Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Du KAN stå til å klare deg bra etter fotofagskolen; om du er en av klassensbeste. Tror ikke det er spesielt imponerende om du ligger helt midt på treeet, aldri gjør det spesielt bra i konkuranser og om du ikke får gooode referals av lærere- da står du jo mye bedre til å få deg jobb. Vi har ansatt ett par lærlinger fra kreativefagskole mye pga det læreren sa om de iaf.

 

Har fortsatt 3 klasse å tenkte på. Dessuten tror jeg det blir friår til jobb nesteår så får vi se hva 2011/2012 bringer. Hvis jeg har klart å utvikle meg endel til det og viser at jeg skiller meg litt ut prøver jeg meg sikkert. Mye PS kurs og foto kurs! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal være rimelig bortskjemt på dyr mat for at du ikke skal kunne leve på de penga.

 

Nå går vel over halvparten (av de 6000 man får hver måned) til husleie. Noe går til mobil, internett, strøm. Skolebøker bør man kjøpe i løpet av semesteret også. Pils er heller ikke gratis. Selv om man spiser billig så koster mat penger. Så det er nok ikke veldig mye.

Lenke til kommentar
Jeg går på Norsk Fotofagskole.

Lærerne på skolen er blant de beste fotografene i landet, i tillegg til at det blir holdt workshops/foredrag fra både nasjonalt og internasjonalt svært anerkjente fotografer.

 

Jeg henger ikke så særlig mye på forum, bare se postcounten. Er fullt over alt som kreves for å klare seg i bransjen, du gir liksom uttrykk for noe annet.

 

Virker som du tar det litt personlig. Spørsmålene/menignene mine var ment generelt om unge mennesker som har oppdaget fotografering og speilrefleks etc.

 

Vet at Lasse Berre styrer der oppe. Da jeg jobbet på Statoil'n på byåsen kjøpte han en stor grillpølse med sinnsykt mye rekesalat som han skulle ta bilder av :p En artig kar.

Han har/hadde studio i Ila området hvis ikke jeg tar helt feil. Han tok utdannelsen sin i California, ikke i Norge ;)

 

Husker ikke akkurat året jeg vurderte å søke. Men det er mulig det var 2001/2002. Skolen befant seg på Ila.

 

Du KAN stå til å klare deg bra etter fotofagskolen; om du er en av klassensbeste. Tror ikke det er spesielt imponerende om du ligger helt midt på treeet, aldri gjør det spesielt bra i konkuranser og om du ikke får gooode referals av lærere- da står du jo mye bedre til å få deg jobb. Vi har ansatt ett par lærlinger fra kreativefagskole mye pga det læreren sa om de iaf.

 

I fjor sommer snakket jeg med en som hadde gått Norges Kreative Fagskole i Tønsberg. Han fikk seg jobb til slutt og sa selv at han var skikkelig heldig.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Nettop. Det jeg sier. Om du er en av de beste kan det være en god start, og du går jo ikke en skole i håp om du blir helt midt på treet god, og om du faktisk dedikerer litt mere tid enn de andre, så er chances at du også blir bedre, og har OK sjanser i arbeidslivet etterpå =)

 

Tror fotofagskolen by FAR er den som har flest studenter ut i jobb etter ferdig skoletid, though. MYE bedre enn kreative fagskole, som har egentlig har litt labert rykte ^^

Endret av cruelphotography
Lenke til kommentar

47300 i semesteret sto det på lanekassen.no. Det er vel godt over 6000 i hver studiemånede? På de fleste boligene jeg har sett på, er internett, kabel og som regel strøm med i prisen. Kjøper man brukte bøker er ingen penger tapt neste semester.

 

Du skal være rimelig bortskjemt på dyr mat for at du ikke skal kunne leve på de penga.

Du skal kanskje ikke bare sitte på rommet om kveldene?

