Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk første runde med bilder fra Japan Photo XXL idag. Bildene mine med mye grønt i, ble veldig gule. Men det er bare bilder med mye grønt. Alt annet ble bra. Og jeg kjøpte altså inn kalibreringsverktøy før jeg sendte avgårde første bestillinga.

 

Det ene bildet med mye grønt i (1), ble bare litt annerledes, mens det andre (2), mistet snerten helt... :ermm:

 

Og i bestilling nr 2, som allerede er laget, pakket, og sendt, bestilte jeg altså 10 stk av det siste bildet... Jaja.

Glemte du å huke av for at bildene ikke skulle autokorrigeres, da ?

 

Det valget så jeg aldri. Hvor var det hen?

 

Sikkert det som er årsaken. Men men.

Lenke til kommentar
Ingen som har lyst til å låne meg et kalibreringsverktøy? Oslo område... Bildene fra JP XXL ble veldig mørke for min del. Husker noen andre nevnte det her? Er det oss som har u-kalib. skjermer? eller er bildene fra JP XXL litt mørke?

 

Og etterpå sende det til Trondheim :D Mot litt cash såklart ;)

 

Mine kom veldig fine, og mer enn jeg skulle tro lik laptoppen jeg har redigert mye på. Den har jeg vel og merke prøvd å kalibrere selv..

Lenke til kommentar

Ahh, jeg klarer ikke å komme over tanken på 85mm f/1.2L. Jeg har de siste månedene tenkt, egentlig bestemt meg, for å prøve meg som bryllupsfotograf. Pr. i dag har jeg utstyret i signaturen, men føler at jeg trenger 85mm f/1.2 for å levere gode nok bilder, uten å skuffe meg selv.. og mulig brudeparet. Jeg vet at objektivet krever en del mestring og jeg kommer ikke til å dra på oppdrag samme dag som jeg får det. Jeg kommer heller ikke til å ta noen blodpriser siden jeg er helt fersk, men jeg kommer ikke til å jobbe gratis. Jeg har drevet med foto i 7 år, men jeg har aldri hatt noen jobb som innebærer fotografering, men mener selv at jeg er flink til å se det gode bilde og er skikket til å kunne levere gode brudebilder. Jeg vurderer også 135L som en lyssterk tele for å fange situasjoner på litt avstand, i tillegg er det et sinnsykt skarpt glass som egner seg til portretter. Jeg har penger til å kjøpe den nevnte optikken, men lurer på om dere mener det er nødvendig?

Burde jeg i tillegg vurdere 24-70 f/2.8?

Endret av lurfelus
Lenke til kommentar

85/1.2 er et prima objektiv. Men spørsmålet er om du virkelig trenger det, når du allerede har 85/1.8? Det er skarpere på samme blendere, men like fult, prisen er høy for hva du får. Det er ~ett steg mer lyssterkt. Det er merkbart, men ikke revolusjonerende heller.

 

Det blir til syvende og sist ditt valg, du er bare her for å få bekreftet ønsket ditt. ;)

Lenke til kommentar
Kalibrering endrer ikke på det at du kan ha skjermen på for lyst. Du kan justere, du kan ha glemt og så videre.

 

Kalibrering uten krysskalibrering med skriveren med den gjeldende profilen printeren bruker har lite betydning.. :)

 

-

 

Her er alle bildene jeg har fått printet hos JP! :D

 

post-107204-1252072149_thumb.jpg

 

Mange flotte bilder du har tatt. Det jeg ringa rundt var rett og slett utrolig bra!

(vet det er feil tråd for slikt, menmen)

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Flere jeg prater med innenfor bryllupsfotografi bruker stort sett fastoptikk på to hus. Det vil si 24/35/50/85/135-utgavene i L-serien. Uten blits. Er på langt vei enig at brudebilder tatt i sin opprinnelige belysning tar seg bedre ut enn oppstilte bilder med gud-vet-hva-av-type-studiobelysning-og-stæsj.

 

EDIT: Jeg hadde kastet 17-40L i bøtta anytime hvis jeg hadde hatt muligheten til å skaffet meg en 24L.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...