Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Det er slik at de få som kan se 100m farger også skal ha glede av bildene våre.

Men mtp. at en 48-bits modell kan gjengi (grovt regnet) 280 milliarder, farger, altså 2800 ganger flere farger enn selv de med "firekanalssyn" kan se (og de ser vel neppe de samme fargene som oss, siden de har en ekstra fargekanal!?), så er vel fortsatt 48-bit litt unødvendig? :)

Det kan være det er snakk om "hue" her. I tillegg kommer da intensitet etc. Wikipedia sier: "The other main correlates of color appearance are colorfulness, chroma, saturation, lightness, and brightness."

Ser nå at Tom allerede har vært inne på det samme...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke veldig fotorelatert, men er jo et bilde, så får gå ...

13_-697834969.jpg

Eieren får seg faktisk til å skrive «noe rust og mye småfix» i annonsen. Spenstig.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18738213

For å bringe dette off topic :)

Det bildet minner meg om en Granada stasjonsvogn jeg hadde en gang i tida. Opprinnelig satt det en 2,3l sekser i den, men jeg nedgraderte til 2l, delvis for å redusere forbruket, delvis fordi sekseren var sliten.

Med det samme jeg var i gang, bytta jeg over batteri fra en annen bil. La freidig ut på ferietut, ehh ferietur heter det. Etter ca 10 mil står det plutselig en gnistsøyle opp fra panseret, og motoren stopper KABONG.

Jeg så for meg det verste, med halvtrøtte unger i feriemodus i i baksetet. Forklaringa viste seg å være at det 'nye' batteriet var for høyt, så den ene polen slo opp i panseret i ei dump. Den hadde punktsveisa et hull i panseret på størrelse med en tiøring. Naturlig nok kortskutta det all strøm.

Løsninga lå i bagasjerommet, - en bit kartong som jeg la over batteripolen. Den isolerte og motoren gikk igjen. Kjørte ca 100 mil med den der, før jeg bytta tilbake til det gamle batteriet :)

Lenke til kommentar
Mtp. at en vanlig 24-bit fargemodell kan gjengi 16.7 millioner fargenyanser, hva er det poenget med 48-bits fargemodeller?
Det spørs jo akkurat hvilke farger som kan vises i de forskjellige modellene. sRGB og aRGB har jo begge 16.7 millioner farger, men viser ikke de samme fargene. 48-bits modeller kan gi graderinger i områder der modellene er for grove...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Noen som har tips til fine/ikke så alt for dyre rammer til forstørrelsene fra JP (50x70)? Har sett på Ikea og Clas Ohlson, men tar gjerne i mot noen gode tips.

Lenke til kommentar
Endelig fått to av bildene på vegg og ett fra Mamiya'en i liten ramme.

post-157128-1253199930_thumb.jpg

Ribba-rammene er møkk, men billig og bedre enn ingenting.

De funker greit. Men er spent på hvordan papiret reagerer inne i ramma. De aller første bilde jeg satte ramme på ble ødelagt. Det ble presset mot glasset og da jeg tok det ut var det fullstendig ruglete og føltes nesten tørt :/

De tre neste har jeg lagt litt papir i kanten mellom bilden og glasset og jeg har ikke sånne våte flekker nå. Spent på om noe kommer til å forandre seg. Ser jo helt ok ut den ramme, men bildene ble helt noe annet når de kom på veggen og så stort.

Lenke til kommentar
De funker greit. Men er spent på hvordan papiret reagerer inne i ramma. De aller første bilde jeg satte ramme på ble ødelagt. Det ble presset mot glasset og da jeg tok det ut var det fullstendig ruglete og føltes nesten tørt :/

De tre neste har jeg lagt litt papir i kanten mellom bilden og glasset og jeg har ikke sånne våte flekker nå. Spent på om noe kommer til å forandre seg. Ser jo helt ok ut den ramme, men bildene ble helt noe annet når de kom på veggen og så stort.

Jeg opplever også sånne flekker inni rammen. Ser jo ikke ut! Blir vel nødt til å åpne ramme igjen å fikse. Bah...

Lenke til kommentar

Jeg opplever også sånne flekker inni rammen. Ser jo ikke ut! Blir vel nødt til å åpne ramme igjen å fikse. Bah...

Mitt ene som fikk sånt ble som sagt ødelagt.. :/ Glad jeg ikke brukte 100,- på det bildet..

Jeg var veldig forsiktig de andre gangene. Om det papiret jeg la i mellom virket eller ikke vet jeg ikke. Men jeg prøvde mest mulig å ikke klemme glass mot bildet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...