Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vil at nikon skal komme med en lyssterk vidvinkel snart.. 28 eller 35mm F/1.4 eller 1.8.. FX selvfølgelig...
Har Nikkor 35mm f/1.4 i kofferten allerede, så det er ikke noe stress akkurat...

AIS 35mm f/1.4 ? Den og AIS 105 f/1.8 kunne jeg tenkt meg, se om noen dukker opp på bruktmarkedet. AF-D 24mm f/1.4 har urealistisk pris (spesielt om ny kommer snart).

Lenke til kommentar

LED-lommelykter <3

 

Har reddet meg i så mange situasjoner hvor det er for mørkt til å fokusere eller som fill/key.

 

Brukte tre blitser på shooten jeg nettopp hadde, dog kun med to stativer. Den siste blitsen, SB-24 med fotocelle under, klistret jeg inntil en stamme med en lang stripe velcro - herlicht.

 

 

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Sitter og leser litt om Adobe Lightroom nå, men klarer ikke helt å se hva som er meningen med det.

Det skal sies at jeg ikke har lest meg ihjel på akkurat dette, men jeg lurer på hva Lightroom kan gjøre som ikke Photoshop kan?

Hvordan bruker folk her på forumet programmet?

 

Prøver å bedre arbeidsrutinene mine i forhold til redigering/organisering for tiden, og lurer litt på hvordan/hvor det evt kan passe inn i arbeidsflyten.

 

Har fram til nå brukt kun EOS Utility og lagret alle bilder i mappesystem etter dato.

Syns forsåvidt at det har fungert ok, om enn noe uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Sitter og leser litt om Adobe Lightroom nå, men klarer ikke helt å se hva som er meningen med det.

Det skal sies at jeg ikke har lest meg ihjel på akkurat dette, men jeg lurer på hva Lightroom kan gjøre som ikke Photoshop kan?

Hvordan bruker folk her på forumet programmet?

 

Prøver å bedre arbeidsrutinene mine i forhold til redigering/organisering for tiden, og lurer litt på hvordan/hvor det evt kan passe inn i arbeidsflyten.

 

Har fram til nå brukt kun EOS Utility og lagret alle bilder i mappesystem etter dato.

Syns forsåvidt at det har fungert ok, om enn noe uoversiktlig.

 

Med Lightroom kan du legge stikkord/nøkkelord til bildene. Dette letter organiseringen utrolig mye. Nøkkelordene blir også lagt i selve JPG-fila, slik at det i teorien skal være mulig for andre programmer å ta i bruk disse stikkordene dersom man noen gang skulle trenge å skifte program. For rå-filer som ikke kan inneholde nøkkelord, lages det en egen fil ved siden av. Dette gjelder bl.a. Canon sine råfiler, men jeg vurdere å konvertere alt til DNG.

 

Man får en helt annen oversikt over bildene. I tillegg til stikkord kan man gi karakter 1-5, fargekoder, gi forskjellige flagg (utvalgt, skal slettes) osv osv. Trykk inn Caps lock, og du sorterer bilder med ett eneste trykk. Karakter 2, og med caps lock inne hopper man automatisk til neste bilde, slett, karakter 4, karakter 2, pick/utvalgt, fargekode rød, osv osv.

 

Lett redigering er veldig enkelt i Lightroom. MYE enklere enn i Photoshop. Støvkornfjerning er stort sett enklere i Lightroom, synes jeg.

 

Et av de store poengene med Lightroom er også at bildene aldri endres på. Alt "endringer" ligger i en database, så originalfila forblir uendret.

 

Det var litt av det viktigste, men det er enda mer dersom man orker å ramse opp. :)

 

Edit: Å legge inn bildene tar kanskje litt tid, sammen med rendring av 1:1-previews'ene, men spis middag imens dersom det er snakk om 1000-2000 bilder. Når du kommer tilbake, og skal begynne å sortere, går det kjapt.

 

Edit 2: 98% av bildene mine på Flickr har bare vært innom Lightroom. Er bare mer uvanlige ting som krever Pshop.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Alt det Ratleto ramse opp kan også ACR/Bridge gjøre såvidt jeg vet.

 

Det som gjør LR effektivt for meg er ihvertfall at jeg slipper å bestemme noe før jeg kommer til eksporten, og jeg har plugins for flickr, wordpress og bruker LR sin egen output webgallery for proofs. Har basert hele workflowen rundt LR, så kan gjøre det meste derifra, kan være veldig effektivt. I CS4 så har jo også bridge den samme output dialogen, men det som gjør LR genialt for meg er at jeg bare kan høyre klikke og velge at jeg vil ha en fil i websize, så popper det opp en i mappa jeg bruker til det osv. Så sletter jeg bare når jeg er ferdig med fila / da jeg orker. Så har egentlig ingen annet enn raw og .psd filer liggende på disken. No jpegs og minimalt med rot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...