Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Prøv deg me god gammeldags syltestrikk. Legg den langs kanten på filteret, da får du bedre tak. Ellers finnes det vistnok filteravtagerdingsebomser i handelen.

Søk eventuelt "filteravtagerdingsebomser" på eBay :p

Vet ikke hva de heter på norsk, men har sett såkalte "filter wrenches" på eBay jeg også..

eBay<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører 1TB ekstern hdd til bildene og back-up av Lightroomkatalogen. Hele disken blir kopiert hver 6. time av Carbon Copy Cloner.

Konverterer til DNG ved import. De originale RAW filene blir slettet når jeg formaterer minnekortet.

Går gjennom de nylig importerte bildene med X-tasten, P-tasten og høyrepil.

Lenke til kommentar
Har vore så uheldig å skrudd fast eit UV filter veldig godt fast... Eg får det ikkje av og verken fatteren eller brødrene mine får det av. Nokon tips om kva eg kan gjer?

Der er litt støv på som påvirker bildet på laveste brennvidde og det er ikkje mitt UV-Filter...

'Det finnes et tips her som du muligens kan bruke:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11001069

Lenke til kommentar
Jeg kjører 1TB ekstern hdd til bildene og back-up av Lightroomkatalogen. Hele disken blir kopiert hver 6. time av Carbon Copy Cloner.

Konverterer til DNG ved import. De originale RAW filene blir slettet når jeg formaterer minnekortet.

Protip: Aktiver Caps Lock. Da slipper du å bruke høyrepil etter X eller P.
Lenke til kommentar

Tja, har bare laptop foreløpig, så det der blir nok litt hardcore for meg.

Hva er grunnen til å konvertere til DNG forresten?

Lenke til kommentar

Eller bare gå inn å aktivere Auto Advance så du slipper å trykke inn Caps Lock :p

Bruker pil tasten for å hoppe over de bildene som er verdt å ta vare på men ikke rekker helt opp.

Lenke til kommentar

DNG har ingen sidecar fil. Den er innbakt i DNG filen. Sidecar filen er den filen som inneholder all informasjon om forandringer du har gjort i Lightroom eller Adobe Camera Raw. Slettes denne mister du alt av redigering etc.

Slipper mange forskjellige RAW formater (ORF, RW2 osv.)

Jeg ser bildene i Finder med DNG. Slipper i finne plug-in hver gang jeg har en ny type RAW fil.

Lenke til kommentar

Er Petter Salveseng en kompis av deg eller, sn0dig? Legger merke til at han har copyright på en del av bildene i porteføljen din :p

DNG har ingen sidecar fil. Den er innbakt i DNG filen. Sidecar filen er den filen som inneholder all informasjon om forandringer du har gjort i Lightroom eller Adobe Camera Raw. Slettes denne mister du alt av redigering etc.

Slipper mange forskjellige RAW formater (ORF, RW2 osv.)

Jeg ser bildene i Finder med DNG. Slipper i finne plug-in hver gang jeg har en ny type RAW fil.

Hm, så da slipper du i teorien å ta backup av LR-katalogen? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Nei og ja.

Endringer, nøkkelord, metadata etc. ligger i DNG filen eller i sidecar filen når du bruker proprietært RAW format.

Lightroom katalogen inneholder info om bildene/filene dine slik at du kan bla gjennomm dem uten at du har bildene dine tilgjengelig. Jeg kan koble fra den eksterne hdd'en min og fortsatt se på bildene, men jeg kan ikke endre noe. Den inneholder også all info etc. om Lightroom. Sikkert noen har inne som vet alt om hva katalogen har av info.

Edit: Sletter du katalogen må du importere alle bildene dine inn i LR igjen.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Eller bare gå inn å aktivere Auto Advance så du slipper å trykke inn Caps Lock :p

Bruker pil tasten for å hoppe over de bildene som er verdt å ta vare på men ikke rekker helt opp.

åHÅI :) dEN VAR NY FOR MEG.

dU ER TYDELIVIS sUPERpRO.

Lenke til kommentar

En bruker syns det var en god ide å være litt stor i kjeften etter valget, og som en konsekvens er fem innlegg slettet, det inkluderer også innlegg som siterte slike innlegg.

Vi kan gjerne ta ørlite valgprat her, men keep it civil, og ikke la det ta overhånd.

Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Prøv deg me god gammeldags syltestrikk. Legg den langs kanten på filteret, da får du bedre tak. Ellers finnes det vistnok filteravtagerdingsebomser i handelen.

Søk eventuelt "filteravtagerdingsebomser" på eBay :p

Vet ikke hva de heter på norsk, men har sett såkalte "filter wrenches" på eBay jeg også..

eBay<3

Bruk en ledning, funker alltid!

Lenke til kommentar
Jeg venter fortsatt på min 70-200mm 2.8.

Sukk.

Jeg også :/ FotoVideo var utsolgt så det er ikke sikkert jeg mottar mitt eksemplar før etter 15. oktober en gang.

Har du også bestilt versjonen uten IS? Hadde lyst på IS, men klarte ikke rettferdigjøre prisforskjellen..

Min kommer fra eBay da, så slipper å vente like lenge :)

Er inne for tollvurdering nå :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...