Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Med Lightroom kan du legge stikkord/nøkkelord til bildene. Dette letter organiseringen utrolig mye. Nøkkelordene blir også lagt i selve JPG-fila, slik at det i teorien skal være mulig for andre programmer å ta i bruk disse stikkordene dersom man noen gang skulle trenge å skifte program. For rå-filer som ikke kan inneholde nøkkelord, lages det en egen fil ved siden av. Dette gjelder bl.a. Canon sine råfiler, men jeg vurdere å konvertere alt til DNG.

 

Man får en helt annen oversikt over bildene. I tillegg til stikkord kan man gi karakter 1-5, fargekoder, gi forskjellige flagg (utvalgt, skal slettes) osv osv. Trykk inn Caps lock, og du sorterer bilder med ett eneste trykk. Karakter 2, og med caps lock inne hopper man automatisk til neste bilde, slett, karakter 4, karakter 2, pick/utvalgt, fargekode rød, osv osv.

 

Lett redigering er veldig enkelt i Lightroom. MYE enklere enn i Photoshop. Støvkornfjerning er stort sett enklere i Lightroom, synes jeg.

 

Et av de store poengene med Lightroom er også at bildene aldri endres på. Alt "endringer" ligger i en database, så originalfila forblir uendret.

 

Det var litt av det viktigste, men det er enda mer dersom man orker å ramse opp. :)

 

Edit: Å legge inn bildene tar kanskje litt tid, sammen med rendring av 1:1-previews'ene, men spis middag imens dersom det er snakk om 1000-2000 bilder. Når du kommer tilbake, og skal begynne å sortere, går det kjapt.

 

Hm, dette med nøkkelord/rating osv. virker som en del jobb, men det er det kanskje verdt også? Må forsøke å pønske ut et slags system..

Dette med at alle endringer lagres i en database, vil ikke det ta opp en del harddiskplass?

Kan forresten ikke se at det er mulig å eksportere "ferdigredigerte" bilder som jpegs noe sted, hjelp? :p

 

Vil Lightroom fungere sammen med EOS Utility slik at jeg fremdeles kan laste ned bildene bildene mine med gjennom det, eller må de importeres gjennom Lightroom? Hvordan gjør du/evt andre dette..?

Det du sier er med andre ord at du primært bruker LR til organisering og "småredigering" av bilder. Eller?

Har knota litt med å flikke på noen bilder, men kan ikke hjelpe for at jeg på en måte føler at jeg har mindre kontroll enn i PS..

 

Blir på mange måter nødt til å legge om hele arbeidsflyten, og det virker som det kan ta litt tid å sette seg inn i. Men jeg trenger virkelig en bedre måte å organisere bildene mine på, er et rotehue av dimensjoner :p

Er ute etter å få organisert alle bildene mine dersom jeg skal forsøke, så det er vel snakk om 20-30 000 bilder, heller enn 1000-2000 :ph34r:

 

Dette ble mange spørsmål på en gang, beklager det :)

 

70-200 f/2.8 på vei i posten forresten, yay!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et saftig kamera stativ.

Sikkert en ålreit jobb å kjøre rundt sånn.. xD

 

For ikke å snakke om at 360 graders pano er nok kjempelett når man har 8 kameraer...

post-100104-1252592062_thumb.jpg

Det må dritt å kjøre under en lav gangbro med den derre på taket.

*13.1 mill klaske knuse inn i betong og ned i asfalt*

Lenke til kommentar

Lightroom = database med camera raw

Photoshop = arbeid på pikselnivå

Bridge = utforsker

 

There you have it.

 

 

 

For å utnytte Lightroom må man få en god innføring i det. Gir ikke det beste førsteinntrykket med prøve/teste-rutinen.

 

Anbefaler på det varmeste Lightroom Killer Tips. Videoene Matt lager er alt du trenger for å lære deg programmet.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Hm, dette med nøkkelord/rating osv. virker som en del jobb, men det er det kanskje verdt også? Må forsøke å pønske ut et slags system..

Dette med at alle endringer lagres i en database, vil ikke det ta opp en del harddiskplass?

Kan forresten ikke se at det er mulig å eksportere "ferdigredigerte" bilder som jpegs noe sted, hjelp? :p

 

Det er en skikkelig drittjobb, spesielt i starten når man har en haug med bilder som det må legges inn nøkkelord på, men når jobben er gjort, er det en drøm å lete frem bildene man trenger.

 

Jeg har 33.000 bilder inne, og databasen er på 543 MB. Det som tar plass er previews'ene i LR, som hos meg nå er på 55 GB, men de er det altså ikke noe farlig om blir borte en gang. Men plassen trengs. Bildene mine tar 165 GB forresten.

 

 

Vil Lightroom fungere sammen med EOS Utility slik at jeg fremdeles kan laste ned bildene bildene mine med gjennom det, eller må de importeres gjennom Lightroom? Hvordan gjør du/evt andre dette..?

Det du sier er med andre ord at du primært bruker LR til organisering og "småredigering" av bilder. Eller?

Har knota litt med å flikke på noen bilder, men kan ikke hjelpe for at jeg på en måte føler at jeg har mindre kontroll enn i PS..

