tomsi42 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Urgh - la oss ikke dra den idiotiske 7D vs. 50D vs. D300-debatten inn her. D300 er mer enn 2 år gammelt. Det hadde vært jævlig trist om ikke Canon klarte å "toppe" det nå. Jeg vet at det var min feil som sa noe positivt om D300 i denne tråden, men jeg syns bare det var litt morsomt at jeg fortsatt blir positivt overrasket. Jeg hadde vært fornøyd med det samme støynivået ved iso 800 på D200, så for en skarve Nikonist var D300 et stort fremskritt. Vær glad og fornøyd. D300 er et dritbra kamera; det eneste negative jeg kan si, er at det er en Nikon Og dermed uforståelig for oss som ikke har sett lyset ... Tom Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Sitter og organiserer/tagger bilder i Lightroom nå, og må si at jeg får øynene mer og mer opp for hvor genialt det egentlig er:) Det jeg lurer litt på er hvordan import fra kamera håndteres(importerer forresten rett fra kamera, har ikke minnekortleser), hvordan organiseres bildene i windows-mappesystemet i forhold til hvordan bildene mine allerede er organisert? Og hvordan er det med redigering utenfor lightroom? Tenker da på om jeg f. eks åpner et bilde i bildemappen i photoshop uten å gå gjennom LR og lagrer en ny kopi av det i den samme mappen, vil LR-biblioteket automatisk oppdateres neste gang jeg åpner LR? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Koble til kamera,slå det på,og trykk importer i LR,da får du automatisk muligheten til og tagge. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Vær glad og fornøyd. D300 er et dritbra kamera; det eneste negative jeg kan si, er at det er en Nikon Og dermed uforståelig for oss som ikke har sett lyset ... Tom D300 er lett å bruke. Men jeg brukte et kvarter på å finne ut hvordan jeg skulle sette manuell hvitbalanse på et D700, som er mer eller mindre det samme som et D300 i så måte. Og jeg mener fortsatt at fargene er helt feil. Og da snakker jeg om hvordan sensoren oppfatter farger, ikke JPEG-motoren. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Urgh - la oss ikke dra den idiotiske 7D vs. 50D vs. D300-debatten inn her. D300 er mer enn 2 år gammelt. Det hadde vært jævlig trist om ikke Canon klarte å "toppe" det nå - i det minste på noen områder. Jeg vet at det var min feil som sa noe positivt om D300 i denne tråden, men jeg syns bare det var litt morsomt at jeg fortsatt blir positivt overrasket. Jeg hadde vært fornøyd med det samme støynivået ved iso 800 på D200, så for en skarve Nikonist var D300 et stort fremskritt. Alle fabrikantene har et fortrinn rett etter lanseringene,Hvis 7D leverer så kan canonister sitte på haugen og si "huff hvor dum går det an og bli,dere som hadde troa på Nikon" forhåpentligvis en stund i hvertfall Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) FWIW så aner jeg ikke hvordan jeg setter WB manuelt (bryr meg ikke), og jeg har fortsatt til gode å klare å bruke bracketing på D300, selv om jeg har prøvd et par ganger... Jeg håper Nikon gir D400 en god runde eller ti sammen med et par interaksjonsdesignere, men jeg kommer ikke til å få noen søvnløse netter om de ikke gjør det... Hva gjelder fargene, Simon, så må du se noe som ikke testene ser. Ingen kameraer gjengir farger helt presist, men de ulike merkene tenderer jo mot ulike retninger, så det er jo ikke så rart at man over tid utvikler preferanser der. Jeg er ikke noen fan av Canons grå- og bruntoner heller, men jeg har bestemt meg for ikke å benytte enhver anledning til å si det. Endret 11. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Og hvordan er det med redigering utenfor lightroom?Tenker da på om jeg f. eks åpner et bilde i bildemappen i photoshop uten å gå gjennom LR og lagrer en ny kopi av det i den samme mappen, vil LR-biblioteket automatisk oppdateres neste gang jeg åpner LR? Lightroom er vel alt eller intet - så det smarteste er vel å fyre opp PS editoren fra LR ... Tom Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Og hvordan er det med redigering utenfor lightroom?Tenker da på om jeg f. eks åpner et bilde i bildemappen i photoshop uten å gå gjennom LR og lagrer en ny kopi av det i den samme mappen, vil LR-biblioteket automatisk oppdateres neste gang jeg åpner LR? Lightroom er vel alt eller intet - så det smarteste er vel å fyre opp PS editoren fra LR ... Tom Hmm, det høres skummelt ut.. Har som regel pleid å åpne bilder jeg bestemmer meg for å redigere videre i ps, for så å lagre jpeg-kopier i samme mappe og ha originalene urørt. Hvordan gjør folk dette? Jeg trenger digital arbeidsflyt-konsultasjon Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hva gjelder fargene, Simon, så må du se