Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt problemet når dere har full mulighet til å sette opp hvilken fargeprofil LR skal eksportere med til disk eller til Photoshop. Mangel på innsikt i programvare er vel heller den største feilen her ? :)

Photoshop

Eksport

Jepp, det var jeg klar over.

Det var derfor jeg spurte om hjelp, som jeg jo fikk. Takk! :)

PEBCAK

Takk, kjempefint å få det bekreftet.

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Underlig synspunkt på vertikalgrep. Jeg er overhode ikke enig med han, men hver sin smak.

Hva er så underlig synespunkt - hva er ditt synspunkt?

For min del synes jeg ikke vertikalgrepet er 120% gjennomført på D3(x) hvis jeg sammenligner med vertikalgrepet D300 og D700 bruker. AF-ON sitter over og ikke ved siden slik som på kameraet - ikke et nødvendig onde, men verdt å bemerke seg om man er vant til noe annet. Innsnevringen i grepet under kommandohjulet foran på grepet synes i allefall jeg går for langt inn i kroppen før det igjen buler ut mot normal størrelse. Jeg har kun prøvd D3x uten hansker så jeg skal ikke dømme designet fullstendig.

Balansepunktet blir som sagt forskyvet ved bruk av vertikalgrep. Ikke den store saken heller, men Sony har løsningen på dette. Batterigrepene til Sony ser rare ut, men posisjonen grepet er plassert i tillater stødigere og lettere håndtering enn andre konkurrenter.

Ta et eksempel som kulehoder og festeplater. Hver gang jeg ønsker å ta bilde i høydeformat og objektivet ikke har (roterbart) stativfeste må jeg ty til kulehodets egen vertikale posisjon. Vekt og balansepunkt blir dermed endret og vil virke negativt inn på resultatet når kritiske lukkertider slår inn. L-brakettene (og til dels grepene til Sony ved håndholdt bruk) til RRS og Kirk løser derfor dette problemet.

Lenke til kommentar
Underlig synspunkt på vertikalgrep. Jeg er overhode ikke enig med han, men hver sin smak.

Hva er så underlig synespunkt - hva er ditt synspunkt?

Mitt synspunkt er at vertikalgrep er enormt praktisk for det meste.

Jeg bryr meg ikke så mye i hvor mange batterier det er plass til i grepet, men det å ha et ergonomisk grep når man tar bilder vertikalt er viktig for meg. Grepet gir også økt stabilitet med tyngre objektiver (noe herk å bruke 5D uten grep med 70-200/2.8 eller 85/1.2) og hjelper til med å bruke 'Da Grip' i praksis.

Jeg har brukt D3 så mye at jeg personlig kan si at det var langt bedre å bruke det enn D300 - mye på grunn av tyngden.

Det negativet er jo at man kjenner det godt i skuldre og håndledd etter utstrakt bruk.

For all del - dette er min personlige mening og alle får ha sin.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Jeg har hatt lyst til å forsøke meg på konsertfotografi en stund nå, og siden jeg har fått tilbud av en kompis av meg, som nylig har blitt med i et "halvstort" band; om å bli med rundt som fotograf på norgesturné, tenkte jeg det kunne vært greit å få noe øvelse innen dette.

Jeg har som sagt nesten ikke prøvd dette før.

Det jeg tenkte på er evt. å sende en mail til et mindre konsertsted i Trondheim og spørre om hva de mener om idioter som løper rundt med speilreflekser og svære objektiver og tar bilder.

Kanskje det er muligheter for å få ta bilder der mot at stedet evt. får bruke bildene eller noe i den gata.

Er det noen andre som har erfaring med sånt? hvordan bør jeg gå fram? Er det i det hele tatt noe vits? Hovedmålet med hele greia er jo først og fremst å skaffe erfaring og evt. bygge opp en portefølje.

Ser for meg det kanskje kan bli vanskelig å "selge seg inn", da jeg egentlig ikke har en portefølje å vise til av noe slag fra før, og i hvertfall ikke innenfor konsert-/arrangementfoto

Noen råd/innspill?

Lenke til kommentar

Haha, ja, enkelt og greit.. :)

Bare lurte på om noen hadde noen erfaring med å prøve seg på sånt fra før, hva som er lurt å si og ikke, sånne ting. :)

Har ikke lyst til å miste muligheten før jeg har fått den, på en måte :p

Har lest en del på Zack Arias' blogg i det siste (anbefales), han har skrevet noen innlegg om det å lette på bakenden og hoppe i det hvis man virkelig utviklle seg som fotograf.

Jeg har slitt en del med dårlig selvtillit i forhold til foto og andre ting, og er også litt sjenert og sånt noe. Sånt fører gjerne til at man stagnerer og ikke kommer seg noe videre. Narrer seg selv til å tro at man ikke er kreativ (i hvertfall håper jeg det er det jeg gjør :p). Så når jeg fikk dette tilbudet, bestemte jeg meg for å jobbe litt, og rett og slett bevege meg litt ut av komfortsonen min, i frykt for å bli utstyrssamler i stedet for fotograf :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...