Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Hmm, det høres skummelt ut..

Har som regel pleid å åpne bilder jeg bestemmer meg for å redigere videre i ps, for så å lagre jpeg-kopier i samme mappe og ha originalene urørt.

Hvordan gjør folk dette?

Jeg trenger digital arbeidsflyt-konsultasjon :p

Høyrklikk bildet, og velg "WEdit in ..." Velger du så "Edit copy with Lightroom adjustments" så oppretter LR en kopi som du jobber videre med. Når du da lagrer PS arbeidet, så legger PS det redigerte bildet nettopp der du ønsker, altså i den opprinnelige katalogen.

Prøv det så ser du hvordan det fungerer. Jeg syns de har løst dette på en elegant måte.

Eneste minuset med PS og raw filer er at de har en tendens til å bli sykt svære. Så pass på å pakke, zippe og dytte de godt sammen når du lagrer. TIFF med zip er must.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angåande LR og redigering:

LR fanger ikkje opp endringar i mappene (nye filer osb.) automatisk, so har du lagt til nye bilete, eller laga ein kopi av eit bilete e.l., utanfor LR må du synkronisere mappa for at LR skal finne det ut: Høgreklikk --> Synchronize folder.

Men som nemnt over, skal du redigere eit bilete noko meir i PS, gjer det frå LR med høgreklikk --> Edit in ...

Lenke til kommentar
Skulle gjerne hatt en EF 17-55mm f/2.8L IS USM.
en kollega av meg kjøpte denne, på min anbefaling, og fikk fotogleden tilbake igjen.

Han hadde kun den gamle 18-55mm fra før, så det var ikke rart han var skuffa da han skaffa seg DSLR. Tilogmed Sony har oppgradert sitt elendige kitobjektiv og det var vel høyst nødvendig...

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på arbeidsstruktur-diskusjonen.

Da skal jeg sette meg ned å tagge og omplassere.

Partisjonsutkastet mitt ser slik ut nå:

OS og programmer: 500gb

div media: 500gb

bilder: 1tb.

Det jeg lurer på er om jeg skal sette inn den gamle bildedisken min, Barracuda 320, eller om jeg bare skal overføre bildene til den nye partisjonen slik at alt blir litt mer samlet.

hm.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er om jeg skal sette inn den gamle bildedisken min, Barracuda 320, eller om jeg bare skal overføre bildene til den nye partisjonen slik at alt blir litt mer samlet.

hm.

Overfør bildene; så kan du sette barracudaen inn i et ekstern kabinett og bruke den som en diverse disk. Ettersom den har vært i bruk en stund; vil jeg nok ikke brukt den som backup ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...