L4r5 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Da er bilder og poll på plass i fotokonkurransen. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Derfor er det greit å ha noen retningslinjer klare i f. eks en kontrakt før shoot, hvor du tydeliggjør at du kun leverer ferdigredigerte bilder i webstørrelse. Vanlig standard er jo også at man bestiller print gjennom fotografen, og det er ikke like lett å få til hvis de får fulloppløslige bilder. Og hvis de får det, burde det kosta en del ekstra. Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Takk for tips, IceFox. Skal lage en slik kontrakt og printe ut en bunke jeg kan ha i fotosekken! Endret 13. september 2009 av OlavF Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Skjer ikke at jeg sender fulloppløselige bilder om jeg ikke blir betalt for det.Helst aldri bilder som jeg ikke har gått over heller - finnes dog unntak. Det unntaket husker jeg Jeg nekter å gi uredigerte eller høyoppløselige filer. Sistnevnte kun viss jeg får betalt og/eller at det skal printes. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Kunne folk ha lista opp sine desiderte favoritt-fotografer? Gjerne med link til side eller lignende Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Noen innblikk? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 De fleste profesjonelle redigerer nok ikke noe mye mere enn RAW konvertern på de bildene kunden får i utgangspunktet. Det er liten vits i å redigere bilder kunden ikke ville ha =) Men såklart ikke orginaler eller fulloppløselige =) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Pleier dere å sende originaler fra photoshooter eller sender dere kun redigerte bilder til kundene? Er noen som maser etter originalene, men jeg ser virkelig ikke poenget med at de skal ha originalene. Har også opplevd at folk ønsker uredigerte bilder, noe jeg stiller meg ganske kritisk til. Når jeg tar bilder i RAW ser jeg på etterbehandling som en nødvendig del av prosessen. Enda verre er det hvis kunden begynner å redigere bildene selv, og som oftest voldtar dem totalt. Det er ikke noe kult å ha i sitt navn... Da min far lærte seg å fotografere lærte han at å ta bildet bare var halve jobben. Og det var i 1973, og redigeringen ble gjort på mørkerommet med noe man pleide å kalle 'negativer'. Folk må begynne å forstå at fotografier er et åndsverk, og i så måte er det fotografen som bestemmer hva han/hun vil sette sitt bilde bak, som allerede er nevnt. Og i det er definitivt redigering inkludert. Lenke til kommentar
OlavF Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Og for de som ikke gidder lese alt, så kan vi oppsummere med at vanligvis sender man ikke uredigerte eller fulloppløselige bilder, og at redigeringen er en stor del av sluttproduktet. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Kjeda meg "litt" og lekte med DIY bouncere jeg, huuge image Lekte med disse: #1: http://www.diyphotography.net/homestudio/b...sh-mini-bouncer #2: http://dslrblog.com/how-to-make-a-diy-flash-bounce-diffuser/ #3: http://swannman.wordpress.com/2006/05/29/h...flash-diffuser/ Edit: Mere leksaker, fant et slik beskyttekakefratingute som har ligget i skuffen mange herrens år, og fant ut at den kunne ble en fin diffuser, greit nok resultat, men ikke akkurat perfekt når blits sitter på kamera. (Hvor er min kabel!?) Men tror jeg skal leke mer med denne senere =) Saken: kakebeskytter-ting, elektrisk teip og bakepapir, bilde 1 & bilde 2 Resultetat finner man her Endret 14. september 2009 av arthoz Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Takk for tips, IceFox. Skal lage en slik kontrakt og printe ut en bunke jeg kan ha i fotosekken! Dette har jo blitt diskutert en kvart million ganger, men trengs å minnet på en gang i blant link https://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.n...howtopic=999281 Endret 14. september 2009 av Inc Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Virkelig bra bildet de valgte til overskriften. http://www.dinside.no/822443/bli-en-bedre-fotograf Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Virkelig bra bildet de valgte til overskriften. http://www.dinside.no/822443/bli-en-bedre-fotograf ROFL!! :D Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Distagon T* 3.5/18 - nå også med ZE-mount for Canon.. Mmmh.. Optikk.. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Damn! Større frontelement enn det jeg forventet. 82mm holder, uff, dyre filtre. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 ..Men det er vel heller Makro-Planar som er de virkelig sweete objektivene? Fikk jeg fatt i ZE-versjoner av de to, så solgte jeg gjerne ZE 1.4/50 og EF 100/2.8 macro.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har jeg forresten forstått det riktig at dere må gjøre lysmålingen neblendet på ZE-objektivene? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har jeg forresten forstått det riktig at dere må gjøre lysmålingen neblendet på ZE-objektivene? Nei, det eneste man skal håndtere manuelt med ZE er fokuseringen - det er ingen autofokus. På ZE-objektivene fungerer blenderen helautomatisk, som på ethvert EF-objektiv. Er ikke helt sikker på hvordan de fungerer i ZF-mount til Nikon. ZF-objektiver har blenderring, noe som ikke er på ZE. Fra en anmeldelse på Photozone: Typical for all ZF lenses the 50mm f/2 doesn´t feature AF nor an electronically controlled aperture. Reads: the lens has an automatic aperture but you have to stop down via the aperture ring on the lens (1/2 stop steps). Consequently the lens is not compatible to the consumer-grade Nikon DSLRs a la D40 or D70. However, it works just fine e.g. in aperture-priority mode on the D200. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Hvordan det funker på ZF vet jeg - de følger AI-spec, så det er det samme som alle manuelle objektiver til F-fatning. (dvs. ikke nedblendet lysmåling) Endret 14. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Fant nettopp en ny fotoblogg som gikk rett inn i rss-leseren min, tonyfoto/DROOL, spennende og interessante bilder og en del god lesning også. Verd en titt, syns jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå