OlavF Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Takk for tips, IceFox. Skal lage en slik kontrakt og printe ut en bunke jeg kan ha i fotosekken! Dette har jo blitt diskutert en kvart million ganger, men trengs å minnet på en gang i blant link https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...howtopic=999281 Beklager, men har ikke sett den tråden før eller sett at det har blitt diskutert. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Damn! Større frontelement enn det jeg forventet. 82mm holder, uff, dyre filtre. Vignettere eller å ikke vignettere med (tjukke) filtere? Fete objektiver fortjener store filtre. ..Men det er vel heller Makro-Planar som er de virkelig sweete objektivene? Fikk jeg fatt i ZE-versjoner av de to, så solgte jeg gjerne ZE 1.4/50 og EF 100/2.8 macro.. Hva du betegner som "sweet" vet jeg ikke, men samtlige Zeiss-objektiver har en egen følelse jeg ikke får med noen andre objektiver. Byggekvalitet, fokusring, farger og mikro-kontrast er det jeg setter pris på. Optisk sett er det ikke noe galt med 50/1.4 eller 85/1.4 så lenge man respekterer at objektivene er optimalisert for uendelig fokusavstand og at objektivene ikke inkluderer "flytende elementer" (optisk gruppe som forflyttes ved fokusering) - CRC som Nikon kaller det. Det vil påvirke kvalitet ned mot den absolutte nærgrense - selv om jeg ikke har noen problemer med resultatene jeg har fått ved bruk av 50/1.4 og 85/1.4. Makro-Planar - og da spesielt ARRI/ZEISS 100/2.0 - er fantastiske. Som dere nok sikkert vet har jeg lillebroren 50/2.0. ARRI og Zeiss sammen produserer optikk for storformat kinoproduksjon. Trenger vel egentlig ikke si så mye mer? 100/2.0 er fantastisk om du vil ha oppløsningsevne og en bokeh som svært svært få når opp til. 50/2.0 er fantastisk fra største blenderåpning (de HELT ytterste millimeterene av bildeflaten på FX/35mm-format er litt rufsete) fra nærgrensen (1:2 - 24cm) og til uendelig. Nikons 50/1.4 (Møkkaobjektivet) er kanskje hakket vassere på uendelig, men så når det ikke opp på resten av skalaen. PS: Trondster, skulle du være interessert (og har adapter) så er det ingen umulighet at du kan få teste ut mitt eksemplar. Edit: Tatt bort eget idioti. Endret 14. september 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvordan det funker på ZF vet jeg - de følger AI-spec, så det er det samme som alle manuelle objektiver til F-fatning. (dvs. ikke nedblendet lysmåling) Lurer du på om objektivet blender ned ved å vri på blenderringen uten å holde inne Preview-knappen på kameraet? Nei, jeg lurer ikke på noe som helst hva gjelder ZFs oppførsel på Nikon. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Beklager. Jeg har lest over det du skrev og jeg må lære meg å lese ting tre ganger ...hvis du unnskylder min negative intelligens. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) De er unnskyldt. Endret 14. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Merker meg med humor at en fotograf tok seg tid til å sette opp blitser med PWs for å fotografere Erna. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Siv Jensen og Carl I. Hagen på samme scene.. jeg får frysninger nedover ryggen når jeg ser satan og hitler hånd i hånd.. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Carl I. fremstår jo nesten som sympatisk i lag med Siv. :| Endret 14. september 2009 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Siv Jensen og Carl I. Hagen på samme scene.. jeg får frysninger nedover ryggen når jeg ser satan og hitler hånd i hånd.. Du er ikke alene. Fysj. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Merker meg med humor at en fotograf tok seg tid til å sette opp blitser med PWs for å fotografere Erna. Hihi - la merke til det samme ^^ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Siv Jensen og Carl I. Hagen på samme scene.. jeg får frysninger nedover ryggen når jeg ser satan og hitler hånd i hånd.. Men det ser ut som om vi slipper Frp i regjeringsposisjon i hvertfall ... Av to onder, så velger man det ... Tom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Siv Jensen og Carl I. Hagen på samme scene.. jeg får frysninger nedover ryggen når jeg ser satan og hitler hånd i hånd.. Du er ikke alene. Fysj. For min del er alle politikere like ille,tenk og ha en jobb som "ansettelseintervjuet" utelukkede er basert på løgner,og alle forslag er et oppkok av kompromisser. Men Men,jeg har gjort min borgerplikt i dag. Endret 14. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Men Men,jeg har gjort min borgerplikt i dag.Treiging. Jeg gjorde det for snart en uke siden jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Men Men,jeg har gjort min borgerplikt i dag.Treiging. Jeg gjorde det for snart en uke siden jeg. Treiging, jeg gjorde det for ca en måned siden jeg! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg burde da kanskje si,treiginger jeg gjorde det for 4 år siden Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jaja... Bedre med rødgrønt enn fascistoide bygdeoriginaler, men et resultat til å grine av like fullt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det eneste positive med diktatur er at det er en som bestemmer,og er ikke resten enige? AV MED HODE Lenke til kommentar
satchmo Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Siv Jensen og Carl I. Hagen på samme scene.. jeg får frysninger nedover ryggen når jeg ser satan og hitler hånd i hånd.. Men det ser ut som om vi slipper Frp i regjeringsposisjon i hvertfall ... Av to onder, så velger man det ... Tom Så enig så enig! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Det eneste positive med diktatur er at det er en som bestemmer,og er ikke resten enige? AV MED HODE Ben Franklin skal ha sagt "I am an extreme moderate. In fact, I believe that anyone who is not a moderate should be executed". Jeg er delt. Jeg er happy med resultatet, men jeg er likevel veldig trist over Lars Sponheims sjebne. Carl Ivar Hagen (eller Carl Igar Hagen som le Monde Diplomatique kaller ham) har vist seg uverdig vår respekt. Hans oppførsel i kveld har vært skammelig og jeg følte meg trist over å høre Carl I. Hagen spy ut slik gift. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Gjett hva jeg har drevet med i kveld? Riktig. Kjøkkenet. Har riktignok gjort borgerplikta mi, men har altså vært velsigna skåna for partilederdebatter o.l. Always look on the bright side of life Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå