Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan hyggelig informere om at det går relativt greit å croppe bilder tatt med 5D MkII.

Er selvfølgelig blitt med i fotogruppa på NHH hvor vi disponerer blant annet en slik jævel. Og den fikk jeg naturligvis bruke på oppdrag i helgen. Ganske fornøyd med at PC-en min takler å redigere råfilene også. :)

Lenke til kommentar
PCen min sliter med råfilene fra 50d :p

Det går forsåvidt greit, men da jeg forsøkte meg på tyngre redigering av 16bits TIFF fra LR i går, da sa prossessoren min takk og adjø^^

Må nok hive inn håndkle hvis jeg prøver på det samme. Men LR går greit. :)

På Mac-ene på skolen bruker vi dessverre kun Bridge. Må virkelig ha LR for å kunne jobbe skikkelig effektivt, jeg altså.

Lenke til kommentar

Har vore så uheldig å skrudd fast eit UV filter veldig godt fast... Eg får det ikkje av og verken fatteren eller brødrene mine får det av. Nokon tips om kva eg kan gjer?

Der er litt støv på som påvirker bildet på laveste brennvidde og det er ikkje mitt UV-Filter...

Lenke til kommentar
Har vore så uheldig å skrudd fast eit UV filter veldig godt fast... Eg får det ikkje av og verken fatteren eller brødrene mine får det av. Nokon tips om kva eg kan gjer?

Der er litt støv på som påvirker bildet på laveste brennvidde og det er ikkje mitt UV-Filter...

Knus det. Det er jo ikke ditt likevel. :)
Lenke til kommentar
PCen min sliter med råfilene fra 50d :p

Det går forsåvidt greit, men da jeg forsøkte meg på tyngre redigering av 16bits TIFF fra LR i går, da sa prossessoren min takk og adjø^^

Må nok hive inn håndkle hvis jeg prøver på det samme. Men LR går greit. :)

På Mac-ene på skolen bruker vi dessverre kun Bridge. Må virkelig ha LR for å kunne jobbe skikkelig effektivt, jeg altså.

Jeg har nettopp begynt å bruke LR jeg, er i tilvenningsfasen ennå, men jeg aner muligheten for at jeg også kan bli rimelig avhengig ja :)

Flagginsfunksjonen har reddet meg fra å kjøpe ny ekster disk i noen måneder til, så godt som halverte biblioteket mitt i går kveld etter å ha rensket ut diverse søplebilder :p

Hvordan er det forresten med å migrere LR-katalogen over på ny PC?

Ligger jeg an til tidenes hodepine når jeg en gang i fremtiden kjøper ny?

Lenke til kommentar
Nå må dere også huske på at de er vanlige mennesker slik som oss og sjikane hører ikke hjemme uansett ytringsfrihet. :)
Det er forskjell på sjitprat og sjikane. Det vi holder på med her hører, etter mitt syn, hjemme i den første kategorien.

La oss heller ikke glemme at dette er mennesker som lever av vår oppmerksomhet. Og da tenker jeg helt bokstavelig. De har sitt levebrød av å markere seg.

Desverre er det gjerne slik at politikere gjerne er mennesker med en narsisistisk legning. Det er gjerne dem som trekkes til politikken, altså mennesker som er sjukelig opptatt av oppmerksomhet. Det vil altså si at vi styres av psykisk sjuke mennesker. Mennesker som motiveres av oppmerksomhet, av det å bli likt, og dermed gjerne snur kappa etter vinden.

Og så har vi den motsatte polikertypen, dem som konsekvent går mot strømmen, fordi det ligger oppmerksomhet i det og. Disse er gjerne og styrt av oppmerksomhet, i like stor grad som av politiske resonnementer. Fristede å komme med eksempler, men jeg avstår for ikke å sjikanere.

Dette er forøvrig hverken sjitprat eller sjikane. Det er filosoferinger over vår politiske virkelighet.

Jeg valgte altså å stemme, men har ikke nok tro på politerdyrene til at jeg orker å engasjere meg i særlig grad.

Lenke til kommentar

Prøv deg me god gammeldags syltestrikk. Legg den langs kanten på filteret, da får du bedre tak. Ellers finnes det vistnok filteravtagerdingsebomser i handelen.

Søk eventuelt "filteravtagerdingsebomser" på eBay :p

Lenke til kommentar
Det er bare å ta backup av katalogen og kjøre samme mappesystem så vidt meg bekjent. ;)

Nice! Skal jeg huske :)

Ekstern hardisk som backup,da her du alle bildene tilgjengelig uansett hva som skjer.

Jeg har backup av alle originalfilene på en eksterndisk, men tenkte på Lightroom-endringer osv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...