 

Jeg kjører bildene rett inn i Lightroom, og ja, det beste med LR er organsiseringen. Og "småredigering", som du sier. Beskjæring er også veldig enkelt i LR, i tillegg til fargejusteringer, oppskarping og støvfjerning. Man har også presets for justeringer av ymse slag, og man kan laste ned ytterligere, f.eks. fra Lightroomkillertips, som nevnes tidligere i tråden.

 

Jeg kan jo ta med at jeg fortsatt har bildene liggende i datomapper, med navn som sier litt om hva som ble fotografert den dagen, men det er mest sånn tilfelle hele LR-systemet skulle dø på seg. Det tas backup av databasen daglig om du setter det opp slik. Min database har blitt korrupt én gang, men alt unntatt noen nøkkelord berget pga backupene.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Ymse spm om LR
For å jobbe med et bilde i Lightroom, må du først importerer det. Å først la det gå innom EOS Utility har da null hensikt. Import tar forresten litt tid. Det kan være litt irriterende å måtte vente før du kan jobbe med bildene.

 

Så litt om nøkkelord: Nøkkelord er genialt. For det første hjelper det deg i å finne bildene raskt. Det hjelper deg og til å finne alternative bilder av et motiv.

 

Du forteller at du har 20 000 - 30 000 bilder på disken. Jeg har 7250. Hvorav 126 er bilder til Akamboka. Det vil si at det eksakte antallet er 7124. Jeg er nå i en fase hvor jeg kvitter meg med bilder. For jeg vet at det har liten hensikt for meg å ha så mange. For å sikre at jeg sletter rette bilder, bruker jeg nøkkelordene.

Går igjennom alle bilder av sønnen til søskenbarna til samboeren min f.eks. Når jeg ser på bare dem, da blir det mye lettere å vite hvilke som er de beste. Vips har jeg sletta 50 bilder. På samme måte, kan jeg gå gjennom bilder av fossekall. Jeg hadde ca 250, nå har jeg 16. Så hvis jeg nå vil gjøre noe med et fossekallbilde, er det enkelt å fnne dem, og velge det rette.

 

Et annet verktøy som jeg har stor nytte av i denne utvelgelsen er flaggene Pick og Rejekt. Når jeg f.eks gikk igjennom fossekallbildene, så merka jeg de dårlige for sletting, ved å trykke X-tasten. Når jeg var ferdig med det, var det bare å bruke et filter som kun viser rejects. Da er det bare å merke alle, og så slette dem. Effektivt.

 

Bestemmer du deg for å bruke LR vil jeg råde deg til å merke alle de gamle bildene du importerer med f.eks WIP (work in progress) under import. (Å legge til nøkkelord kan du velge i importdialogen). Så fjerner du den merkelappen seinere, når du har sortert de bildene, og gitt dem skikkelige nøkkelord. På den måten unngår du å miste oversikta i overgangen. Du vet da til en hver tid hvor langt du har kommet med ryddeprosessen. Alle bilder som ikke har merkelapp WIP er ferdig sortert.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hørt på telefon.

 

(Alle navn og firmanavn er endret for å forsikre anonymitet.)

 

Tele5: Heisann! Dette er Liv fra Tele5!

Amon Sildra: Om dette er telefonsalg er jeg ikke interessert..

Tele5: Ja! Men det er jeg som skal selge noe, ikke du! Så, om du er..

Amon Sildra: Har du noen tomme vegger hjemme?

Tele5: Øh, ja?

Amon Sildra: Som kunne trenge å dekoreres?

Tele5: Vel.. jo..

Amon Sildra: Jo, jeg har et tilbud akkurat nå, med fotoutskrifter i 75x50 cm med kvalitetsbilder, kun 1500 kroner, ramme koster ekstra.

Tele5: Hva?

Amon Sildra: Ja, altså, er du interessert?

Tele5: Nei, altså..

Amon Sildra: Er du?

Tele5: Øh.. jo?

 

:D

Lenke til kommentar

Nei, jeg kom på at jeg egentlig ikke har noe system for å håndtere bestillinger enda.

 

Forøvrig er jo ikke 1500 kroner for en 75x50 særlig dyrt, og det er jo ikke akkurat materialkostnadene som teller i salg av slikt, det er arbeidet som ligger bak..

 

Hvor mange håndlagede trebiler tror dere dere får for 1500 kroner? Selv om treverket neppe koster mer enn en femtilapp.. ;)

Lenke til kommentar
Idé til neste skjermoppsett?

Noe sånt noe for å kunne se bilder i 100%? Ikke 100% crop, men 100%! :D

Den dagen de lager LCD skjermer som bildet går kant i kant, så er det interessant.

 

Tom

 

 

Vel. Nec har noen 46" som går rimelig tett i hverandre. 7mm avstand fra skjermflate til skjermflate, og leveres som videovegg opp til 10x10 skjermer. Dvs 60 kvadratmeter skjermflate. Noe for real-size bilderedigering? :)

 

Her er et eksempel på 2x2 46" skjermer:

post-79204-1252670355_thumb.jpg

 

 

-Ulyden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...