 

Tom

 

 

Pfft, studentenes drikkekultur er overvurdert. Sånn som mange får det til å virke, er det et under at noen av dem noensinne klarte seg før de ble atten.

 

Disclaimer: Jeg bor hjemme, og tok kun lån for å få et billig lån så jeg evt slipper å måtte låne mye i fremtiden, og har derfor ingen direkte erfaring, men med mindre man ser på festing m/ alkohol som en nødvendighet, kan jeg ikke skjønne at såpass mange klager, og går så langt som å kalle landet for "verdens rikeste u-land".

Lenke til kommentar
47300 i semesteret sto det på lanekassen.no. Det er vel godt over 6000 i hver studiemånede? På de fleste boligene jeg har sett på, er internett, kabel og som regel strøm med i prisen. Kjøper man brukte bøker er ingen penger tapt neste semester.

 

Du får ca 17000 i august (1. måneden) og det samme i januar. Resten av månedene får du rundt 6000. Det er vel kanskje nærmere 6500 nå.

Lenke til kommentar

Man må itillegg tenke på at utdannelsen koster ca. 40-50.000kr. pr. semester. Kan være greit å sjekke hvordan jobbmulighetene er før man betaler den regningen.

 

Jeg hadde store drømmer om å bli helikopeter pilot. Utdanningen kostet en halv mill. i Norge. Etter å ha ringt flere helikopter baser i Norge slo jeg den drømmen fra meg. En av dem jeg snakket med fortalte meg at det var gutter/menn som sto i kø for å få sjansen til å fly. En av de hadde t.o.m. tilbydd seg å klippe gresset rundt på basen bare for å være i nærheten av ett helikopter. Der sparte jeg meg litt penger :)

Lenke til kommentar

Ildhode: Njæ, synes bare du var litt bastant i førsteposten, litt vanskelig å se hva slags folk du sikter til.

 

Lasse Berre tror jeg ikke jobber der lenger, og det er Roar Øhlander som styrer alt (og har gjort det siden starten). Ellers så er de faste lærerne Arild Juul og GT Nergaard. Agnete Brun pleier vel å ha workshop der ganske ofte i tillegg til en bråte andre. Regner med Morten Krogvold har vært innom også, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Det cruelphotography sier stemmer ganske bra, fotofagskolen har størst prosent med elever som faktisk ender opp med å drive med foto, husker ikke helt hvor mange - men tror det er godt over 60 prosent, kanskje 70.

Lenke til kommentar
47300 i semesteret sto det på lanekassen.no. Det er vel godt over 6000 i hver studiemånede? På de fleste boligene jeg har sett på, er internett, kabel og som regel strøm med i prisen. Kjøper man brukte bøker er ingen penger tapt neste semester.

 

Regnestykket ditt ser vel og bra ut på papiret/skjermen, men uten at du har prøvd å leve på lån og stipend så er det vanskelig å forestille seg hvor fort pengene egentlig går. Legger du til bil i regnestykket kommer det enda dårligere ut.

 

-

 

Er halvveis nede i en boks Newcaste Brown Ale. Det var ikke noe for meg; Kilkenny er uendelig mye diggere.

 

Francis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
47300 i semesteret sto det på lanekassen.no. Det er vel godt over 6000 i hver studiemånede? På de fleste boligene jeg har sett på, er internett, kabel og som regel strøm med i prisen. Kjøper man brukte bøker er ingen penger tapt neste semester.

 

Jeg studerer nå i Oslo og her er det ikke akkuratt billigt å bo. Jeg var heldig og bor for i et ganske stort hus for 3800 + strøm (med noen venner).

Etter at månedskort for kollektivtransport er betalt har jeg med andre ord ca 2000,- som skal gå til mat, mobilregninger og andre utgifter. Har en noen gang levd som student så vet en fort at 2000 kroner er ikke akkuratt stort å leve for.

 

Det går selvsagt ann, men da skal en leve trangt. Penger forsvinner mye kjappere enn en ofte vil tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...