Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vore så uheldig å skrudd fast eit UV filter veldig godt fast... Eg får det ikkje av og verken fatteren eller brødrene mine får det av. Nokon tips om kva eg kan gjer?

Der er litt støv på som påvirker bildet på laveste brennvidde og det er ikkje mitt UV-Filter...

Slå forsiktig rundt kanten med skaftet på en skrutrekker el.l. Så lar du en med litt kraft i klypa (Tom eller noe sånt) skru det løs.

Lenke til kommentar
Man får vel også kjøpt verktøy spesielt egnet til slikt? :)

Jo, men hva skal du med verktøy hvis du har tilgang på rå styrke. Jeg fikk i hvert fall løs et gjenstridig UV-filter som hadde sittet på i mange år ved hjelp av litt forsiktig dunking samt klypa til Tom.

Lenke til kommentar
De sidecarfil-greiene var nytt for meg.

Hvor ligger de filene når man bruker proprietært råformat da?

Som sagt, ved siden av råfilen som en .xmp-fil.

Det andre som er positivt med DNG er at kameraprofilen ikke blir endret på ved import i Lightroom. Jeg er veldig lei av at Lightroom nullstilte råfilene. Ikke så ekstrem endring i Canon-verden, men fy så stygge filene fra D3 ble etter import. Camera calibration i Lr hjalp litt, men det var ikke en fullverdig erstatter.

Jeg har venta i snart en måned på 5dmkii, stop complaining.

Du får huset til 13k - du kan vente litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mens vi snakker om ødelegging; tror fokusringen min er ødelagt. :( Den er i alle fall jævlig vanskelig å snu. Enkelte ganger må jeg ta skikkelig hardt i for å klare å snu den, mens andre ganger er den mye "mykere".

Lenke til kommentar

Men for faen da... Pappa er jo den bamsen og han greide jo ikkje å ødelegge de!

så kjem puslingen av en skrott som mej og ødelegg? Sjønna ikkje den altso :p

Men erstatning? Reiser snart til Italia, må ha ett objektiv som må erstatte dette!

Canon 18-55mm 3.5-5.6 IS det er snakk om... Ikkje BigDeal men allikavell :p

Lenke til kommentar
...og jeg som trodde UV-filteret skulle "beskytte"... :roll: Hva var det du gjorde? Tom har et presisjonsverktøy, som vi har brukt til å reparere UV-filterskadede 18-55 med før...
Det har ikke blitt sagt noe om riper i frontelementet, så for alt vi vet har filteret beskytta objektivet :p

Så et litt mer saklig innspill i forhold til rå styrke og "lille meg". Tipper Papen med bjørnekloa er den som egentlig ødela det. Han vred sikkert noe delvis løs, så gjorde du resten selv.

Moral: Konfronter Papen med dette på en hyggelig måte, så kanskje han føler seg forplikta til å sponse litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...