Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Når jeg var ung så var det CB vi mente smakte som såpe :p

CB - brygget på "kjærlighet og kildevann". Noen burde kanskje fortelle dem at man også skal ha humle, malt, gjær og denslags?

CB hadde de på Gibson, som stort sett var billigste øllen i byen.

CB var greit nok, når man bare drakk det fort og den var iskald. Var den ikke iskald kjente man nemlig smaken, og den var det best å holde seg langt unna.

 

CB. Huff. *får frysninger*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet er knipset av datteren min (7 år) med D200 og Sigma 70-300 @ 95mm (hun glemte å zoome, stakkar..)

 

Du har ikke lov til og legge ut bilder tatt av andre fotografer,men du har kanskje innhentet tillatelse :)

 

 

Kom på noe...

 

Åssen er reglene egentlig, når bildet er tatt av noen andre, men med MITT utstyr?

Fotografen har alltid opphavsretten.

Man kan reise en interessant problemstiling omkring dette. Man har opphavsretten til et åndsverk. Når jeg gjør alle kamerainstillinger, forteller "fotografen" hvor han/hun skal peke kameraet, så er i prinsippet det eneste fotografen i dette tilfellet gjør å trykke på en knapp. Jeg har tatt alle de kreative beslutningene i åndsverket.

 

På samme måte er det helt normalt for billeduggere å bruke assistenter til mye av gjørejobben. Kunstverket forblir likevel kunstnerens åndsverk fordi det er denne som har tatt de kreative valgene.

 

I tilfellet min datter (som jeg er verge for... :roll:), så satte jeg kameraet i M, stilte blender og lukker, aktiverte auto-ISO, forklarte henne hvordan hun skulle fokusere, og sendte henne ut i skogen. Når så mye er automatisert kan man begynne å tvile på om det i det hele tatt er noe verk fra hennes side, selv om hun har "komponert" bildet. Et bilde er det åpenbart, men det er ikke sikkert det er noe åndsverk av den grunn, og det er dermed ikke sikkert at det omfattes av åndsverksloven.

 

Trondster: der vekket du opp to dårlig ungdomsminner - lunkent og dødt CB-øl (spesielt i forbindelse med studentfester) og Gibson... Det var riktignok ikke et sted jeg tilbragte mye tid, men navnet ligger bak i bevisstheten som noe som ikke var bra...

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Når jeg var ung så var det CB vi mente smakte som såpe :p

CB - brygget på "kjærlighet og kildevann". Noen burde kanskje fortelle dem at man også skal ha humle, malt, gjær og denslags?

CB hadde de på Gibson, som stort sett var billigste øllen i byen.

CB var greit nok, når man bare drakk det fort og den var iskald. Var den ikke iskald kjente man nemlig smaken, og den var det best å holde seg langt unna.

 

CB. Huff. *får frysninger*

 

Det meste går ned, inkludert CB, men Mack sier jeg nei takk til. Helt udrikkelig.

Lenke til kommentar

Hehe, har overnattet i telt ved fyret på Rødbergodden en natt* :)

 

*Ble bare fram til kl 0400, for da gikk det en alarm..selvfølgelig. Ble løping fra Rødbergodden til Øverbygd (Skjold). Vet ikke hvor langt det er, men det var ikke gjort unna på den morgenen for å si det sånn.

 

Satser på du har bedre minner enn meg fra den odden Tom? :)

Lenke til kommentar
Hehe, har overnattet i telt ved fyret på Rødbergodden en natt* :)

 

*Ble bare fram til kl 0400, for da gikk det en alarm..selvfølgelig. Ble løping fra Rødbergodden til Øverbygd (Skjold). Vet ikke hvor langt det er, men det var ikke gjort unna på den morgenen for å si det sånn.

 

Satser på du har bedre minner enn meg fra den odden Tom? :)

Tja - både og :p Var system-tekniker der og hadde ansvar radar og ildledningutstyret. Så tjenesten var jo OK. Ble kjent med mange trivelige mennesker også.

 

Tom

Lenke til kommentar
Man kan reise en interessant problemstiling omkring dette. Man har opphavsretten til et åndsverk. Når jeg gjør alle kamerainstillinger, forteller "fotografen" hvor han/hun skal peke kameraet, så er i prinsippet det eneste fotografen i dette tilfellet gjør å trykke på en knapp. Jeg har tatt alle de kreative beslutningene i åndsverket.

 

På samme måte er det helt normalt for billeduggere å bruke assistenter til mye av gjørejobben. Kunstverket forblir likevel kunstnerens åndsverk fordi det er denne som har tatt de kreative valgene.

 

I tilfellet min datter (som jeg er verge for... :roll:), så satte jeg kameraet i M, stilte blender og lukker, aktiverte auto-ISO, forklarte henne hvordan hun skulle fokusere, og sendte henne ut i skogen. Når så mye er automatisert kan man begynne å tvile på om det i det hele tatt er noe verk fra hennes side, selv om hun har "komponert" bildet. Et bilde er det åpenbart, men det er ikke sikkert det er noe åndsverk av den grunn, og det er dermed ikke sikkert at det omfattes av åndsverksloven.

Skjønner hva du tenker, men at hun benytter seg av automatikk betyr vel ikke at hun ikke har tatt noen kreative beslutninger selv? Hva med folk som bruker kompaktkamera på auto? Er jo likevel et åndsverk.

Lenke til kommentar
Ø IPA lukter og smaker håndsåpe. Smaksløkene mine likte ikke den nor særlig.

Litt som Nordlandspilsen altså. Men den smaker vel egentlig mer som oppvaskmiddel.

Nordlands og dahls var hele studieperioden (les: oppveksten) min. Kun med noen avbrudd av Carlsberg for bedre anledninger :) Må ikke mobbe Nordlandspilsen!

Lenke til kommentar
Ø IPA lukter og smaker håndsåpe. Smaksløkene mine likte ikke den nor særlig.

Litt som Nordlandspilsen altså. Men den smaker vel egentlig mer som oppvaskmiddel.

Nordlands og dahls var hele studieperioden (les: oppveksten) min. Kun med noen avbrudd av Carlsberg for bedre anledninger :) Må ikke mobbe Nordlandspilsen!

 

Jeg kommer fra Nordland, og nordlandspilsen er ikke god (imo).. :p

 

Tror jeg sender ny-skjermen tilbake. Taper noe i frakt, og det blir et mareritt å pakke sammen all plasten, ledninger osv og så sende via posten. Huff.. Men jeg klarer ikke dette wide-gamut styret utenfor programmer som ikke takler dette. Feks alt annet enn photoshop :p grønn og rød brenner bokstavlig talt i øynene..

 

Tror det blir en vanlig tn-basert skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...