noe som ikke testene ser. Ingen kameraer gjengir farger helt presist, men de ulike merkene tenderer jo mot ulike retninger, så det er jo ikke så rart at man over tid utvikler preferanser der. Jeg er ikke noen fan av Canons grå- og bruntoner heller, men jeg har bestemt meg for ikke å benytte enhver anledning til å si det. Nå er det faktisk flere måneder siden sist jeg sa noe om fargene til Nikon.. Jeg er ikke ute etter korrekt gjengivelse, det er det, som du sier, ingen kameraer som klarer. Men jeg er ute etter fargetoner jeg ikke får fra D3, ikke får fra D700 og jeg ikke får fra D300. Jeg får dem fra en 5D, en 5D2, et E-3, til og med mitt gamle E-400 gir meg tonene jeg vil ha. Så hva testene sier kan jeg bry meg lite om, men hvilken følelse jeg får fra bildene et kamera gir, de setter jeg umåtelig stor pris på. Så får du tro hva du vil.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 orginalene blir urørt i LR,du har all orginalinformasjon.Det går an og lage en kopi hvis du vil ha to utgaver. De få bildene som jeg har behov for og piffe på i ps tar jeg og eksporterer fra LR. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Det er hel greit at du ikke er fornøyd med fargene Simon, jeg tror ingenting (hva i allverden mente du med det?), men jeg er jo litt nysjerrig - har du noen bildeeksempler? Endret 11. september 2009 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Det er hel greit at du ikke er fornøyd med fargene Simon, jeg tror ingenting (hva i allverden mente du med det?), men jeg er jo litt nysjerrig - har du noen bildeeksempler? Nei, ikke på stående fot. Det er bare slik at hver gang jeg setter inn et kort fra en 5D, ett E-3, et E-400 eller et 40D er jeg øyeblikkelig fornøyd med fargene jeg får fra RAW-filene, mens jeg rett og slett blir nedstemt når jeg ser filene fra overnevnte Nikon-kamerer. For ordens skyld, da snakker vi også om filer som er fargekorrigert. Skyt meg, men det er bare slik jeg ser det. Jeg savner ISO-ytelsen ti et D700, men jeg ville blitt gal av fargene. Så enkelt er det.. Edit: Forøvrig ser jeg ikke helt hva dette med at Lightroom er ikke-destruktivt handler om. Dersom du redigerer RAW-filer er det uansett ikke-destruktivt, om du jobber med JPEG-filer er det bare å trykke ctrl+alt+s i stedet for ctrl+s i Photoshop.. Endret 11. september 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det er hel greit at du ikke er fornøyd med fargene Simon, jeg tror ingenting (hva i allverden mente du med det?), men jeg er jo litt nysjerrig - har du noen bildeeksempler? I og med at "vi" holder på med RAW-filer; så burde det i teorien være irrellevant om vi bruker Canon, Olympus eller Nikon. Men min erfaring er at så enkel er ikke verden; jeg klarer fint å justere inn alle bildene jeg har tatt så lenge de er riktig eksponert. Enten de er fra Canon eller Olympus; eller fra en Nikon jeg har lånt. Men av en eller annen grunn så synes jeg at Olympus (RAW) bildene har en nerve som hverken Canon eller Nikon får til. Det er mulig at det er ren innbildning; men det får så være. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Sitter og følger med på landingen til Discovery. legger ved en streaming fil jeg hvis noen er interresert. Den lander om ca 15 min Last ned, pakk ut og kjør i vlc eller wmp 55644main_NASATV_Windows.zip Lenke til kommentar
CFM Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Ca. 6 min til touch-down... Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det der hadde jeg ikke linje til merka jeg.. Heia distrikts-Norge. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Herlig landing! Men hey, her det bare meg eller landa de på Area 51? Edit* var visst Edwards AFB rett utenfor LA.. Endret 12. september 2009 av W202 Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Gikk temmelig smertefritt den landinga der.. par bilder til dere som ikke fikk sett vlcsnap_2009_09_12_02h53m59s184.zip Endret 12. september 2009 av Dewil Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Hmm, det høres skummelt ut..Har som regel pleid å åpne bilder jeg bestemmer meg for å redigere videre i ps, for så å lagre jpeg-kopier i samme mappe og ha originalene urørt. Hvordan gjør folk dette? Jeg trenger digital arbeidsflyt-konsultasjon Høyrklikk bildet, og velg "Edit in ..." Velger du så "Edit copy with Lightroom adjustments" så oppretter LR en kopi som du jobber videre med. Når du da lagrer PS arbeidet, så legger PS det redigerte bildet nettopp der du ønsker, altså i den opprinnelige katalogen. Prøv det så ser du hvordan det fungerer. Jeg syns de har løst dette på en elegant måte. Endret 12. september 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå