Inc Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) En litt artig historie fra ferienturen jeg hadde for en uke siden. I disse dager med krav til nye pass(bilde) som skal være av en slik art at maskiner kan scanne gjennom databaser og annet for å finnet evt like treff. Utartet det seg komikk da fyren som jeg ikke skal nevne navn, men som er i nær relasjon til meg hadde kjøpt seg nytt kompakt kamera. I sikkerhetskontrollen spør fruen til denne "nær relaterte mannen av meg", hvorfor han hadde kjøpt nytt kamera når det gamle fremdeles virket? Den nær relaterte mannen av meg sa at dette kameraet hadde flere og bedre funksjoner som ville hjelpe han i å ta bedre bilder. #Åh? sier du det svarte fruen# og ba så om få se på dette vidunderet. Etter en liten stund med trykking og "hmming" spurte fruen hvorfor han ikke hadde tatt flere bilder av henne? Jo, det er en sånn bilde\ansiktsgjennkjenningsfunksjon som "husker" hvem jeg har tatt bilde av. Og dette hjelper deg å ta bedre bilder, svarte fruen? Absolutt! Med deg ute av rammen på bildene mine har jeg endelig klart å ta skarpe bilder med flotte farger og mye liv. Og jeg kunne ikke tolke det på annen måte enn han var mektig lei en viss person. Det med ansiktsgjennkjenning var bare oppspin fra hans side. Jeg er trøøt og blåser en lang masrje i leif og ordtelling Endret 26. mai 2008 av Inc Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Har lett litt rundt, men finner ingenting til mac.. Kansje jeg finner noe i Aperture 2 imorgen.. Men takk likevell. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Beklager, eg gløymde at du hadde Mac. Denne skal, i følge Ken Rockwell, kunne gjere dette. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Da har jeg sendt av gårde en søknad om aller nådigst å få bli artikkelforfatter på Wikien. Jeg ser for meg at jeg lager en artikkel om fargerom som en "pilot" på Wikikonseptet... Om jeg får "jobben" da. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er ikke poenget med wiki at leserne endrer den? Det må selvsagt være en viss form for kontroll, men sikkert mange som kan hjelpe til med litt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Joda, men så lenge den er i beta vil de ikke slippe til alle på en gang. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Beklager, eg gløymde at du hadde Mac. Denne skal, i følge Ken Rockwell, kunne gjere dette. Kanon!! Takker så mye. Regner med det er "Camera Actuations" som er telleren.. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Det jeg gjør for å holde meg oppdatert på antall eksponeringer mine kamerahus har vært igjennom er å følge med på navnet på bildefilen. IMG_8437 sier at det bilde er nr 8437 i den syklussen - for telleren tilbakestilles på hver 9999-ende eksponering. Min 400D er for tiden oppe i 48 437 eksponeringer fordi jeg har fulgt med hver gang den har blitt tilbakestilt til IMG_0001 (unøyaktig regning) Endret 27. mai 2008 av gorpium Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Men jeg ser jo mange som selger D70er og D80er, og de opplyser om antall eksponeringer.. Kanskje de har klart å holde tellinga? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Men jeg ser jo mange som selger D70er og D80er, og de opplyser om antall eksponeringer.. Trenger ikke dermed bety at de har funnet det ut selv. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 eller at noen ikke klarer å telle forbi 9999.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Da har jeg sendt av gårde en søknad om aller nådigst å få bli artikkelforfatter på Wikien. Jeg ser for meg at jeg lager en artikkel om fargerom som en "pilot" på Wikikonseptet... Om jeg får "jobben" da. Hvor kan vi sende søknaden ? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Da har jeg sendt av gårde en søknad om aller nådigst å få bli artikkelforfatter på Wikien. Jeg ser for meg at jeg lager en artikkel om fargerom som en "pilot" på Wikikonseptet... Om jeg får "jobben" da. Hvor kan vi sende søknaden ? Pff, bare glem det.. Neida, just kidding. Send på mail eller PM til Dotten (brukeren altså).. Endret 27. mai 2008 av Gissan Lenke til kommentar
Asmod Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Fikk mail fra Adorama for ett par dager siden hvor de hadde lagt med sporingsnummeret for pakken min hos UPS, men nummeret er fremdeles ikke registrert hos UPS. Noen som har bestilt fra Adorama før som vet hvor lang tid det tar før det registreres? Lenke til kommentar
Saftret Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal muligens selge Nikon D40x til en kompis. Det følger med 18-55mm, 2x1 gb minnekort, en liten snutebag og en fjernkontroll. Er 3500 for lite å ta? Er det verdt mer? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Sitter her, lettere frustert... Med tanke på at PC-en går som sirup, og raw-konverteren ikke funker, tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve ut TIFF på D300. Disse filene er dobbelt så store som NEF-filene, hvorfor? Sitter også med blandede følelser ang. bildekvaliteten på D300. Bildene syns jeg blir for harde og grumsete, menmulig jeg allerede har glemt hvordan D200 var. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Er det noen andre enn meg som er interessert i å bygge opp den Wikien?Ja, det er det. Det kan være et kjærkomment sted å linke til for svar på mange banale spørsmål, som forsvinner langt ned i forumet, eller på artikkel-listene for den saks skyld... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal muligens selge Nikon D40x til en kompis. Det følger med 18-55mm, 2x1 gb minnekort, en liten snutebag og en fjernkontroll. Er 3500 for lite å ta? Er det verdt mer? Nikon D40x ligner mer på D60 enn D40, men med tanke på at D40 med 18-55 går for så lite som 2500 for tiden, så synes jeg 3500 hørtes dyrt ut. Minnekortene er ikke verdt mange kronene, snutebag'en et par hundre og fjernkontrollen 100 kroner. Ville prøvd å selge D40x brukt til omtrent samme pris som D40 nytt. 2500-3000 er en fair pris for denne pakken. Med tanke på at PC-en går som sirup, og raw-konverteren ikke funker, tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve ut TIFF på D300. Disse filene er dobbelt så store som NEF-filene, hvorfor? Så vidt jeg vet, er TIFF helt ukomprimert, mens NEF/RAW er svakt komprimert (antakeligvis såkalt no-loss komprimering). Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Skal muligens selge Nikon D40x til en kompis. Det følger med 18-55mm, 2x1 gb minnekort, en liten snutebag og en fjernkontroll. Er 3500 for lite å ta? Er det verdt mer? Nikon D40x ligner mer på D60 enn D40, men med tanke på at D40 med 18-55 går for så lite som 2500 for tiden, så synes jeg 3500 hørtes dyrt ut. Minnekortene er ikke verdt mange kronene, snutebag'en et par hundre og fjernkontrollen 100 kroner. Ville prøvd å selge D40x brukt til omtrent samme pris som D40 nytt. 2500-3000 er en fair pris for denne pakken. D40x går jo for 4985,- med 18-55. (Da regner jeg ikke med JPs til 3999, da de har 0 på lager og hus uten objektiv koster det samme så regner med at det er feil) Så 2500-3000 vil jeg si er en dårlig pris for selger. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Men gir TIFF like god/bedre etterbehandlingsmuligheter? Uten WB altså... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå