Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bidrar gjerne, selv om jeg har litt begrenset med tid til de lange avhandlingene (som det sikkert uansett er andre som er mer kvalifiserte til å komme med...)

 

Kan vi Wikifisere Kim Ares kjøpegaid? Tror ikke det er så moro å sitte med den alene. Ellers trenger vi bla. artikler om hvordan dybdeskarphet henger sammen, hva som ligger i begrepet "normal", en balansert artikkel om råformatets fortreffelighet, noe om fargerom osv..

Lenke til kommentar
Fotokompendiet er vel også en kandidat for Wikifisering?

Ja! Jeg har ikke en gang sett på Wikien, men kan vi pille fra hverandre kompendiet i en rekke mindre artikler, og så sette dem inn i en sammenheng? Litt som en trail i Suns Java tutorials, om det sier folk noe... :roll:

Lenke til kommentar
Fotokompendiet er vel også en kandidat for Wikifisering?

Ja! Jeg har ikke en gang sett på Wikien, men kan vi pille fra hverandre kompendiet i en rekke mindre artikler, og så sette dem inn i en sammenheng? Litt som en trail i Suns Java tutorials, om det sier folk noe... :roll:

Det høres ut som en god ide. Det er veldig mye informasjon i kompendiet, som kan virke overveldene for mange nybegynnere, så den bør deles opp i flere artikler.

 

Suns Java tutorials kan forøvrg anbefales for de som liker sånt ;) Nei - det har ingenting med kaffe å gjøre ...

Tom

Lenke til kommentar
Orket ikke en egen tråd for dette lille spørsmålet, men hva skjer\har skjedd hvis søylen går gjennom taket slik som her

 

Du har utbrente områder

 

Nei, fordi søylen er ikke i kanten av diagrammet. Husk at høyden av histogrammet viser hvor mange punkter i bildet som har akkurat den "fargen". Men når det er veldig mange punkter med samme farge, så bir søylen veldig høy, og da kutter man heller vekk toppen, enn å skalere ned resten (for da hadde det sett slik ut: ___________!____)

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du har utbrente områder

Nei, fordi søylen er ikke i kanten av diagrammet. Husk at høyden av histogrammet viser hvor mange punkter i bildet som har akkurat den "fargen". Men når det er veldig mange punkter med samme farge, så bir søylen veldig høy, og da kutter man heller vekk toppen, enn å skalere ned resten (for da hadde det sett slik ut: ___________!____)

Selv om Toms svar er 100% korrekt, så føler jeg bare for å understreke at det absolutt ikke er noe galt med et slikt histogram.

Lenke til kommentar

Du har utbrente områder

Nei, fordi søylen er ikke i kanten av diagrammet. Husk at høyden av histogrammet viser hvor mange punkter i bildet som har akkurat den "fargen". Men når det er veldig mange punkter med samme farge, så bir søylen veldig høy, og da kutter man heller vekk toppen, enn å skalere ned resten (for da hadde det sett slik ut: ___________!____)

Selv om Toms svar er 100% korrekt, så føler jeg bare for å understreke at det absolutt ikke er noe galt med et slikt histogram.

Akkurat i dette tilfelle var det ett s\h bildet med en smule mye hvit i :wee:

Lenke til kommentar
Sliter med å finne ut hvor mange bilder jeg har tatt med min D80, og jeg har ikke bruksanvisning..

 

Noen som kan hjelpe?

Står i EXIF'en på bildet. Det er vel kun Nikon og veldig dyre Canon'er som har den muligheten (hvis jeg husker rett).

...men det er ikke en standard del av EXIF, så man må ha programvare som leser produsentenes utvidede EXIF-felter. Eksempelvis IrfanView, Opanda og muligens FastStone.

Lenke til kommentar
Jeg bidrar gjerne, selv om jeg har litt begrenset med tid til de lange avhandlingene (som det sikkert uansett er andre som er mer kvalifiserte til å komme med...)
Husk at mye av informasjonen har vi allerede i forumet, igjennom årenes løp har det meste blitt besvart i en eller annen form. I mange tilfeller er det bare å finne tråden og hente ut teksten og sette den rett inn i wikien.

 

Den store fordelen med en wiki er at informasjonen kan organiseres sånn at man greit kan finne fram.

Lenke til kommentar
Akkurat i dette tilfelle var det ett s\h bildet med en smule mye hvit i :wee:

Det ser ut som det er mye av en lys gråtone, ikke helt hvitt.

 

Jeg synes det er litt dårlig at skalaen ser ut til å gå gjennom taket. Jeg skjønner godt at det kan gi opphav til bekymringer selv om alt er i orden. Hvis jeg hadde laget den skalaen ville jeg nok laget y-aksen logaritmisk sånn at det blir lett å se både høye og lave verdier uten at kurven stanger i taket.

Lenke til kommentar

Ja, som tomsi42 står dette i EXIF, det er berre ikkje alle program som kan lese det. Last ned t.d. PhotoME og opne eit JPEG-bilete tatt med kamera ditt i dette. Under Manufacturer notes, nesten heilt nederst, finn du Shutter count. Reknar med dette er antal eksponeringar.

 

Redigert: Tomsi, ikkje Anew.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...