Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kult å vise fram råfiler da?

 

Egentlig ser jeg ikke på det som noe problem, greit at jeg ser forskjellen, men det gjør ikke besteforeldre som skal se feriebilder ect. For de er alt "guu kor flott"

 

Er heller ikke så keen på å batchkonvertere fra lightroom siden det tar uendelig lang tid. Og jeg ender opp med å ha en del jpeg bilder jeg bare viser en gang.

 

Vet jeg kan gjøre det, vise de, for så å slette de, men vil helst bare ha de på dataen og streame via ps3 ;)

Lenke til kommentar
Fikk vite idag at jeg blir arbeidsledig i slutten av måneden. Tips til hvor en nyutdannet dataingeniør kan se etter jobb?

Igjen har jeg bare en tillitserklæring. Velkommen i klubben. :)

 

Har lagt inn CV på Finn, Manpower og Kongsberggruppen.

 

Vil helst jobbe med programmering og/eller databaser. Jeg trives godt med å jobbe med .NET da det er det jeg har desidert med erfaring med. C, C++, Java og web er også interessant.

 

Francis

Og du bruker film?

 

:p

Lenke til kommentar
Egentlig ser jeg ikke på det som noe problem, greit at jeg ser forskjellen, men det gjør ikke besteforeldre som skal se feriebilder ect. For de er alt "guu kor flott"

 

Er heller ikke så keen på å batchkonvertere fra lightroom siden det tar uendelig lang tid. Og jeg ender opp med å ha en del jpeg bilder jeg bare viser en gang.

 

Vet jeg kan gjøre det, vise de, for så å slette de, men vil helst bare ha de på dataen og streame via ps3 ;)

Vel, som sagt, råfiler er ikkje laga med formålet å visast fram og eg tvilar svært sterkt på at det skulle fins eit program for PS3 som klarar å vise det heller. Trur nesten du er pent nødt til å finne deg i å lage JPEG's.

Lenke til kommentar
Har desverre ikke så mye konkret å bidra med. Annet enn en sympatierklæring.

 

Du er ung, så du er atraktiv i arbeidsmarkedet. Tenk positivt, så finner du garantert råd etterhvert.

 

Og så er det lurt å bruke "fritida" konstruktivt så lenge den varer, holde seg aktiv også på andre områder. Tenk f.eks på alle motivene som du tidligere ikke har hatt mulighet til å utforske tilstrekkelig :)

 

Det ordner seg nok. Det eneste som kanskje er positivt, er som du sier mulighetene til å bruke mer tid på foto-hobbyen. Den har blitt kraftig forsømt i det siste :(.

 

 

Og du bruker film?

 

:p

 

Ja :D Jeg er absolutt ikke imot digital fotografering, men trives godt med det analoge når det kommer til bilder. Det handler også om penger. Jeg hadde (og har fortsatt ikke) ikke råd til et flott digitalkamera som ga lysmåling med manuelt glass; derimot ga F5 meg den funksjonen til beskjedne 2500,-. IMO er det svært mye kamera for pengene.

 

Over til noe hyggelig. Tror jeg er klar for å fotografere konfirmasjonen til svigerinna mi:

 

post-56362-1250627116_thumb.jpg

 

Ektar ute og Portra inne, så supplerer jeg med FP4+ og P3200 for B/W bildene.

 

Tåler Portra å bli presset til 800 hvis jeg trenger hastigheten?

 

Francis :)

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Egentlig ser jeg ikke på det som noe problem, greit at jeg ser forskjellen, men det gjør ikke besteforeldre som skal se feriebilder ect. For de er alt "guu kor flott"

 

Er heller ikke så keen på å batchkonvertere fra lightroom siden det tar uendelig lang tid. Og jeg ender opp med å ha en del jpeg bilder jeg bare viser en gang.

 

Vet jeg kan gjøre det, vise de, for så å slette de, men vil helst bare ha de på dataen og streame via ps3 ;)

Vel, som sagt, råfiler er ikkje laga med formålet å visast fram og eg tvilar svært sterkt på at det skulle fins eit program for PS3 som klarar å vise det heller. Trur nesten du er pent nødt til å finne deg i å lage JPEG's.

 

Jaja, får bare vise de på pcen da, eller lage jpeg's...

Lenke til kommentar
Men du har råd til å bruke mye peng på film? :p

 

B/W er ikke dyrt hvis du fremkaller selv. Spesielt gjelder det hvis man bruker billig film som Foma til 15kr + mva / film.

 

Farge blir annerledes - det er dyrt. Til konfirmasjonen er det svigerfar som betaler filmen siden det er hans datter som er i sentrum.

 

Francis

Lenke til kommentar
Men jeg vil ha den !

Da får du kjøpe en D300 og male ny D400 logo på den :p

 

Hva er det en D400 skal komme med, ettersom du er så keen på den istedet for D300s?

 

Tom

Ok, hvis jeg er bort ifra D400 så er det... ingen som står igjen. D300s har filmopptak, noe jeg ikke trenger. D700 er for dyr. D90 er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Men jeg vil ha den !

Da får du kjøpe en D300 og male ny D400 logo på den :p

 

Hva er det en D400 skal komme med, ettersom du er så keen på den istedet for D300s?

 

Tom

Ok, hvis jeg er bort ifra D400 så er det... ingen som står igjen. D300s har filmopptak, noe jeg ikke trenger. D700 er for dyr. D90 er uakseptabelt.

hva er galt med d300 a? for dyr til "å være på vei ut"?

 

edit: damit tomsi42

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Men du har råd til å bruke mye peng på film? :p

 

B/W er ikke dyrt hvis du fremkaller selv. Spesielt gjelder det hvis man bruker billig film som Foma til 15kr + mva / film.

 

Farge blir annerledes - det er dyrt. Til konfirmasjonen er det svigerfar som betaler filmen siden det er hans datter som er i sentrum.

 

Francis

Fair enough.

15 kr er temmelig billig, men har du regnet ut hvor mye du har brukt på film (farge/bw), samt kjemikalier til nå? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...