Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ø IPA lukter og smaker håndsåpe. Smaksløkene mine likte ikke den nor særlig.

Litt som Nordlandspilsen altså. Men den smaker vel egentlig mer som oppvaskmiddel.

Nordlands og dahls var hele studieperioden (les: oppveksten) min. Kun med noen avbrudd av Carlsberg for bedre anledninger :) Må ikke mobbe Nordlandspilsen!

 

Jeg kommer fra Nordland, og nordlandspilsen er ikke god (imo).. :p

 

Tror jeg sender ny-skjermen tilbake. Taper noe i frakt, og det blir et mareritt å pakke sammen all plasten, ledninger osv og så sende via posten. Huff.. Men jeg klarer ikke dette wide-gamut styret utenfor programmer som ikke takler dette. Feks alt annet enn photoshop :p grønn og rød brenner bokstavlig talt i øynene..

 

Tror det blir en vanlig tn-basert skjerm.

Windows 7 støtter Wide-gamut skjermer skikkelig.

 

Edit:

Forøvrig leste jeg akkurat at selv Windows XP kan håndtere disse skjermene om man bytter ICM profil fra sRGB til Adobe RGB.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Skjønner hva du tenker, men at hun benytter seg av automatikk betyr vel ikke at hun ikke har tatt noen kreative beslutninger selv? Hva med folk som bruker kompaktkamera på auto? Er jo likevel et åndsverk.

Hvorfor er det "like vel et åndsverk"? Det kommer jo helt an på hvilken kreative innsats som ligger bak.

 

Like vel var jeg nok på ville veier, for fotografier er vist vernet av åndserksloven selv om de ikke nødvendigvis når verkshøyde. Her er et utdrag fra advokat Øystein Flagstads redegjørelse (Grette advokatfirma):

Det går et skille mellom fotografier som har såkalt verkshøyde, som man kaller fotografiske verk, og fotografier som ikke har verkshøyde, kalt fotografiske bilder. For å ha verkshøyde må et fotografi være preget av fotografens individuelle skapende innsats. Som regel innebærer dette at fotografiet må ha en viss kunstnerisk verdi.

 

Fotografier tatt av profesjonelle fotografer vil ofte ha verkshøyde, og de vil da være vernet etter de samme regler som gjelder for annen billedkunst. Men også de dårligste amatørfotografier vil i utgangspunktet være vernet etter åndsverklovens regler, og mange av de samme reglene gjelder for fotografiske bilder som for fotografiske verk. Spørsmålet om verkshøyde for fotografier kommer ikke så ofte på spissen.

Lenke til kommentar
Det er bare at jeg kjenner jeg ikke gidder mer av dette. Enda en stund til jeg får windows 7..

 

Blir kanskje en BenQ M2200HD i stedet..

Les oppdateringen.

 

Jeg har lest og lest, og kjøpt kalibreringsverktøy osv. Men ikke kommet noe lengre. Det er en solid skjerm som oser kvalitet, med en sinnsyk innsynvinkel osv. Men det nytter ikke når jeg bare ikke blir fornøyd med hvordan fargene er presentert. Da forsvinner hele vitsen. Har ikke mer tid enn jeg trenger.

Lenke til kommentar
Ø IPA lukter og smaker håndsåpe. Smaksløkene mine likte ikke den nor særlig.

Litt som Nordlandspilsen altså. Men den smaker vel egentlig mer som oppvaskmiddel.

Nordlands og dahls var hele studieperioden (les: oppveksten) min. Kun med noen avbrudd av Carlsberg for bedre anledninger :) Må ikke mobbe Nordlandspilsen!

Nordlands er fult drikkbar. Men skal jeg ha norsk pils foretrekker jeg egentlig Lysholmer Double Ice. Finfin pilsner når det er varmt.

 

 

Mange flotte bilder der :thumbup:

Takk. :)

 

Historiens mest tilbakestående tilbakemelding fra Nikon support. La inn en klage på at fokushastighet på AF-S 50mm f/1.4 er treigere enn AF-D 50mm f/1.4 på D3; og fikk tilbakemelding om at det måtte være kamerahuset mitt.

Fnis. :)

 

Fortalt dem hvilket kamera du har?

Lenke til kommentar
kan noen anbefale en billig, men likevel pålitelig pc sync adapter for nikon d90?

 

Ingen?

Den USB-kabelen som fulgte med er ikke pålitelig nok?

 

Jeg tenkte på en pc sync adapter sånn at jeg får trigget skolens blitssystem ;)

 

Tenkte på denne: http://www.japanphoto.no/product/blits-til...5-sync-adapter/ , men ser at jeg får den mye billigere på ebay. Er det greit å kjøpe sånne ting derfra?

Lenke til kommentar
Nordlands er fult drikkbar. Men skal jeg ha norsk pils foretrekker jeg egentlig Lysholmer Double Ice. Finfin pilsner når det er varmt.

Que? Trodde du hadde peiling på øl jeg ? Vann har jeg i springen :p

 

Tom

Dette er nok bare noe han sier for å virke litt mer ungdommelig enn det han er :)

Han mener det ikke.

 

Nå fikk jeg forresten sinnsykt lyst på bokøl og klubb, servert på hullete hvite duker på Børs kafè. Det er det lenge siden jeg har opplevd det.

Lenke til kommentar
Historiens mest tilbakestående tilbakemelding fra Nikon support. La inn en klage på at fokushastighet på AF-S 50mm f/1.4 er treigere enn AF-D 50mm f/1.4 på D3; og fikk tilbakemelding om at det måtte være kamerahuset mitt.

Fnis. :)

 

Fortalt dem hvilket kamera du har?

Mystisk at de nekter å innrømme at de har tatt noen snarveier med AF-S 50mm f/1.4 på fokusmotoren. Fyren ville seriøst ha inn både D3 og D300 til justering/sjekk siden det ikke kunne være AF-S 50mm f/1.4. Påpekte hvor mystisk det var at dette også gjald andre kamerahus jeg har prøvd på, samt AF-D 50mm f/1.4 rocker på hastighet i forhold.

 

Fikk en masse linker til DOF kalkulatorer (litt av typen, har du satt inn batteriet tilbakemeldinger). Returnerte noen "utvalgte" gloser og linker til et par websider som har konkludert med det samme.

 

Var ikke ment som reklamasjon på objektivet, kun påpeking om at de vennligst ikke må spytte ut slikt rukkel for fremtiden (frykter AF-S 85mm f/1.4 når den kommer).

 

Edit:

Klaget på skarpheten også selvsagt... AF-S utgaven er skarpere enn AF-D på f/1.4, men det er ikke mye. Skjedd en del på 15+ år som burde tilsi bedre optisk kvalitet for objektiv lansert i 2008 (der DOF kalkulatorene kom inn i bildet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Nordlands er fult drikkbar. Men skal jeg ha norsk pils foretrekker jeg egentlig Lysholmer Double Ice. Finfin pilsner når det er varmt.

Que? Trodde du hadde peiling på øl jeg ? Vann har jeg i springen :p

 

Tom

Som sagt, som en BILLIG PILSNER liker jeg det godt. Men foretrekker å drikke noe annet.

 

Nordlands er fult drikkbar. Men skal jeg ha norsk pils foretrekker jeg egentlig Lysholmer Double Ice. Finfin pilsner når det er varmt.

Que? Trodde du hadde peiling på øl jeg ? Vann har jeg i springen :p

 

Tom

Dette er nok bare noe han sier for å virke litt mer ungdommelig enn det han er :)

Han mener det ikke.

 

Nå fikk jeg forresten sinnsykt lyst på bokøl og klubb, servert på hullete hvite duker på Børs kafè. Det er det lenge siden jeg har opplevd det.

Jeg har veldig lyst på en god gammeldags pub, godt øl fra kraner og god stemning. Generelt sett.

 

Historiens mest tilbakestående tilbakemelding fra Nikon support. La inn en klage på at fokushastighet på AF-S 50mm f/1.4 er treigere enn AF-D 50mm f/1.4 på D3; og fikk tilbakemelding om at det måtte være kamerahuset mitt.

Fnis. :)

 

Fortalt dem hvilket kamera du har?

Mystisk at de nekter å innrømme at de har tatt noen snarveier med AF-S 50mm f/1.4 på fokusmotoren. Fyren ville seriøst ha inn både D3 og D300 til justering/sjekk siden det ikke kunne være AF-S 50mm f/1.4. Påpekte hvor mystisk det var at dette også gjald andre kamerahus jeg har prøvd på, samt AF-D 50mm f/1.4 rocker på hastighet i forhold.

 

Fikk en masse linker til DOF kalkulatorer (litt av typen, har du satt inn batteriet tilbakemeldinger). Returnerte noen "utvalgte" gloser og linker til et par websider som har konkludert med det samme.

 

Var ikke ment som reklamasjon på objektivet, kun påpeking om at de vennligst ikke må spytte ut slikt rukkel for fremtiden (frykter AF-S 85mm f/1.4 når den kommer).

 

Edit:

Klaget på skarpheten også selvsagt... AF-S utgaven er skarpere enn AF-D på f/1.4, men det er ikke mye. Skjedd en del på 15+ år som burde tilsi bedre optisk kvalitet for objektiv lansert i 2008 (der DOF kalkulatorene kom inn i bildet).

Fnis. Sigma 50/1.4 er jo skarpere enn Nikon AF-S 50/1.4 vidåpen.. :)

Lenke til kommentar
Fnis. Sigma 50/1.4 er jo skarpere enn Nikon AF-S 50/1.4 vidåpen.. :)

Bra, mitt neste argument :)

 

Jeg gir beskjed når ikke ting er som de burde (les: alt med Nikon logo er ikke nødvendigvis stas), til prisene de opererer med. Håper jeg de rapporterer til rett ledd (R&D). Selv om jeg har på følelsen dette er kjent stoff for dem.

 

Edit:

Siste innspill var at AF-S 50mm f/1.4 var like skarp på alle blenderåpninger. Da er det gitt nivå på den jeg kommuniserer med ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst på en god gammeldags pub, godt øl fra kraner og god stemning. Generelt sett.

Generelt sett, såkan jeg være enig med deg. Men når det er skikkelig inn-i-helsike varmt, så er det få ting som en tysk Biergarten med en god Hefe-Weissen eller en helles bier. Det lyse tyske ølet er litt bitrere enn norsk pils, slik at det lesker bedre i varmen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Nordlandspils er Norges beste pils om du ikke vil svi av lommeboka!

EDIT: Synd vi ikke har de i flasker her i Trøndelag :(

 

Dahls er no piss! ^^

 

Bare så det er sagt :p

 

Nøgne Ø - IPA smaker og lukter blomstereng, som igjen kan minne om såpe. Ikke noe jeg ble spesielt fan av heller. Hveteøl er godt, som tomsi nevner. Spesielt i sommervarmen

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...