Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare meg eller ble andre her ikke helt overbevist om prestasjonene til denne bryllupsfotografen?

 

http://www.noavia-foto.com/

 

Edit:

Har sett verre, noe var ikke helt fryktelig - mens en del andre ga rimelig antydning av snapshots.

Jeg besitter ingen voldsom kunnskap innen bryllupsfotografering, men jeg syns ikke dette var spesielt ille. Ikke dødsbra bilder, men helt greie.

Lenke til kommentar
Man kan reise en interessant problemstiling omkring dette. Man har opphavsretten til et åndsverk. Når jeg gjør alle kamerainstillinger, forteller "fotografen" hvor han/hun skal peke kameraet, så er i prinsippet det eneste fotografen i dette tilfellet gjør å trykke på en knapp. Jeg har tatt alle de kreative beslutningene i åndsverket.

 

På samme måte er det helt normalt for billeduggere å bruke assistenter til mye av gjørejobben. Kunstverket forblir likevel kunstnerens åndsverk fordi det er denne som har tatt de kreative valgene.

 

I tilfellet min datter (som jeg er verge for... :roll:), så satte jeg kameraet i M, stilte blender og lukker, aktiverte auto-ISO, forklarte henne hvordan hun skulle fokusere, og sendte henne ut i skogen. Når så mye er automatisert kan man begynne å tvile på om det i det hele tatt er noe verk fra hennes side, selv om hun har "komponert" bildet. Et bilde er det åpenbart, men det er ikke sikkert det er noe åndsverk av den grunn, og det er dermed ikke sikkert at det omfattes av åndsverksloven.

 

Var det jeg tenkte, at det ikke var HELT sort/hvitt med reglene.

Lenke til kommentar
Det er bare at jeg kjenner jeg ikke gidder mer av dette. Enda en stund til jeg får windows 7..

 

Blir kanskje en BenQ M2200HD i stedet..

Les oppdateringen.

 

Jeg har lest og lest, og kjøpt kalibreringsverktøy osv. Men ikke kommet noe lengre. Det er en solid skjerm som oser kvalitet, med en sinnsyk innsynvinkel osv. Men det nytter ikke når jeg bare ikke blir fornøyd med hvordan fargene er presentert. Da forsvinner hele vitsen. Har ikke mer tid enn jeg trenger.

 

Det er fargene etter kalibrering du sliter med? I så fall kan jeg jo si det jeg gjorde. Jeg ble heller ikke fornøyd. Det ble veldig... blasst. Så jeg kjørte gamma 2,2 native, og ikke 6500K. Kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Bare meg eller ble andre her ikke helt overbevist om prestasjonene til denne bryllupsfotografen?

 

http://www.noavia-foto.com/

 

Edit:

Har sett verre, noe var ikke helt fryktelig - mens en del andre ga rimelig antydning av snapshots.

 

Mye veldig vidt.. Men ikke på nær det værste jeg har sett av fotografer som tar penger.

 

Ratleto: Jeg vet ikke.. Men det er heller det at fargene vises litt feil. Spesielt grønt/gult. Jeg tror nok heller det er det at jeg ikke får utnyttet potensiale i denne skjermen. Men så vidt jeg forstår så skriver de fleste firmaene ut i ikke wide-gamut..

 

Dette med farge-profiler er vanskelig!

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Bare meg eller ble andre her ikke helt overbevist om prestasjonene til denne bryllupsfotografen?

 

http://www.noavia-foto.com/

 

Edit:

Har sett verre, noe var ikke helt fryktelig - mens en del andre ga rimelig antydning av snapshots.

 

Mye veldig vidt.. Men ikke på nær det værste jeg har sett av fotografer som tar penger.

Har sett noen heftige eksempler på de som har ødelagt samtlige bilder med å "fjerne" mennesker fra bildene og rotet til med diverse PS-effekter. Best av alt er når de ikke har RAW filer eller original JPEG filer igjen. Skal jeg noensinne gifte meg (tvilsomt men vet aldri) så skal jeg ikke spare noen kr på å få det billig (eller en halvfull bekjent til å gjøre jobben.... hmmm, pleier være meg det; derfor jeg aldri tar betaling eller oppdrag som hovedfotograf i bryllup).

Lenke til kommentar
Det skulle vel ikke tilfeldigvis være noen som har en lader til en nyere acer aspire til overs her?

Laderen til min bærbare brant opp(!) i går kveld, og jeg fant nettopp ut at en ny vil koste meg den nette sum av kr. 862,- :/

Kjøp en lader på biltema eller lignende med samme spesifikasjoner, fungerer smertefritt.

Lenke til kommentar

Jo.. mack-pils er mulig å drikke det. Men det beste fra de syns jeg er de boksene med fatøl, ringnes sine fatøl er også gode.

 

Men over til noe annet. Ser i dagbladet at det er et bilde som skaper bry for USA. Tenk å ta et slikt bilde, så vil myndighetene at du aldri viser det..

Kanskje jeg er sent ute med link til den?

"Prøvde å stoppe bildet. - Dette bør folk se, sier fotobyrå."

Lenke til kommentar

En bekjent av meg pleide å være bartender i Tromsø. Han er innfødt Tromsøværing, og satans stolt av det.

 

En dag kom det en søring, det er mange som studere i Tromsø. Han labbet sleskt frem til baren og sa

 

"Heeei.. jeg kan få en sånn derre mækk"

"Vi ha ikkje mækk."

"Kødder du? Hehe! Mækk lages jo i Tromsø!"

"Mækk e ein datamaskin. Dersom du meine Mack sku du ha sagt dæ."

"Ja, det jeg mente. Mækk!"

 

...

 

:p

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en god gammeldags pub, godt øl fra kraner og god stemning. Generelt sett.

Generelt sett, såkan jeg være enig med deg. Men når det er skikkelig inn-i-helsike varmt, så er det få ting som en tysk Biergarten med en god Hefe-Weissen eller en helles bier. Det lyse tyske ølet er litt bitrere enn norsk pils, slik at det lesker bedre i varmen.

 

Tom

 

Hehe, jammen bra jeg leste denne nå og ikke i går kveld da du skrev den Tom. Varmeanlegget hjemme har feber for tiden, samt at jeg hadde en kasse med Erdinger og Paulaner på kjøla... :)

Lenke til kommentar
Uff, merker at jeg sikler mer og mer på brukt 1Ds II for tiden - og jeg som nesten var bestemt på 5D (I). Innebygd grep er dog veldig fristende, samt skikkelig værtetting. Jaja, får ta den "sorg" når jeg har skaffa meg job... :p

 

Nordlandspils og Dahls er forøvrig de beste norske pilsene - Ringnes smaker derimot piss.

Når du i en toårsperiode drakk på et studentsted som bare serverte Ringnes, og som solgte Ringnes fra dårlige kraner og levert i mugger på 1.6 liter.

 

Da blir du lei av Ringnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...