Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvorfor Lightroom så vidt endrer på bildet når jeg går fra Develop til Library module?

Finner ikke ut hva den endrer, og histogram forblir uendret, men bildet blir noe lysere og klarere i Develop modulen.

 

Hei!

 

I Lightroom vil du i Libary-modulen se en en JPG-rendering av råfilen og har du satt opp Lightroom til rendre disse i beste kvalitet? Det finner du under Catalog Settings og "File Handling". På min Mac har jeg satt opp Best og 2048 piksler (har 1920x1200 oppløsning). Rendering av bildene dine tar lengre tid, men du vil til gjengjeld få noe bedre bilder i Libary.

 

Grunnen til at bildet forandrer seg litt er fordi Develop-modulen leser de eksakte dataene fra råfilen. Det er blant annet flere fargenivåer i en 12/14-bit råfil enn i en 8-bit JPG-fil. Du kan prøve å gå nederst til høyre i justeringsmenyen i Develop-modus og sette Camera Calibration til "Camera Standard" eller "Camera Neutral".

 

 

Håper det hjelper!

 

ST

 

Takk for god forklaring, og skal prøve å stille opp på Best og flere pixler.

Ser for meg mine 2gb ram kommer til å gråte høyt, men er verdt forsøket :p

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Jeg ble helt sjokkert over prisene på M9. Hvor mye dyrere kan det være å produsere enn f.eks en 5D MKII?
Produksjonskostnadene per eksemplar er ikke nødvendigvis så mye større (selv om jeg tipper sensoren er en del dyrere på grunn av lavere produksjonsvolum), men utviklingskostnadene som nok er betraktelige skal spres ut over et mye lavere antall eksemplarer.
Lenke til kommentar
Jeg ble helt sjokkert over prisene på M9. Hvor mye dyrere kan det være å produsere enn f.eks en 5D MKII?

Hver gang jeg holder et Leica M føles det som en murstein. Hver gang jeg holder en 5D føles det som papp.

 

Kan være noe der.

 

Men jeg tror kostnadene ligger i materialvalg, at det er bygget for hånd, rammesøkermekanismen er visst også svært dyr, i tillegg kommer det at Leica-logoen er laget av et metall man bare finner på mars, og det er dyrt for Leica å sende en romferge dit i halvåret for å hente mer.

Lenke til kommentar

Produksjonskost er relativt uinteressant. Leica selger til high end-kunder som ikke bryr seg stort om pris, Canon kniver med Nikon om kundene – og her velger mange kamerasystem basert på husets pris. Canon har alle incentiver til å skulle selge kamera til en lav pris – både pga konkurranse og for å få solgt objektiver. Leica er i en helt annen divisjon.

Lenke til kommentar

F5en min har begynt å tulle litt i det siste. Av og til hender det at speilet går ned, men at lukkeren ikke fyrer. Deretter blinker det "err" på displayet, men det går bort og filmen trekkes frem (blank) hvis man trykker utløserknappen halvveis ned igjen.

 

Det kan gå flere ruller mellom hver gang dette skjer, men idag skjedde det tre ganger etter hverandre :(.

 

Hvem burde jeg henvende meg til for å få reparert kameraet?

 

Hva tror dere en slik reparasjon kommer til å koste? Jeg betalte 2500 for kameraet, og kjøper heller et nytt enn å legge ut det samme for en reparasjon.

 

Mvh

 

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...