Farner Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Så du tror at jo bedre utstyr du har, jo bedre bilder tar du? neida. Men det er dritt at jeg brukte hele sommern for å få råd til ting til min største hobby, mens andre får det uten å spørre, selv uten at det er hovedhobbyen. Men sånn vil det alltid være, noen er bortskjemte. Skjønner hva du mener. Og det er som du sier - noen vil alltid bare få ting. og saken blir jo det at han vil få fler objektiver enn meg etterhvert hvis han fortsetter som det. Gruer meg til å se hva han får til jul! Mer jobbing på meg fremover! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Så du tror at jo bedre utstyr du har, jo bedre bilder tar du? neida. Men det er dritt at jeg brukte hele sommern for å få råd til ting til min største hobby, mens andre får det uten å spørre, selv uten at det er hovedhobbyen. Men sånn vil det alltid være, noen er bortskjemte. Skjønner hva du mener. Og det er som du sier - noen vil alltid bare få ting. og saken blir jo det at han vil få fler objektiver enn meg etterhvert hvis han fortsetter som det. Gruer meg til å se hva han får til jul! Mer jobbing på meg fremover! Poenget er vel ikke konkurranse om å ha flest objektiver...? Ta bedre bilder, så kan fyren få så mange objektiver han bare vil. Man bruker det man har av utstyr på den beste måten man kan, enten det er ett eller ti objektiver. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Du er ikke alene om å stusse over dette. Men hvis det stemmer at Canon har tro på crop så må de komme med en modell som er hvassere enn dagen 50D - en modell som kan hamle opp med Nikons D300. Tom Jeg ser den. Og jeg håper du har rett. Jeg ønsker nemlig ikke at mellomsegmentet skal bli dominert av fullformat. Fullformat er fint og flott det, for de som trenger det. Jeg ønsker det velkommen, som et suplement, ikke som den hellige gral. For det er det ikke. Sånn som jeg ser det dominerer Canon mer eller mindre bunnsjiktet og toppen av markedet. Men de har ikke det samme grepet på mellomsegmentet. De har ikke noe som konkurer skikkelig med D90 og D300. Tosifferserien fra Canon har blitt mye mer anonym enn det den var. Så joda. Canon bør hoste opp noe hot i mellomsegmentet, om de ikke skal miste grepet ytteligere. Sånn sett kan det være greit å markere endring ved å bruke en ny nummerlogikk. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Poenget er vel ikke konkurranse om å ha flest objektiver...? Ta bedre bilder, så kan fyren få så mange objektiver han bare vil. Man bruker det man har av utstyr på den beste måten man kan, enten det er ett eller ti objektiver. Well said. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Sånn som jeg ser det dominerer Canon mer eller mindre bunnsjiktet og toppen av markedet. Mulig jeg misforstår hva du legger i dette, men jeg tror det er helt feil at Canon dominerer bunnsjiktet - det er et område Nikon har tatt fullstendig balletak på de siste årene, spesielt med D40. Helt siden introduksjonen av D80 har Nikon tatt digre jafs av Canons markedsandeler, og sånt skjer i den delen av markedet hvor det store volumet er (bunnen). De billigste Nikonene er utrolig kjipe og triste, men de er også superbillige og selger som hakka møkk. Jeg tror det at Canon har blitt ganske så most av Nikon de siste par årene har medført en kraftig "rethink" av Canons strategi, og at 7D - om crop-ryktene stemmer - er det første praktiske utkommet av denne nye strategien. Mulige nye normalzoomer i EF-S-mellomklasse (15-85 IS) er også en indikasjon på det. (Til dere med automatisk "anti-fanboy-respons" når noen så mye som tenker en ikke-positiv tanke om deres valgte merke (som dere selvsagt ikke tar så alvorlig, for dere kunne ha valgt hva som helst annet om det bare var like bra): dette er ikke en lovprisning av Nikon, eller en dissing av Canon. Markedsutvikling de siste årene - tror jeg - viser at Nikons langsiktige strategi har vært mer vellykket enn Canons. Da er det ikke uventet at Canon endrer litt på strategien. Selvsagt var 50D det beste valget for deg. Slapp av. ) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Hahaha! I sesong 3 av 24 brukes dette analoge SLR kameraet til tethered shooting. Må heller ikke se vekk ifra hvor mye Canon har solgt av 400D/450D/500D. Endret 31. august 2009 av gorpium Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Sånn som jeg ser det dominerer Canon mer eller mindre bunnsjiktet og toppen av markedet. Mulig jeg misforstår hva du legger i dette, men jeg tror det er helt feil at Canon dominerer bunnsjiktet ... Jeg har ærlig talt ikke finstudert salgstall. Men jeg har inntrykk av at D40 selger mye, men at Canon sin triade (eller hvor mange modeller de nå til en hver tid har) til sammen selger bedre. Correct me if I'm wrong. Hovedpoenget var vel egentlig at Nikon har et godt grep på mellomsegmentet med to særdeles sterke kort, begge er nærmest referansemodeller. Det er i hvert fall dem Pentaxianere sitter å sammenligner med, når de vurderer K-7 i forhold til markedet forøvrig. Canon ønsker kanskje å gjøre noe med dette, noe annet enn å lansere en 5D light eller noe sånt. Det er tross alt APS som dominerer volummessig. Det er lite som tyder på at det vil endre seg særlig med det første. Endret 31. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Sånn som jeg ser det dominerer Canon mer eller mindre bunnsjiktet og toppen av markedet. Mulig jeg misforstår hva du legger i dette, men jeg tror det er helt feil at Canon dominerer bunnsjiktet ... Jeg har ærlig talt ikke finstudert salgstall. Men jeg har inntrykk av at D40 selger mye, men at Canon sin triade (eller hvor mange modeller de nå til en hver tid har) til sammen selger bedre. Correct me if I'm wrong. Jeg har ikke finstudert dem jeg heller, men jeg har sett tall for 2008 som viste at Nikon gikk forbi Canon i markedsandel på verdensbasis. (av en eller annen bisarr grunn klarer jeg nå bare å google frem 2007-tallene...) I Japan hadde de i 2008 39% hver (i Desember 2006 var riktignok Nikon oppe i 47% mot 35%. Da hadde de ligget bak Canon i flere år, men D40 var nylig introdusert). Endret 31. august 2009 av Anew Lenke til kommentar
Mollenpriz Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 PAYDAY. Jeg gleder meg til raskere timer i Lightroom. Jeg gleder meg. Veldig. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Aaah, endelig skal jeg få bestillt 15" MacBook Pro! Lenke til kommentar
phax Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 15" altså? Synes det er udugelig stort til å være en bærbar maskin.. Hvorfor ikke 13" varianten, er jo så mye bedre å drasse med seg. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Grøss og gru: Var på båttur her om dagen og helt tilfeldigvis stod det en kar ved siden av meg med samme kameramerke som meg - jammen var det ikke en K20D også. Det var egentlig bare kamera som var det samme, for mens jeg stod der med 55-300, stod han med den største samlingen av DA*, Limited og andre objektiver jeg har sett. Jeg vekslet mellom TAv og M, mens han kjørte grønn-modus for alle pengene. Viste ikke at grønnmodusen var overlegent alt annet jeg! Endret 31. august 2009 av Ciryaher Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Grønnmodusen er overlegen når andre skal låne kameraet ditt. Da får du auto-ISO med akseptabel lukkertid og blenderåpning Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Grøss og gru:Var på båttur her om dagen og helt tilfeldigvis stod det en kar ved siden av meg med samme kameramerke som meg - jammen var det ikke en K20D også. Det var egentlig bare kamera som var det samme, for mens jeg stod der med 55-300, stod han med den største samlingen av DA*, Limited og andre objektiver jeg har sett. Jeg vekslet mellom TAv og M, mens han kjørte grønn-modus for alle pengene. Viste ikke at grønnmodusen var overlegent alt annet jeg! Litt artig med sånne Limited * folk. De sier de bruker Pentax fordi det gir mest bang for the buck, og så har de en objektivsamling av en annen verden. Dette sier jeg selvfølgelig bare fordi jeg er misunnelig (Når du sier grønn modus, mener du det, eller mener du hyperprogram? For meg er det stor forskjell på det. Jeg bruker faktisk nesten ikke noe annet, når jeg ikke bruker manuell optikk). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 På Canon er (eller muligens var) grønn-modus hjernedød. Den overstyrer filtype (RAW ikke tillatt), samt at blitsen lever sitt eget liv. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 På Canon er (eller muligens var) grønn-modus hjernedød. Den overstyrer filtype (RAW ikke tillatt), samt at blitsen lever sitt eget liv. Tom Omtrent det samme for Pentax. Grønt er for grønnsaker som bare knipser. Mens Hyperprogram blir noe helt annet. Det gir deg fullstendig kontroll over alle billedparametre. Det geniale er at du går sømløst fra Av til Tv, alt etter behov. Utrolig effektivt, syns denne fanboyen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Viste ikke at grønnmodusen var overlegent alt annet jeg! Grønn er "kelnermodus" - sett den på grønn, gi kameraet til kelneren og be ham om å knipse snapshot av bordet. Jajaja - eller komponer selv, så alt er ferdig innstilt og i manuell modus, men det er for mange enklere å bare sette den i grønn. ..Og så må du forklare kelneren at han skal kikke i søkeren og ikke skjermen bakpå. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Dette sier jeg selvfølgelig bare fordi jeg er misunnelig (Når du sier grønn modus, mener du det, eller mener du hyperprogram? For meg er det stor forskjell på det. Jeg bruker faktisk nesten ikke noe annet, når jeg ikke bruker manuell optikk). Ble relativt misunnelig da jeg tillot meg å ta en rask titt på sekken hans mens objektivbytte pågikk. Vurderte om jeg skulle gi han et kakk i bakhodet og vippe han over rekka.. "Grønn" som i den grønne firkanten. Et par av de andre programmene er tidvis helt geniale. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 Aaah, endelig skal jeg få bestillt 15" MacBook Pro! Nope. Trenger maskinkraften. Og trenger 15"... Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 31. august 2009 Rapporter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Hvis jeg ber enn som ikke er kamerakyndig til å ta bilder med kameraet mitt, så vil de fleste bildene bli OK om man kjører på grønn automodus. Setter jeg kameraet på P, må jeg først sørge for at auto-ISO er på, pluss minimum lukkertid og maks ISO er programmert, samt autofokusen er helautomatisk med valg av fokuspunkt og automatisk velger enten stillestående eller bevegelige motiver. Derfor setter jeg min på grønn, da slipper jeg alt det der. Mine bilder er 95% blenderprioritet, 5% manuell. Endret 31. august 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå