Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

ahh... damit... jeg burde nok fulgt bedre med på infoen om 500d da den ble lansert :blush:

dersom ikke filstørrelsen (på hvert enkelt bilde) er veldig stor, fungerer vel version II også ;)

Kommer også an på skuddtakt: Båndbredden blir skuddtakt * bildestørrelse..

Og - er det kjapt nok til film?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ahh... damit... jeg burde nok fulgt bedre med på infoen om 500d da den ble lansert :blush:

dersom ikke filstørrelsen (på hvert enkelt bilde) er veldig stor, fungerer vel version II også ;)

Kommer også an på skuddtakt: Båndbredden blir skuddtakt * bildestørrelse..

Og - er det kjapt nok til film?

Er klar over at skuddtakt også bør tas med i vurderingen, men dersom ikke "knappen" blir holdt inne, bør ikke ikke dette være akilleshælen.

 

(Vet ikke hvordan bryllups-fotografer forholder seg til seriebildemodus og filming.)

 

EDIT: mulig jeg bare prater skit. Tenker jeg stopper "rådgivingen" der :D

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Idag må jeg hamsre minnekort til 500D, brylluppshoot i helga. Skal antakelig låne med en 40D men jeg har minnekort til den. ...
Jer har ikke fotografert bryllup, men jeg har drevet litt med konsertfoto hvor det klart kan være praktisk med to kamerahus. Jeg har der forsøkt å bruke ett hus med etthjuls-interface, og ett med tohjuls-interface.

 

For meg fungerte det veldig dårlig, selv om jeg kjente begge husene ut og inn. Jeg opplevde at det å stadig skulle forholde seg til ny ergonomi, stjal konsentrasjon og gikk ut over kreativiteten min. Nå bør det kanskje og nevnes at tohjulskameraet var mer responsivt på alle måter, så det førte også til et taktskifte. Det er kanskje ikke like viktig ved bryllupsfotografering? Vet ikke, for det har jeg null erfaring med.

Jeg endte i hvert fall opp med heller å bytte optikk på tohjulskameraet.

 

Jeg mista riktignok noen øyeblikk på det, men jeg opplevde at jeg var mer på hugget når jeg hadde rett objektiv på kamera.

 

Nå er kanskje du flinkere enn meg til å forholde deg til sånne stadige endringer, men det kan hende at du gjør klokt i å tenke gjennom det en gang til, det å skulle bruke to så radikalt ulike hus samtidig.

Lenke til kommentar
For meg fungerte det veldig dårlig, selv om jeg kjente begge husene ut og inn. Jeg opplevde at det å stadig skulle forholde seg til ny ergonomi, stjal konsentrasjon og gikk ut over kreativiteten min. Nå bør det kanskje og nevnes at tohjulskameraet var mer responsivt på alle måter, så det førte også til et taktskifte. Det er kanskje ikke like viktig ved bryllupsfotografering? Vet ikke, for det har jeg null erfaring med.

Jeg endte i hvert fall opp med heller å bytte optikk på tohjulskameraet.

Dette er tydeligvis veldig individuellt. Jeg har i en konfirmasjon skutt med både 350D og 30D. Også i andre sammhenger har jeg flydd rundt med begge husene. Nå i det siste har det vært en kombinasjon av Canon og Olympus hus (30D + E-420 og E-620 på det mest hektiske). Har ingen problemer med å bytte hus, så jeg sparer veldig mye tid ved å slippe å bytte objektiv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg endte i hvert fall opp med heller å bytte optikk på tohjulskameraet.

Dette er tydeligvis veldig individuellt.

 

Tom

Jepp. Helt klart. Som så mye her i livet finnes ikke noen fasit på hva som er best.

 

Ville bare nevne problematikken så vår venn ZoDz ikke går i baret på noe han eventuelt ikke har tenkt igjennom på forhånd.

 

Er han som meg, vil det kanskje være bedre å prøve og låne seg et kamera med mer likt grensesnitt.

Lenke til kommentar
for å spore yttligere av her ;) har bestilt meg en sånn skjerm https://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23130891 nå blir det anlegg og bilpc i den nye bilen.. xD
Apropos skjerm.

Sånn for å spore av på den avsporinga ;)

 

Jeg har nå fått i hus Spyder 3 Elite. Kanskje min beste investering på fotofronten. Nå er det samsvar mellom hvordan jeg ser bildene når jeg redigerer, og hvordan de kommer ut ferdig.

 

Og så har jeg fått i hus en ny større bærbar disk. Så nå kan jeg formatere og reinstallere på den PC-en jeg jobber på nå. Jeg har ikke hatt nok ekstern lagring, og så har jeg vært redd for ufullstendig backup før jeg begynner.

 

Tror og jeg kan få fullført et selvbyggerprosjekt. Får ta ny vareopptelling før jeg begynner. Hvis jeg har alt jeg trenger, kan jeg ta det prosjektet først. Poenget med disken er at det vil forenkle begge prosessene, så nå har jeg mot til å gå på det.

Lenke til kommentar
Og da var vi flyttet inn i Bergen. :):dontgetit::cool::cry:

 

</mixed feelings.> :p

En fordel med Bergen - de har Hansa der :)

 

Kom deg ut med kamera og utforsk byen. Pakke ut kan du gjøre senere*.

 

Tom

 

*) OK - kanskje greit å re senga først hvis du har tenkt å teste ut alle Hansa variantene mens du er på byen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...