Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Men, da er jeg ikke alene i jakten på F5 hus skjønner jeg ;)

Har allerede F100 som jeg er ekstremt fornøyd med (fra 2001, ser fortsatt 100% ut som det gjorde da det var nytt), men brukes veldig lite så har gjort en revurdering rundt F5 og funnet ut at jeg avventer inntil videre.

F100 er bedre enn F5 på enkelte områder, f.eks styrken på fokuspunktene (som er forferdelig slapp på F5).

Jeg har begynt å snuse litt etter F6, antageligvis det beste 135-kamera som er laget uavhengig av produsent. Smådyrt da men ;)

Edit:

Finnes faktisk fortsatt i butikkene, f.eks interfoto (link).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samyang'en eller Vivitarversjonen høres spennende ut.

Etter å ha lest omtaler og sett bilder som var tatt med dette objektivet, var det ikke lenger noen tvil om at Nikon varianten får vente litt til.

Når det gjelder F5, så får jeg litt uggen følelse, tror det snart er et år siden min sist var i aksjon. Skal lade F3T med SvartHvit til helga.

Vel, så lenge du fortsatt har det og det blir brukt i ny og ne, har vel ingen skade skjedd ;)

Er det AF-D 180mm du har på vei, så gled deg. En av mine favoritter.

Jepp, tro meg - jeg gleder meg! :)

EG

Lenke til kommentar
Men, da er jeg ikke alene i jakten på F5 hus skjønner jeg ;)

Har allerede F100 som jeg er ekstremt fornøyd med (fra 2001, ser fortsatt 100% ut som det gjorde da det var nytt), men brukes veldig lite så har gjort en revurdering rundt F5 og funnet ut at jeg avventer inntil videre.

F100 er bedre enn F5 på enkelte områder, f.eks styrken på fokuspunktene (som er forferdelig slapp på F5).

Jeg har begynt å snuse litt etter F6, antageligvis det beste 135-kamera som er laget uavhengig av produsent. Smådyrt da men ;)

Edit:

Finnes faktisk fortsatt i butikkene, f.eks interfoto (link).

He he..tro meg når jeg sier at jeg alt har vært innom den interfoto linken for leeeenge siden.... Hadde bare ikke prisen vært der den er, kunne det kanskje ha blitt et kjøp.

Når det gjelder de gode gamle 35mm husene til Nikon, så er det nok mange som er enig med deg i at F100 går av med seieren på mange måter. Så jeg tar tanken med meg videre i jakten på et egnet "analogt" hus, takker :)

EG

Lenke til kommentar
Når det gjelder de gode gamle 35mm husene til Nikon, så er det nok mange som er enig med deg i at F100 går av med seieren på mange måter. Så jeg tar tanken med meg videre i jakten på et egnet "analogt" hus, takker :)

F100 har ikke helt samme byggekvalitet som F5 (eller F6 som er i en helt annen dimensjon når det gjelder byggekvalitet), men om man sammenligner med dagens DSLR modeller så er F5 = D3 og F100 = D700. Men det skal legges til at F100 er bygget mer solid enn D700 (som ikke akkurat er dårlig skrudd sammen det heller). F100 bruker også AA-batteri, som en ekstremt praktisk (oppladsbare koster ingenting).

Lenke til kommentar

F100 har ikke helt samme byggekvalitet som F5 (eller F6 som er i en helt annen dimensjon når det gjelder byggekvalitet), men om man sammenligner med dagens DSLR modeller så er F5 = D3 og F100 = D700. Men det skal legges til at F100 er bygget mer solid enn D700 (som ikke akkurat er dårlig skrudd sammen det heller). F100 bruker også AA-batteri, som en ekstremt praktisk (oppladsbare koster ingenting).

Artig at nevner dette; fant nemlig denne lille sammenligningen før auksjonen tidligere i dag var ferdig - på Youtube: Nikon D700 vs. Nikon F5

Så den riktignok uten lyd og spolte litt, men forsto vel hva de ville illustrere åkke som :)

EG

Lenke til kommentar
Spennende prosjekt. hvor lang tid antar du at dette vil ta?

Litt usikkert. Om jeg i det hele tatt kommer til å gå i gang med det, så regner jeg en uke hos hver bonde. Altså da to uker i første omgang. Så får vi se hva som skjer videre.

ElGorillos; Sjekk http://www.apertureuk.com/, de har en Nikon F5 inne (dog også mange andre, bedre kameraer også). Om du får tak i en Nikon FA, så er det absolutt å anbefale. Nydelig kamera, rett å slett (og du trenger virkelig ikke autofokusen).

Lenke til kommentar
Heldigvis begynte Nikon med AA batterier etterhvert.

Fikk kjøpt meg batteri til min F Photomic og F2AS hos en urmaker i fjor,

og de vil ikke bli lettere å få tak i (finnes vistnok alternativer)

Bruker oppladbare AA i F4 og F5 - F6 skal nok også i hus ... engang.

Hmmm..jeg ser at det kan kanskje være greit at batteritypen etterhvert ble endret, og at eldre batterier kan være noe vanskelig å få tak i lenger. Godt for din del at du fikk snappet opp et lite lager :)

Awsome; grattis! Håper at jeg selv (hvis jeg er heldig) får oppleve den samme gleden senere (av å få noe glass i posten) denne uken! :new_woot:

Ustedalen; takker for linken og tipsene, skal ta de med meg - og kikke innom linken i morgen. Danke & lykke til med ditt nye prosjekt! :)

EG, over og ut, natta!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg så også sopp i skogen/marka i dag. :( Det gjør meg trist, minner meg om høsten. Jeg hater høsten (det meste som har med den å gjøre ialle fall, utenom alle de fine fargene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...