Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva fotograferer du TGB? Bare en kurositet. Tror faktisk aldri jeg har møtt en fotograf som har så mye gear ^^

Landskap/natur, reise familiebilder.

70-200mm, 14-24mm, 24-70mm, 35mm, 50mm og 85mm

 

Portrett

85mm, 105mm og 135mm

 

PJ:

17-35mm eller 24-70mm og 70-200mm

 

Makro:

60mm og 105mm

 

Foto av diverse arrangementer (for bedrifter blant annet, somregel dårlig lys)

50mm, 85mm (f/1.4) og brukt 105mm f/2 DC en del samt 24-70 og 70-200

 

Street:

Alt etter hva jeg føler for.

 

For gøy:

PC-E 24mm og 50mm f/1.2

 

Så alt brukes (alt er kjøpt av en grunn, shopper ikke bare for å ha samling), noen objektiv brukes uten tvil mer enn andre. F.eks 24-70mm brukes mest.

 

Edit:

Switcher selvsagt litt mellom de forskjellige objektivene til diverse anledninger, listen over er hovedbruksområde.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Skal ikke nekte på at utstyrsmengden er i overkant, men jeg liker valgmulighetene det gir. Vurderer å starte eget firma og overføre alt etterhvert - bare manne meg opp til å slutte min vanlige jobb først (dvs, jeg må ha utsikter til nok inntekter til at det lar seg gjøre).

 

Edit:

Også derfor jeg utforsker forskjellige områder, slik at jeg vil ha flere ben å stå på. Føler forøvrig jeg har et stykke igjen til at jeg kan skape bilder av ekstremt høy kvalitet på kommando. Jobber med saken :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Denne karen(?) har tilsynelatende flyttet inn i nabohagenpå nabotomten - noen som kan fortelle meg hva slags dyr det er?

641303946_btuEz-XL.jpg

Bildet er knipset av datteren min (7 år) med D200 og Sigma 70-300 @ 95mm (hun glemte å zoome, stakkar..)

 

Tomten ligger forøvrig brakk (1.5 mål tomt i Bærum er normalt verdt et par millioner, så det er ganske utrolig i seg selv...), og man kan ta bilder som dette der:

521599560_6JqCk-L.jpg

Lenke til kommentar
Denne karen(?) har tilsynelatende flyttet inn i nabohagenpå nabotomten - noen som kan fortelle meg hva slags dyr det er?

Vil tro det er et rådyr (typen Bambi?) Ser de ved jevne mellom her oppe rundt Tanum. Har også sett elg en gang.

Ja, regnet vel med at det var det, men Bambi hadde jo hvite prikker...

 

Jeg blir litt urolig når ville dyr flytter inn i nabolaget. Før man aner det, så begynner de å brenne ned husene våre for å bygge skog og blomsterenger...

Lenke til kommentar
Skal ikke nekte på at utstyrsmengden er i overkant, men jeg liker valgmulighetene det gir. Vurderer å starte eget firma og overføre alt etterhvert - bare manne meg opp til å slutte min vanlige jobb først (dvs, jeg må ha utsikter til nok inntekter til at det lar seg gjøre).

 

Edit:

Også derfor jeg utforsker forskjellige områder, slik at jeg vil ha flere ben å stå på. Føler forøvrig jeg har et stykke igjen til at jeg kan skape bilder av ekstremt høy kvalitet på kommando. Jobber med saken :)

 

høres bra ut =)

 

trikset er nok heller å ha ett ben du fokuserer litt mere på.. tror det er mange som gjør den feilen, og sier at de tar "alt" av oppdrag, og ender opp med å få lite av alt.

Lenke til kommentar
Skal ikke nekte på at utstyrsmengden er i overkant, men jeg liker valgmulighetene det gir. Vurderer å starte eget firma og overføre alt etterhvert - bare manne meg opp til å slutte min vanlige jobb først (dvs, jeg må ha utsikter til nok inntekter til at det lar seg gjøre).

 

Edit:

Også derfor jeg utforsker forskjellige områder, slik at jeg vil ha flere ben å stå på. Føler forøvrig jeg har et stykke igjen til at jeg kan skape bilder av ekstremt høy kvalitet på kommando. Jobber med saken :)

 

høres bra ut =)

 

trikset er nok heller å ha ett ben du fokuserer litt mere på.. tror det er mange som gjør den feilen, og sier at de tar "alt" av oppdrag, og ender opp med å få lite av alt.

Kommer nok til å fokusere på et par områder og ha resten som hobby-områder. Fordypning i diverse områder innen foto er for å lære mer og ha det gøy. Så lenge min vanlige jobb gir penger på konto kan jeg bruke god tid på å eksperimentere og forfine teknikk (samt prøve ut nye ting - ikke minst, kjøpe altfor mye utstyr). Skal man leve av foto har man ikke tid/mulighet/motivasjon til å leke med nye former.

Lenke til kommentar

Jeg lekte forøvrig litt i den andre enden av skalaen i dag - Nikkor 18-55 VR (med gullring og alt... :roll:), og er nå enda mer overbevist enn tidligere om at VR er temmelig unyttig i dette området. Det er sikkert fint for å håndholde ett og annet bilde av noe dødt, men til innendørs "familiefoto" er det komplett ubrukelig, siden man ekstremt fort får problemer med "bevegelige mål" under 1/60 uansett.

 

Ellers var D5000 et ganske trivelig bekjentskap, selv om betjeningen er ufattelig klønete og det er grenseløst irriterende med den digre infoskjermen som lyser når man holder kameraet opp mot øyet. Jeg ble positivt overrasket over hvor bra 3D-tracking fungerer sammen med en 11-punkts AF.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg lekte forøvrig litt i den andre enden av skalaen i dag - Nikkor 18-55 VR (med gullring og alt... :roll:), og er nå enda mer overbevist enn tidligere om at VR er temmelig unyttig i dette området. Det er sikkert fint for å håndholde ett og annet bilde av noe dødt, men til innendørs "familiefoto" er det komplett ubrukelig, siden man ekstremt fort får problemer med "bevegelige mål" under 1/60 uansett.

 

Ellers var D5000 et ganske trivelig bekjentskap, selv om betjeningen er ufattelig klønete og det er grenseløst irriterende med den digre infoskjermen som lyser når man holder kameraet opp mot øyet. Jeg ble positivt overrasket over hvor bra 3D-tracking fungerer sammen med en 11-punkts AF.

Sikker på at du ikke kan slå av skjermen? Forøvrig blir man "ødelagt" for livet om man roter seg inn i godsakene med blender i området f/1.2 - f/2.8. VR fra normalområde til vidvinkel er ingen bombe ikke gir mye effekt. Ikke helt tilfeldig at 24-70mm f/2.8 ikke ble levert med VR (savner det ikke heller).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg lekte forøvrig litt i den andre enden av skalaen i dag - Nikkor 18-55 VR (med gullring og alt... :roll:), og er nå enda mer overbevist enn tidligere om at VR er temmelig unyttig i dette området. Det er sikkert fint for å håndholde ett og annet bilde av noe dødt, men til innendørs "familiefoto" er det komplett ubrukelig, siden man ekstremt fort får problemer med "bevegelige mål" under 1/60 uansett.

Det er litt som å kritisere KLM fordi de ikke har hatt en eneste informativ naturfilm.

 

IS har sin oppgave. Å fryse bevegelige objekter er ikke den oppgaven. Å si at IS/VR er unyttig i det området fordi det ikke fryser bevegelse blir litt merkelig..

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...