Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

En litt artig historie fra ferienturen jeg hadde for en uke siden.

I disse dager med krav til nye pass(bilde) som skal være av en slik art at maskiner kan scanne gjennom databaser og annet for å finnet evt like treff. Utartet det seg komikk da fyren som jeg ikke skal nevne navn, men som er i nær relasjon til meg hadde kjøpt seg nytt kompakt kamera.

I sikkerhetskontrollen spør fruen til denne "nær relaterte mannen av meg", hvorfor han hadde kjøpt nytt kamera når det gamle fremdeles virket?

Den nær relaterte mannen av meg sa at dette kameraet hadde flere og bedre funksjoner som ville hjelpe han i å ta bedre bilder.

#Åh? sier du det svarte fruen#

og ba så om få se på dette vidunderet.

Etter en liten stund med trykking og "hmming" spurte fruen hvorfor han ikke hadde tatt flere bilder av henne?

Jo, det er en sånn bilde\ansiktsgjennkjenningsfunksjon som "husker" hvem jeg har tatt bilde av.

Og dette hjelper deg å ta bedre bilder, svarte fruen?

Absolutt! Med deg ute av rammen på bildene mine har jeg endelig klart å ta skarpe bilder med flotte farger og mye liv.

 

Og jeg kunne ikke tolke det på annen måte enn han var mektig lei en viss person.

Det med ansiktsgjennkjenning var bare oppspin fra hans side.

 

Jeg er trøøt og blåser en lang masrje i leif og ordtelling

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg gjør for å holde meg oppdatert på antall eksponeringer mine kamerahus har vært igjennom er å følge med på navnet på bildefilen.

IMG_8437 sier at det bilde er nr 8437 i den syklussen - for telleren tilbakestilles på hver 9999-ende eksponering.

 

Min 400D er for tiden oppe i 48 437 eksponeringer fordi jeg har fulgt med hver gang den har blitt tilbakestilt til IMG_0001

 

(unøyaktig regning)

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Da har jeg sendt av gårde en søknad om aller nådigst å få bli artikkelforfatter på Wikien. Jeg ser for meg at jeg lager en artikkel om fargerom som en "pilot" på Wikikonseptet...

 

Om jeg får "jobben" da.

 

Hvor kan vi sende søknaden ? :D

Pff, bare glem det.. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neida, just kidding. Send på mail eller PM til Dotten (brukeren altså).. :)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Fikk mail fra Adorama for ett par dager siden hvor de hadde lagt med sporingsnummeret for pakken min hos UPS, men nummeret er fremdeles ikke registrert hos UPS. :wallbash:

Noen som har bestilt fra Adorama før som vet hvor lang tid det tar før det registreres?

Lenke til kommentar

Sitter her, lettere frustert...

 

Med tanke på at PC-en går som sirup, og raw-konverteren ikke funker, tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve ut TIFF på D300. Disse filene er dobbelt så store som NEF-filene, hvorfor?

 

Sitter også med blandede følelser ang. bildekvaliteten på D300.

Bildene syns jeg blir for harde og grumsete, menmulig jeg allerede har glemt hvordan D200 var.

Lenke til kommentar
Skal muligens selge Nikon D40x til en kompis. Det følger med 18-55mm, 2x1 gb minnekort, en liten snutebag og en fjernkontroll. Er 3500 for lite å ta? Er det verdt mer?

Nikon D40x ligner mer på D60 enn D40, men med tanke på at D40 med 18-55 går for så lite som 2500 for tiden, så synes jeg 3500 hørtes dyrt ut. Minnekortene er ikke verdt mange kronene, snutebag'en et par hundre og fjernkontrollen 100 kroner. Ville prøvd å selge D40x brukt til omtrent samme pris som D40 nytt. 2500-3000 er en fair pris for denne pakken.

 

Med tanke på at PC-en går som sirup, og raw-konverteren ikke funker, tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve ut TIFF på D300. Disse filene er dobbelt så store som NEF-filene, hvorfor?

Så vidt jeg vet, er TIFF helt ukomprimert, mens NEF/RAW er svakt komprimert (antakeligvis såkalt no-loss komprimering).

Lenke til kommentar
Skal muligens selge Nikon D40x til en kompis. Det følger med 18-55mm, 2x1 gb minnekort, en liten snutebag og en fjernkontroll. Er 3500 for lite å ta? Er det verdt mer?

Nikon D40x ligner mer på D60 enn D40, men med tanke på at D40 med 18-55 går for så lite som 2500 for tiden, så synes jeg 3500 hørtes dyrt ut. Minnekortene er ikke verdt mange kronene, snutebag'en et par hundre og fjernkontrollen 100 kroner. Ville prøvd å selge D40x brukt til omtrent samme pris som D40 nytt. 2500-3000 er en fair pris for denne pakken.

 

D40x går jo for 4985,- med 18-55. (Da regner jeg ikke med JPs til 3999, da de har 0 på lager og hus uten objektiv koster det samme så regner med at det er feil)

Så 2500-3000 vil jeg si er en dårlig pris for selger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...