Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefale meg et bra CF-minnekort? Ser prisene varierer fra ca 200kr til 1000kr for et 8gb, så her må det være stor forskjell på kvaliteten? Merker at D300`en bruker litt lengre tid på sletting av bilder og skriving til minnekort enn D40`en jeg hadde, men antar at det kun har med kvaliteten på minnekortet å gjøre?

Har ca 1200kr å bruke på dette.

Lenke til kommentar

Alle nyere Extreme III kort har 30 MB/s, men husk at det er særdeles få kamerahus som kan utnytte skrivehastighetene som kortene i dag kan levere. Det stedet du vil få igjen for hastigheten er under overføringen til PC.

Kjøpte mitt 16 GB kort hos JP for 800kr.

Kingston har jeg aldri hørt noe positivt om, utenom minne til PC.

Lenke til kommentar
Merker at D300`en bruker litt lengre tid på sletting av bilder og skriving til minnekort enn D40`en jeg hadde, men antar at det kun har med kvaliteten på minnekortet å gjøre?

Hvordan merker du dette? Jeg bruker extreme III (med 30 MB/s) og har aldri hatt problemer med hastigheten til kortet. Har ikke sammenlignet sletting av bilder på kamera, men det går i hvert fall mye fortere å bla i bildene med D300 enn med D70.

Når det gjelder overføring til PC må du huske at bildefilene selvfølgelig er mye større på D300 enn på D40/D70, så det er naturlig at dette tar lenger tid med førstnevnte.

Lenke til kommentar

Syntes bare at kameraet bruker litt lengre tid når jeg sletter bilder på kameraet. Men det ikke plagsomt tregt, men tenkte kanskje det var fordi minnekortet ikke er raskt nok.

Ang overføring til pc har jeg ikke noe å klage på. :)

Edit: Hvilken hastighet klarer mitt D300 å utnytte? Vil det ha noe for seg å kjøpe med 40-45mb/s hastighet eller er dette kun et tegn på overføringshastighet til pc?

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Syntes bare at kameraet bruker litt lengre tid når jeg sletter bilder på kameraet. Men det ikke plagsomt tregt, men tenkte kanskje det var fordi minnekortet ikke er raskt nok.

Ang overføring til pc har jeg ikke noe å klage på. :)

Aldri slett bilder i kameraet - formater kortet. Dvs - slett gjerne rejects ett og ett, men når kortet er tømt - formater det. Mye kjappere, og mindre sjanse for at kortet blir korrupt.. :)

Lenke til kommentar
Aldri slett bilder i kameraet - formater kortet. Dvs - slett gjerne rejects ett og ett, men når kortet er tømt - formater det. Mye kjappere, og mindre sjanse for at kortet blir korrupt.. :)

Du mener at jeg skal formatere istedet for å slette ett og ett? I så fall er det det jeg alltid gjør. Litt vel tungvindt å slette ett og ett. Men når jeg ser på skjermen at et bilde ble ubrukelig sletter jeg det med en gang istedet for å komme på pcen og se at jeg har masse bilder som må slettes fordi de er dårlige.

Lenke til kommentar
Du mener at jeg skal formatere istedet for å slette ett og ett? I så fall er det det jeg alltid gjør. Litt vel tungvindt å slette ett og ett. Men når jeg ser på skjermen at et bilde ble ubrukelig sletter jeg det med en gang istedet for å komme på pcen og se at jeg har masse bilder som må slettes fordi de er dårlige.

Vel - tenkte heller at du kanskje mente at du brukte "slett alle" i kameraet og at du mente at dette tok lang tid.. ;)

Lenke til kommentar

Kingston flashminne bruker man kun til ikke-kritiske ting. De har helt greit minne til PCer, men flashminne kan dem dessverre ikke. Hold deg til Sandisk flashminne. Enkelt og greit.

Jøss! Vivitar Series 1 er tilbake!? Spennende - jeg har veldig gode erfaringer med min gamle S1 70-210/3.5.

Kenny liker den... :roll:

He he...noen ganger kan det jo være at Kenny har rett også ;)

Ingen regel uten unntak. :p:)

Lenke til kommentar
Hvordan krevende mener du? Jeg vet det vil være et problem å få tillatelse av bønder om å få følge dem i ca. en uke, men jeg skal i alle fall prøve (om jeg velger å gå inn for prosjektet).

BTW: Gjett hva jeg sitter i hånden med nå? En aldeles nydelig Leica M6 med Leica Summicron-M 35mm F2 ASPH i hånden. Jeg er endelig en mann! :D

Det er krevende å jobbe med det, det er krevende å ikke gå bonden på nervene, mye slikt.

Gratulerer med nytt hus. :)

@Lars: Hehe, good one.

Edit: Ustedalen kom i mellom med noe OT-greier...

OT-greier? Dette er chattetråden .. :p

Lenke til kommentar
Idag må jeg hamsre minnekort til 500D, brylluppshoot i helga. Skal antakelig låne med en 40D men jeg har minnekort til den. Så Hvilke kort er å anbefale da? Jg bruker kun sandisk men trenger jeg version III?

I kamera tror jeg det er ett fett om du bruker version I, II eller III, men går vel raskere å skrive over bildene til pcen med version III?

btw: må du kjøpe CF kort, eller har du slikt liggende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...