Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var litt ironi siden alle sa "kjøp kjøp kjøp"

 

Men MF utgaven høres spennende ut, litt mer krevende.

Håpte at det var ironi ja :) (eller fryktet, alt ettersom).

 

Når jeg først har manuelt kamera, så vil jeg ha MF objektiv også :)

 

Støtter opp under denne argumentasjonen. 35mm på fullformat er meget nice.

Godt mulig 3500 ruller ut av kontoen min i morgen da. Når man kjøper fra Taiwan på Ebay, er det da stuerent å prute på "buy now" pris? Stort sett setter man jo prutbare priser i asiatiske land, så kanskje han forventer at jeg pruter? Er det normalt på Ebay?

Lenke til kommentar
Jeg hørte noen si at f/2.8 ikke er f/2.8 på 1:1, stemmer det?
Ja, både lysstyrke og brennvidde kan forandre seg dramatisk når fokus er langt fra uendelig. Nøyaktig hva som skjer avhenger av designet på objektivet. For å vite nøyaktig hvorda ditt objektiv oppfører seg så er det lurt å ta en test for å bli helt sikker.
Lenke til kommentar
Hvordan tester jeg det?
Du kan få et hint dersom du tar et bilde på manuell med god arbeidsavstand, og deretter går nærmere og tar bilde av samme motivet på 1:1, først med samme innstillinger, deretter til du får lik eksponering. Eksponeringen skal være tilnærmet identisk på de to bildene, men du må antakelig kompensere noe i nærheten av ett blendertrinn på 1:1.
Lenke til kommentar

iflg. Photozone.de mister Sigmaen effektivt ca. 1.5 blendertrinn på 1:1.

 

Dette er tydeligvis en av fordelene med å velge Nikkor fremfor Sigma på macro - Nikkorene rapporterer effektiv blender til kamerahuset, slik at det kompenseres automatisk.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er jo ikke snakk om å bare sette lukkeren til lengre, men at man fysisk mister lys?

Du burde ikke trenge å kompensere med eksponeringskompensasjon, siden lysmåleren jo får mindre lys, siden den effektive blenderåpningen er mindre. Du vil få lenge lukkertider enn du venter for en gitt blender, men du vet i det minste hvorfor...

Lenke til kommentar
Det er jo ikke snakk om å bare sette lukkeren til lengre, men at man fysisk mister lys?

Du burde ikke trenge å kompensere med eksponeringskompensasjon, siden lysmåleren jo får mindre lys, siden den effektive blenderåpningen er mindre. Du vil få lenge lukkertider enn du venter for en gitt blender, men du vet i det minste hvorfor...

 

Hmm, dritt... et halvt blendertrinn det var snakk om?

 

Og slitk skjer ikke på Nikon 105mm VR?

Lenke til kommentar

Halvannet. Det står 4-5 poster over(!)

Du får akkurat det samme problemet med alle (internfokuserende?) makroobjektiver. Forskjellen er at på Nikon (og tydeligvis Tamron) så står det effektive blendertallet i søkeren.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Da har jeg 3750,- å bruke på normalzoom. Blir nok Tamron 17-50mm F/2.8

Du går ikke feil da. Sigma 18-50mm f/2.8 er også et godt alternativ (hvis du ikke er allergisk mot det merket da).

 

Tom

 

Jeg er ikke allergisk mot sigma nei, men vil utligne litt sigma/tamron forholdet i kamerabaggen min :p

Har atm 2 sigma, 1 tamron og 1 nikkor

 

Edit: And needless to say, nikkor 17-55 F/2.8 er i dyreste laget.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Jeg er ikke allergisk mot sigma nei, men vil utligne litt sigma/tamron forholdet i kamerabaggen min :p

Har atm 2 sigma, 1 tamron og 1 nikkor

 

Edit: And needless to say, nikkor 17-55 F/2.8 er i dyreste laget.

Mener å huske at Tamronen er noe lettere.

Ikke voldsomt, men såpass at det kan være en grunn til å velge den framfor Sigma.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke allergisk mot sigma nei, men vil utligne litt sigma/tamron forholdet i kamerabaggen min :p

Har atm 2 sigma, 1 tamron og 1 nikkor

 

Edit: And needless to say, nikkor 17-55 F/2.8 er i dyreste laget.

Mener å huske at Tamronen er noe lettere.

Ikke voldsomt, men såpass at det kan være en grunn til å velge den framfor Sigma.

 

Får uansett 1mm mer vidvinkel, og tilsvarende bildekvalitet til bittelitt lavere pris (3600 vs 3298,-)...

 

Men noen som kan fortelle meg hvorfor ingen har Tamron 17-50mm F/2.8 på lager?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...