Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo skrive om de skjermene jeg har prøvd som jeg tror er aktuelle for dere her på akam. Var jo en som spurte.. Husker ikke hvem.. Fikk først en HP, var ikke fornøyd og fikk så en Dell.

Førsteintrykk av disse, som begge ble kalibrert med spyder3pro, og brukt med nytt skjermkort, vista og photoshop..

HP lp2275w:

Positivt

- Sort er sort! Det må være helt mørkt i rommet for å se at sort "lyser". Uten tvil det beste jeg har sett på en LCD.

- Veldig gode innsynsvinkler. Har du kun brukt de billigste skjermene hittil vil du virkelig få en oppvekker på hvor dårlige tn-skjermene er på dette. Du kan se på bildet på skjermen fra en bra stor vinkel uten at det endrer seg nevneverdig.

- Gode muligheter for justering av høyde osv. Alt som burde være med er det.

- Solid bygd

Negativt

- Dette er en wide-gamut skjerm, som betyr kort og greit at den viser mer farger enn billigere/andre skjermer. Dette er ikke bare positivt, da alle farger i programmer som ikke er fargestyrt blir ekstremt overdrevne. Og da mener jeg ekstremt. Ikke bruk rødt og grønt i word, det brenner seg inn på øynene. De fleste nettlesere takler ikke dette, men firefox skal visst ha mulighet for det.

- Jeg vil påstå at dette ikke er en skjerm for hobby-fotografen. Den er ikke lett å sette opp, og du bør har gode muligheter for kalibrering for å bruke den. Den egner seg ikke til andre formål som tekstbehandling osv. Da er det andre, bedre alternativer.

- Jeg fikk rett og slett ikke fargene til å bli bra i Photoshop.

- Forferdelig menyer. Rotete og vanskelige å bruke.

Dell 2209WA:

Positivt

- Kan vise mer farger enn de billigste skjermene, men ikke fullt så mye som "wide-gamut"-skjermene. Dette gir en langt bedre opplevelse utenom photoshop.

- Har de samme justeringsmulighetene som HP'en.

- Bra bygd, men ikke helt HP-standard.

- Veldig oversiktlige menyer som er enkle å bruke.

- Lett å sette opp og å kalibrere. Gir veldig troverdige farger.

- Bra innsynsvinkler, men opp og ned er ikke like gode som på HPen.

- Gode tilkoblingsmuligheter.

Negativt

- Ikke samme sortnivå. Ikke like jevnt som på HPen

- Ikke like god på innsynsvinkler.

- Knirker litt mer når man vri og vender på den. Føles nesten litt skjev i normal stilling.

Av de to: Dell! Man blir lei av HPen og de ekstreme fargene. Mange klager på dette. Cnet kaller dellen den beste 22 de har sett. Tror det er noe i det. Bra skjerm rett og slett, med en bra størrelse og oppløsning.

Har sikkert glemt noe, men det er bare å spørre.

Lenke til kommentar
Av de to: Dell! Man blir lei av HPen og de ekstreme fargene. Mange klager på dette. Cnet kaller dellen den beste 22 de har sett. Tror det er noe i det. Bra skjerm rett og slett, med en bra størrelse og oppløsning.
Mon tro om de har sett Eizo ColorEdge... :-)

Når vi snakker om skjermer - er det noen som har erfaring med Eizo S2242W? Lurer veldig på å kjøpe en sånn, virker å gi svært mye ytelse for pengene...

Lenke til kommentar
Må berre opplyse om nokke... Tamron 18-200mm 3.5-6.3 til 1900kr i butikk er ett knallbra proffobjektiv!

Hihi, nei... Blei dette, som ei erstatting for mitt ødelagte Canon 18-55 3.5-5.6 IS... Menmen :)

Den er vel faktisk dårligere enn kit-zoomen; ihvertfall den utgaven en kompis av meg har. Får håpe du har fått en bedre utgave.

Tom

Lenke til kommentar

Jaggu brenner det nedi gata her. Prøve å presse litt gryn ut av lokalavisene, hvis ikkje kan dei berre ha det så greit. Slepp i alle fall å treffe på helvetes heroinistar på veg til jobb lenger. Jippi!

-----

Oooog DER har ein eller anna tulling gitt fra seg gratis snapshots. Hadde vore ganske OK å få kvelden til å gå i null.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Kva er det beste for å unngå kvit himmel på bilder?

Tok arkivbilde for lokalavisa igår av eit bygg, der himmelen bak blei heilt kvit... Går de ann å få fram at der er faktisk gråe og kvite og skyer med former på himmelen i overskya ver? ikkje berre kvitt?

Håper dykk skjønner :)

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er utbrent kan du kanskje redde noe av det ved å justere ned eksponeringen. Hvis ikke, hjelper Polariseringsfilter eller å eksponere etter himmmelen, men da passe på å ikke undereksponerer bygget.

Ofte hjelper det å justere Ev 1-2 og kanskje 3 stopp ned, bare for å unngå den utbrenningen.

Lenke til kommentar
Kva er det beste for å unngå kvit himmel på bilder?

Det beste er å vente til det er balanse mellom lyset på himmelen og subjektet.

Det er jo veldig populært å påpeke at å fotografere er å male med lys - men det forutsetter at du venter på det rette lyset (eller lager det med kunstig lyssetting...)

Lenke til kommentar
Hmm.. Bjørn Opsahl skal ha workshop i Bergen snart. Vurderer det.

Vi har hått workshop/foredrag av han i enn halv dag på siste onsdag med 25 "japanere" og det var helt genialt. Jeg er selv ikke god nok til å vurdere hvis han er virkelig Norges beste motefotograf eller bare Norges største skuespiller, men èn ting er sikker: Han er definitivt Norges beste foto entertainer. Samenlikbart med Robbie Williams live kanskje?

Kan varmt anbefales!

PS: Bare for att det er sagt, andre kolleger som vet mye mer om fotografering enn meg sier også att det var faklig helt på toppen, spesiell hvis det handler om lyssettning og photoshop redigering...

Lenke til kommentar
Hmm.. Bjørn Opsahl skal ha workshop i Bergen snart. Vurderer det.

Vi har hått workshop/foredrag av han i enn halv dag på siste onsdag med 25 "japanere" og det var helt genialt. Jeg er selv ikke god nok til å vurdere hvis han er virkelig Norges beste motefotograf eller bare Norges største skuespiller, men èn ting er sikker: Han er definitivt Norges beste foto entertainer. Samenlikbart med Robbie Williams live kanskje?

Kan varmt anbefales!

PS: Bare for att det er sagt, andre kolleger som vet mye mer om fotografering enn meg sier også att det var faklig helt på toppen, spesiell hvis det handler om lyssettning og photoshop redigering...

Jeg har hørt at det virkelig ikke er å anbefale da det ikke er en workshop men ett kjedelig semminar som ikke er vært prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...