Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om Leica M9, da, fullframe rangefinder som blir lansert i morgen?

Billig blir det ikke, men du så sweet! :)

 

M9-brosjyre kan lastes ned her..

 

18.1Mpx fullframe CCD, SDHC, 2.5" 230k skjerm, 2fps og så videre.

 

..Men - det er ikke specsene som gjør dette kult. Sleng på en Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH. og ikke kom her og si at dette ikke er noe av det kuleste som finnes innen kameraverdenen..

Lenke til kommentar

Protip: Gjør sånne avtaler veldig korte, enkle og to the point. Ikkeno utenomsnakk. "Kjøper får begrenset bruksrett til ett eksemplar" eller noe sånt.

 

Ellers: jeg har endelig klart å lure noen til å hente 50x75-bildene mine. Stort sett veldig flotte, men jeg har gått på en smell med no' drøy posterisering i blåtonene.

 

Det er spesielt påtrengende i dette:

 

431809550_mPwWR-X3.jpg

 

 

...men heller ikke dette tåler at man går for nær:

 

560300428_73S9i-X3.jpg

 

 

På Svalbardbildet er blåtonene mye dypere enn de er på skjermen min... (fargekorrigering var av ja... ;))

Lenke til kommentar
Hva tror dere om Leica M9, da, fullframe rangefinder som blir lansert i morgen?

Billig blir det ikke, men du så sweet! :)

Nesten like kult som morgendagens kuleste* lansering – Beatles-katalogen remastered (stereoboksen er allerede trygt i hus – herlig!). Hadde jeg vært i markedet for et lite kamera og slitt med at utgiftene ikke strakk til ville M9 vært et selvsagt valg.

 

*Så sant det ikke kommer en Apple-tablet ...

Lenke til kommentar

Objektivet er skarpt som bare pokker det. Vi har ett i redaksjonen, selv om det aldri brukes, 70-200/2.8L er litt mer praktisk for de fleste bruksområder.

 

IS-versjonen koster fra 11 000, så vi kan kanskje si at dersom Canon solgte et 300/4L i dag ville det kanskje ende på 8-9000.

 

Så med 70%-regelen vil jeg si at 5500-6500 kroner for et eksemplar i god stand virker rimelig.

 

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Når Canon har en L-serie burde virkelig alle L-objektivene være værtettet..

 

Helt enig. Jeg trodde lenge at alle L-objektiver var, men ble overrasket og skuffet da jeg ble kjent med sannheten.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor Lightroom så vidt endrer på bildet når jeg går fra Develop til Library module?

Finner ikke ut hva den endrer, og histogram forblir uendret, men bildet blir noe lysere og klarere i Develop modulen.

 

Det er mulig auto-tone går på av seg selv. Har samme "problemet" her. Er ikke noe værre enn å bruke "Zeroed" preset-et dersom du vil ha det tilbake til der det var :p

Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor Lightroom så vidt endrer på bildet når jeg går fra Develop til Library module?

Finner ikke ut hva den endrer, og histogram forblir uendret, men bildet blir noe lysere og klarere i Develop modulen.

 

Hei!

 

I Lightroom vil du i Libary-modulen se en en JPG-rendering av råfilen og har du satt opp Lightroom til rendre disse i beste kvalitet? Det finner du under Catalog Settings og "File Handling". På min Mac har jeg satt opp Best og 2048 piksler (har 1920x1200 oppløsning). Rendering av bildene dine tar lengre tid, men du vil til gjengjeld få noe bedre bilder i Libary.

 

Grunnen til at bildet forandrer seg litt er fordi Develop-modulen leser de eksakte dataene fra råfilen. Det er blant annet flere fargenivåer i en 12/14-bit råfil enn i en 8-bit JPG-fil. Du kan prøve å gå nederst til høyre i justeringsmenyen i Develop-modus og sette Camera Calibration til "Camera Standard" eller "Camera Neutral".

 

 

Håper det hjelper!

 

ST

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...