Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor er det greit å ha noen retningslinjer klare i f. eks en kontrakt før shoot, hvor du tydeliggjør at du kun leverer ferdigredigerte bilder i webstørrelse. Vanlig standard er jo også at man bestiller print gjennom fotografen, og det er ikke like lett å få til hvis de får fulloppløslige bilder. Og hvis de får det, burde det kosta en del ekstra.

Lenke til kommentar
Skjer ikke at jeg sender fulloppløselige bilder om jeg ikke blir betalt for det.

Helst aldri bilder som jeg ikke har gått over heller - finnes dog unntak.

Det unntaket husker jeg :D

Jeg nekter å gi uredigerte eller høyoppløselige filer. Sistnevnte kun viss jeg får betalt og/eller at det skal printes.

Lenke til kommentar
Pleier dere å sende originaler fra photoshooter eller sender dere kun redigerte bilder til kundene? Er noen som maser etter originalene, men jeg ser virkelig ikke poenget med at de skal ha originalene.

Har også opplevd at folk ønsker uredigerte bilder, noe jeg stiller meg ganske kritisk til. Når jeg tar bilder i RAW ser jeg på etterbehandling som en nødvendig del av prosessen.

Enda verre er det hvis kunden begynner å redigere bildene selv, og som oftest voldtar dem totalt. Det er ikke noe kult å ha i sitt navn...

Da min far lærte seg å fotografere lærte han at å ta bildet bare var halve jobben. Og det var i 1973, og redigeringen ble gjort på mørkerommet med noe man pleide å kalle 'negativer'.

Folk må begynne å forstå at fotografier er et åndsverk, og i så måte er det fotografen som bestemmer hva han/hun vil sette sitt bilde bak, som allerede er nevnt. Og i det er definitivt redigering inkludert.

Lenke til kommentar

Kjeda meg "litt" og lekte med DIY bouncere jeg, huuge image

Lekte med disse:

#1: http://www.diyphotography.net/homestudio/b...sh-mini-bouncer

#2: http://dslrblog.com/how-to-make-a-diy-flash-bounce-diffuser/

#3: http://swannman.wordpress.com/2006/05/29/h...flash-diffuser/

Edit: Mere leksaker, fant et slik beskyttekakefratingute som har ligget i skuffen mange herrens år, og fant ut at den kunne ble en fin diffuser, greit nok resultat, men ikke akkurat perfekt når blits sitter på kamera. (Hvor er min kabel!?) Men tror jeg skal leke mer med denne senere =)

Saken: kakebeskytter-ting, elektrisk teip og bakepapir, bilde 1 & bilde 2

Resultetat finner man her

Endret av arthoz
Lenke til kommentar
Har jeg forresten forstått det riktig at dere må gjøre lysmålingen neblendet på ZE-objektivene?

Nei, det eneste man skal håndtere manuelt med ZE er fokuseringen - det er ingen autofokus.

På ZE-objektivene fungerer blenderen helautomatisk, som på ethvert EF-objektiv. :)

Er ikke helt sikker på hvordan de fungerer i ZF-mount til Nikon. ZF-objektiver har blenderring, noe som ikke er på ZE. Fra en anmeldelse på Photozone:

Typical for all ZF lenses the 50mm f/2 doesn´t feature AF nor an electronically controlled aperture. Reads: the lens has an automatic aperture but you have to stop down via the aperture ring on the lens (1/2 stop steps). Consequently the lens is not compatible to the consumer-grade Nikon DSLRs a la D40 or D70. However, it works just fine e.g. in aperture-priority mode on the D200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...