si at «fem på gata» ofte er pyton å lage, ettersom mange, særlig her sørpå, takker nei til slikt og/eller ikke har noe vettugt å si. Koster mer enn det smaker. Prøv heller å trekke frem noe ved forestillingen som imponerer deg. Mulig folk er annerledes i Alta, jeg vet ikke Men om det ikke blir "fem på gata", så finner jeg på noe annet spennende. Takk. Endret 21. september 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Blæ, som utløser en IR-laser, da. Man skal være forsiktig med lys i visse bølgelengder rundt militære installasjoner, ja.. Det er akkurat det jeg ikke skjønner.. Hvordan kan disse laserene skjønne at et kamera er rettet mot dem? Aaah, Hamburg. Jever pils, fiskemarked, Alster see, Reperbahn ... Tom Jepps!! Blir skikkelig bra med en ferie der nå! Fristet jo litt med festival, men de vi skal på besøk til sier at det er ikke så bra...?? De har noen andre alternativer til oss. (Pluss at det er et stykke fra Hamburg til festivalen også da.. ) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er akkurat det jeg ikke skjønner.. Hvordan kan disse laserene skjønne at et kamera er rettet mot dem? ..En sensor, vel! En sensor, som detekterer IR-lys fra kameraenes AF-system, og som så styrer en laser like ved, som "skyter tilbake". Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Bortsett fra at både fasedetekterende og kontrastdetekterende fokus er rent passive systemer som baserer seg kun på mottatt lys. AF-systemer basert på aktiv avstandsmåling (optisk eller ultralyd) har stort sett gått av moten. Skal jeg tippe, så er dette systemet ren bullshit fra ende til annen. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Det er akkurat det jeg ikke skjønner.. Hvordan kan disse laserene skjønne at et kamera er rettet mot dem? ..En sensor, vel! En sensor, som detekterer IR-lys fra kameraenes AF-system, og som så styrer en laser like ved, som "skyter tilbake". Så et kamera er nå blitt en IR-lys-kanon? Jeg skjønner hvordan hele opplegget fungerer, sett bort ifra den biten med at et kamera sender ut noe som gjør at sensorene på båten skjønner at det snart blir tatt et bilde. Bortsett fra at både fasedetekterende og kontrastdetekterende fokus er rent passive systemer som baserer seg kun på mottatt lys. AF-systemer basert på aktiv avstandsmåling (optisk eller ultralyd) har stort sett gått av moten. Skal jeg tippe, så er dette systemet ren bullshit fra ende til annen. ..akkurat det var min tanke også. Skal det foto-forsvaret der fungere må laserne sende ut lys i alle retninger til enhver tid.. noe jeg har akkurat like vanskelig for å tro på.. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Kanskje systemet er myntet på de som bruker den innebygde blitsen. Nikon sitt CLS sender jo ut IR-lys. Fotografer som prøver å lyse opp den båten med blits fortjener uansett å bli beskutt med både laser og det som verre er Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Jepps!! Blir skikkelig bra med en ferie der nå! Fristet jo litt med festival, men de vi skal på besøk til sier at det er ikke så bra...?? De har noen andre alternativer til oss. (Pluss at det er et stykke fra Hamburg til festivalen også da.. ) Oktoberfest er bare konge. Men et besøk på den bør planlegges nøye; eller så blir det bare surr. Kos deg i Hamburg og omegn - det er nok av interessante ting der. Passerer litt øst for Hamburg utpå fredagen en gang ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Skal jeg tippe, så er dette systemet ren bullshit fra ende til annen. Det tror jeg du har helt rett i! Propaganda, vet du - selger flere båter/skip.. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Hvordan er dette mulig? "Eclipse" har nemlig blitt utstyrt med et såkalt paparazziskjold, som består av infrarøde lasere som automatisk søker etter elektroniske lyssensorer i digitalkameraer. Når disse blir oppdaget sendes det en laserstråle rett i kameraet som forhindrer at bilder kan bli tatt." Vel - teknisk er det vel en IR-mottaker som detekterer retning for innkommende IR-stråler, og som så sender kraftig IR-lys (tipper såvidt under det synlige spekteret) i retning det kom fra. "Blender" sensoren og sikkert også ubehagelig for eventuelle øyne - tror ikke et IR-filter kan ta av for dette.. Er det ikke derfor vi har Sensor Swab og Eclips E2 ? :!: Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Er det noen som har Chimera mini softbox og Canon-blits av et slag? Jeg lurer på om man fint kan bruke 430EX i speedringen som er laget for 580EX. Endret 21. september 2009 av Jurgis Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Det går nok greit, men ikke ideelt. Det du kan gjøre er å kjøpe et mellomledd som hever 430EX fra festet. Søk på studs på B&H, så finner du noen med 1/4" gjenger. Jeg pleier å bruke adapterne som følger med Manfrotto 026 Swivel Umbrella Adapter når jeg trenger å heve noe eller feste softbox på monopod. Endret 21. september 2009 av gorpium Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Lurer på om jeg skal kjøpe meg noe nytt i USA, men kan noen kjøpe min 70-200 2.8L så det kan finansieres? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå