Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du KAN stå til å klare deg bra etter fotofagskolen; om du er en av klassensbeste. Tror ikke det er spesielt imponerende om du ligger helt midt på treeet, aldri gjør det spesielt bra i konkuranser og om du ikke får gooode referals av lærere- da står du jo mye bedre til å få deg jobb. Vi har ansatt ett par lærlinger fra kreativefagskole mye pga det læreren sa om de iaf.

Har inntrykk av at det og beherske håndverket og å flink kreativ fotograf ofte ikke er nok.

Handler det ikke også en del om å være litt flink til å "selge" seg selv?

Lenke til kommentar

Kanskje litt off topic, men noe av det viktigste i forhold til å fotografere mennesker tror jeg er "people skills", å kunne snakke med folk, få dem til å føle seg komfortable rundt deg osv. Kanskje noe av det jeg sliter mest med, og som stopper meg fra å satse mer på foto enn det jeg gjør for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Du KAN stå til å klare deg bra etter fotofagskolen; om du er en av klassensbeste. Tror ikke det er spesielt imponerende om du ligger helt midt på treeet, aldri gjør det spesielt bra i konkuranser og om du ikke får gooode referals av lærere- da står du jo mye bedre til å få deg jobb. Vi har ansatt ett par lærlinger fra kreativefagskole mye pga det læreren sa om de iaf.

Har inntrykk av at det og beherske håndverket og å flink kreativ fotograf ofte ikke er nok.

Handler det ikke også en del om å være litt flink til å "selge" seg selv?

 

 

Det er ikke nok å bare ta gode bilder nei. Men du må heller ikke ha magiske people skills, det holder lenge med litt selvironi og at du ikke tar deg selv spesielt høytydelig og kan være litt goofy.

Ellers er det ikke den som snakker mest som er den beste selgeren, det er jo han som får kunden til å tro at de velger selv.. =)

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at det og beherske håndverket og å flink kreativ fotograf ofte ikke er nok.

Handler det ikke også en del om å være litt flink til å "selge" seg selv?

Det er ikke nok å bare ta gode bilder nei. Men du må heller ikke ha magiske people skills, det holder lenge med litt selvironi og at du ikke tar deg selv spesielt høytydelig og kan være litt goofy.

Den rette holdninga å formidle er nok at man har en realistisk men god, tro på seg selv og egne prestasjoner. Har du det, og lykkes med å formidle det til potensiell arbeidsgiver eller kunde, da er nok mye gjort.

 

Jeg har selv jobba med en kombinasjon av salg og håndverk, men i en helt annen bransje. Det gikk dårlig :( Endte opp med en god del gjeld, etter mye hardt arbeid. Det var beinhadt å måtte gi opp, etter å ha investert mye ressurser og følelser i prosjektet.

 

Men jeg tror at jeg formidla de rette holdningen i forhold til produktet mitt. Så det var nok ikke der det svikta. Allikevel syntes jeg salgsbiten var det vanskeligste. Det å få kunden til å ta den endelige salgsbeslutningen. Det skorta vel heller på den lille kynismen som gjerne trengs for å lirke og "lure" kunden til å handle.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg ærlig innrømme at jeg eier ikke "people skills" til å bli en studiofotograf. Er heller ikke en "såpselger" type.

Kan anbefale og "selge" ett produkt jeg liker meget godt, men kan ikke selge meg selv som bedre enn alle de andre som er like god eller bedre.

 

Har selvironi, men den humoren er best nord for moralgrensa :!:

Lenke til kommentar
Jeg ærlig innrømme at jeg eier ikke "people skills" til å bli en studiofotograf. Er heller ikke en "såpselger" type.

Kan anbefale og "selge" ett produkt jeg liker meget godt, men kan ikke selge meg selv som bedre enn alle de andre som er like god eller bedre.

 

Har selvironi, men den humoren er best nord for moralgrensa :!:

 

 

Det høres ut som meg, ja. Er velsignet med en god dose sjenerthet også, på toppen av det hele :p

Lenke til kommentar

Jeg vet, bor på st. hanshaugen og har folk rundt meg hele tiden, men jeg hater å vise meg på gata med kameraet, tiltrekker meg så mye oppmerksomhet og da har jeg ikke engang på 70-200. I morgen vil det være folk med kameraer overalt og jeg kan lett snappe opp masse artige situasjoner og uttrykk umerket.

Lenke til kommentar

Det er sant det, alltid lettere å fotografere folk på store arrangementer, som regel er det flere idioter som raver rundt med speilreflekser der også, og det virker som fol er mer "forberedt" på å bli fotografert på større tilstelninger.

Fin måte å manne seg opp til å våge seg utpå street på :p

Lenke til kommentar

Street er definitivt en sjanger som krever litt mot. Jeg er gjerne litt "tøffere" når jeg går sammen med andre, men stikker jeg ut alene for å ta bilder blir det gjerne veldig lite bra jeg kommer hjem med. Er jeg ute å reiser i et annet land kan jeg gå med kameraet over skulderen, knipse og smile til folk, rart med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...